دلار غیررسمی که روزهای گذشته سرکشانه تا ۵۹ هزار تومان هم پیش رفته بود، امروز با آرام شدن اخبار سیاسی، روند نزولی را آغاز کرد.

به گزارش درآمد نیوز دلار غیررسمی که روزهای گذشته سرکشانه تا ۵۹ هزار تومان هم پیش رفته بود، امروز با آرام شدن اخبار سیاسی، روند نزولی را آغاز کرد.

دلار در روز‌های گذشته روند صعودی به خود گرفته بود و اگرچه در بازار رسمی، تحت کنترل بانک مرکزی قرار داشت، اما در بازار غیررسمی، این ارز آمریکایی سرکشانه تا محدوده ۵۹ هزار تومان هم رفت. با وجود این، بیشتر نوسانات دلار حتی به اذعان دلالان بازار فردوسی، تحت تاثیر اخبار سیاسی بود.

از ابتدای سال جاری، نرخ ارز روند باثباتی را طی کرد. سال گذشته نرخ دلار از محدوده ۳۰ هزار تومان و در جریان ناآرامی‌های پاییز، روند صعودی گرفت و شتابان از ۵۰ هزار تومان هم عبور کرد و در اسفند ۱۴۰۱، حتی به ۶۰ هزار تومان هم رسید. اما سال جاری بر خلاف روند سال گذشته، تا ابتدای دی ماه هم همه چیز در بازار ارز آرام بود.

اگرچه جنگ بین فلسطین و رژیم صهیونیستی از ابتدای مهر، تحرکاتی در بازار ارز ایجاد کرد، اما این افزایش دوام نیاورد و دلار به ۵۰ هزار تومان برگشت. در این میان از ابتدای دی‌ماه، حادثه تروریستی در کرمان تحرکاتی را در بازار ارز ایجاد کرد.

اصلی‌ترین تغییرات بازار ارز مربوط به روز‌های اخیر بود. حمله موشکی جمهوری اسلامی ایران به تروریست‌های پاکستان، ناآرامی‌ها در یمن و همین اواخر، حمله به نظامیان آمریکا در اردن که آمریکایی‌ها به نقش ایران در آن تاکید داشتند، ثبات را از بازار ارز گرفت تا جایی‌که در روز‌های گذشته، نرخ دلار تا ۵۹ هزار تومان هم پیش رفت.

با وجود این، دلار در بازار رسمی، در این روز‌ها تن به افزایش قیمت همگام با بازار آزاد نداد؛ به‌طوری‌که در معاملات امروز (چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲) مرکز مبادله ارز و طلای ایران هر اسکناس دلار آمریکا به ۴۲ هزار و ۹۲۱ تومان و نرخ حواله دلار نیز به ۳۹ هزار و ۵۲۱ تومان رسید که تغییری نسبت به روز گذشته نداشت.

قیمت هر اسکناس یورو نیز در مرکز مبادله ایران به ۴۶ هزار و ۵۴۱ تومان و نرخ حواله یورو نیز به ۴۲ هزار و ۸۵۵ تومان رسید. از سوی دیگر اسکناس درهم امارات ۱۱هزار و ۶۸۷ تومان ارزش‌گذاری شده و نرخ حواله درهم نیز ۱۰هزار و ۷۶۱ تومان قیمت‌گذاری شد.

مشاهدات میدانی از بازار ارز فردوسی هم حاکی از آن است که مانند روز‌های گذشته، جنب‌وجوشی در بازار دیده نمی‌شد و قیمت اعلامی از سوی دلالان برای دلار ۵۸ هزار تومان و برای یورو ۶۳ هزار تومان معامله بود.