حادثه خبر نمی‌کند و اتفاقاتی مثل آتش‌سوزی می‌تواند برای هر شخصی رخ دهد. اما در زمان آتش سوزی خانه چه کار کنیم تا هم از جان خود محافظت کرده و هم خسارات مالی را به حداقل برسانیم؟ برای رسیدن به این پاسخ، با آسماری همراه شوید.

به گفته احمد صادقی، یکی از اعضای شورای شهر تهران آمار‌ها نشان می‌دهد که نرخ حریق‌های ساختمانی در پایتخت ۸% افزایش یافته و حدود ۲۵% از کل حریق شهر تهران را آتش‌سوزی‌های ساختمانی تشکیل می‌دهد. روند صعودی آمار آتش‌سوزی خبر از احتمال بالای وقوع حریق در خانه‌های فرسوده یا غیر استاندارد می‌دهد. حادثه خبر نمی‌کند و اتفاقاتی مثل آتش‌سوزی می‌تواند برای هر شخصی رخ دهد. اما در زمان آتش سوزی خانه چه کار کنیم تا هم از جان خود محافظت کرده و هم خسارات مالی را به حداقل برسانیم؟ برای رسیدن به این پاسخ، با آسماری همراه شوید.

پیشگیری از آتش سوزی

راه های پیشگیری از آتش سوزی در خانه چیست؟

همیشه برای پیشگیری از حوادث آتش‌سوزی و به حداقل رساندن خسارات ناشی از آن، راه‎هایی وجود دارد. در ادامه به برخی از این راهکار‌ها و نکات اشاره می‌کنیم:

  • در خانه خود هشدار دهنده دود نصب کنید؛ با کمک این وسیله می‌توانید، قبل از جدی شدن مشکل آن را برطرف کرده و از گسترش آتش جلوگیری کنید.
  • در هنگام چیدمان آشپزخانه، وسایلی مثل اجاق گاز را در کنار پرده و پنجره قرار ندهید. از گذاشتن بطری روغن یا دستمال آشپزخانه در کنار شعله آتش بپرهیزید.
  • حتما یک کپسول آتش‌نشانی در خانه داشته باشید.
  • قبل از آمدن فصل سرما، دودکش لوازم گرمایشی را بررسی کنید.
  • کبریت و فندک را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • از سیگار کشیدن در منزل خودداری کنید.
  • از تمامی اسناد و مدارک مهمی که دارید، یک کپی دیجیتال تهیه کنید.

راه های مقابله با حریق؛ در صورت امکان آتش را خاموش کنید

آمار نشان داده که ۲۶% از دلایل وقوع آتش‌سوزی در منازل مسکونی ایران به پختن غذا توسط افراد ناوارد بر‌می‌گردد. روغن داغ، آتش، گاز و کبریت از عوامل موثر برپایی آتشی بزرگ در آشپزخانه هستند. پس اگر شعله‌ روشن گاز آشپزخانه به آتشی کوچک تبدیل شد، از کپسول آتش نشانی کمک بگیرید.

برای استفاده از کپسول باید نازل را کشیده، پایه آتش را هدف گرفته و بعد از فشار دادن دسته آن را به حالت جارویی حرکت دهید تا شعله‌ها خاموش شده و دیگر دودی نکنند.

بیمه آتش سوزی خانه

توصیه هایی برای آتش سوزی؛ فرار از زیر شعله‌های آتش!

یک بی‌توجهی یا سهل‌انگاری کوچک کافیست تا خانه‌ای در عرض ۵ دقیقه، درگیر شعله‌های آتش شود. اما شعله‌های داغ و سوزناک، تنها تهدیدی نیستند که در هنگام حریق با آن مواجه خواهید شد. گرما و دود‌های سمی نیز می‌توانند تهدیدی برای شما و اعضای خانواده‌تان باشند. یک تحقیق نشان داده که بیشتر قربانیان آتش‌سوزی، جان خود را بر اثر استشمام دود و خفگی از دست داده‌اند تا خود شعله‌های سوزناک آتش.

دود و گاز‌های سمی آتش‌سوزی، باعث سرگیجه و کاهش میزان هوشیاری شده و کار خروج از خانه را برای شما دشوار خواهد کرد. دود آتش غلیظ و سیاه است و امکان دید را از شما می‌گیرد. در چنین شرایطی برای فرار از شعله‌ها و دود‌های سمی، باید روی زمین دراز کشیده و خودتان را به سمت خروجی‌ها روی زمین بکشید. با اینکار گاز‌های سمی ناشی از دود را استشمام نخواهید کرد.

بیمه آتش سوزی؛ مهم‌ترین گام برای پیشگیری از خسارات جانی و مالی آتش‌سوزی!

بسیاری از کار‌های روزمره مثل روشن کردن شمع، استفاده از بخاری نامناسب، کشیدن سیگار و پخت غذا در آشپزخانه‌ای ناامن می‌توانند منجر به آتش‌سوزی بزرگ شوند. با وجود اینکه هر ساله ۵۰ هزار حادثه آتش‌سوزی در کشور رخ می‌دهد، باز هم خرید و استفاده از بیمه آتش‌سوزی در پایین‌ترین رتبه قرار دارد.

بیمه آتش سوزی مثل بیمه ورزشی یا بیمه شخص ثالث اجباری نبوده و در گروه بیمه اموال قرار می‌گیرد. صاحبان هر واحد مسکونی می‌توانند با پرداخت مبلغی، منزل خود را تحت پوشش یکی از انواع بیمه آتش سوزی قرار دهند. اهمیت بیمه آتش‌سوزی پس از وقوع حادثه، زمانی که دیگر کار از کار گذشته و مالک متحمل خسارت‌های مالی و جانی فراوانی شده خود را نشان می‌دهد.

پوشش‌دهی بیمه آتش‌سوزی منزل مسکونی چگونه است؟

بیمه آتش سوزی منازل مسکونی شامل ساختمان، اثاثیه، تاسیسات و مشاعات و مشترکات خواهد بود. به عبارتی این بیمه‌نامه تنها خسارت‌های مالی وارد شده به منزل، پس از آتش‌سوزی را تحت پوشش قرار می‌دهد. با خرید بیمه آتش سوزی منزل مسکونی، شرکت بیمه در ازای دریافت مبلغی تعهد می‌کند که خسارت‌های مالی وارد شده به خانه بر اثر وقوع آتش سوزی را جبران کند.

معرفی انواع خطرات در بیمه‌نامه آتش سوزی منازل

بیمه آتش سوزی منازل مسکونی دو دسته از خسارات را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. دسته اول خطرات اصلی هستند که شامل حوادث ناشی از آتش، انفجار و صاعقه می‌شوند. دسته دوم خطرات اضافی هستند که بیمه‌گذار می‌تواند آن‌ها را به بیمه‌نامه خود اضافه کند. این خطرات شامل بلایای طبیعی، آسیب‌های وارد شده ناشی از برف و باران، ترکیدگی لوله آب و فاضلاب و…است.

خسارت‌های جانی و بدنی، تحت پوشش بیمه آتش سوزی منزل نبوده و فرد باید برای جبران خسارت بدنی از بیمه درمان استفاده کند.

پوشش های بیمه در بیمه آتش سوزی

در صورت وقوع حادثه بیمه‌گذار چه وظیفه‌ای دارد؟

در صورت وقوع حادثه بیمه‌گذار باید ظرف مدت ۵ روز، این موضوع را به اطلاع بیمه‌گر برساند. بیمه‌گذار باید ظرف مدت ۱۰ روز از زمان اطلاع از وقوع حادثه فهرست اشیا سالم (لوازم سالم باقی مانده) و مبلغ تقریبی خسارت را برای بیمه‌گر ارسال کند. همچنین باید برای جلوگیری از گسترش میزان خسارت در هنگام وقوع حادثه یا بعد از آن، اقدامات لازم را انجام دهد.

بیمه‌گذار باید حداکثر ۱۵ روز بعد از اطلاع وقوع حادثه، لیستی از اموال آسیب دیده و از بین رفته را تهیه و آن را در اختیار شرکت بیمه‌گر قرار دهد. در مواردی بنا به درخواست بیمه‌گر، کارشناس بیمه اقدام به تهیه عکس و فیلم از محل آسیب دیده خواهد کرد. پس از تکمیل مدارک و مشخص شدن میزان تعهدات بیمه‌گر، خسارت ارزیابی و سپس محاسبه خواهد شد.

اگر می‌خواهید در مورد بیمه آتش‌سوزی و جزئیات پوشش خسارات آن بیشتر بدانید، به شما پیشنهاد می‌کنیم با مشاوران حرفه‌ای آسماری در ارتباط باشید. شما حتی با مراجعه به وبلاگ آسماری اطلاعات قابل توجهی را درباره انواع بیمه خودرو، مزایا و معایب بیمه تکمیلی و بیمه مسافرتی دریافت می‌کنید.

با بیمه آتش سوزی منزل آسماری خسارت‌ها را به حداقل برسانید!

در این مقاله به پرسش در زمان آتش سوزی خانه چه کار کنیم به طور کلی پاسخ دادیم. با به کارگیری راه‌ها و روش‌های گفته شده، حتی با خرید یک کپسول آتش‌نشانی به سادگی از وقوع آتش‌سوزی جلوگیری خواهید کرد. اما این اقدامات نباید باعث فراموشی اهمیت خرید بیمه آتش سوزی برای منزل مسکونی شوند. آسماری با پشتوانه بیمه sos، بهترین شرکت بیمه برای پوشش خطرات و خسارات ناشی از آتش‌سوزی خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره، همین حالا درخواست مشاوره خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت به درخواست شما پاسخ دهند.