رشد مثبت شاخص هم‌وزن باعث بازگشت اعتماد به بازار و افزایش تقاضا خواهد شد منوط به اینکه رفتار پرخطر، بویژه در حقوقی‌ها کنترل شود.

رشد مثبت شاخص هم‌وزن باعث بازگشت اعتماد به بازار و افزایش تقاضا خواهد شد منوط به اینکه رفتار پرخطر، بویژه در حقوقی‌ها کنترل شود.

به گزارش درآمد نیوز و به نقل از سنا محمد میرزایی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما درباره اینکه آیا رشد آرام و مداوم شاخص هم‌وزن و خرید و فروش‌های حقیقی، نشان خوبی از تغییر جهت بازار است؛ گفت: بعد از اینکه بازار سرمایه در یک سال گذشته بویژه در چند ماه اخیر روند نزولی را طی کرد، روند بازار نشان می‌دهد طی یک ماهه گذشته اوضاع بهتر شده و وضعیت شاخص کل و هم‌وزن تغییر رفتاری را نسبت به قبل داشته و رو به صعود هستند.

وی افزود: با این وجود با مقایسه شاخص کل و هم‌وزن متوجه می‌شویم که این وضعیت در مورد شاخص کل چندان ثبات نداشته و در یک ماه اخیر این شاخص دچار افت هم شده، ولی شاخص هم‌وزن روند آهسته و پیوسته‌تری را طی کرده و عمدتا هم صعودی بوده است.

میرزایی اضافه کرد: با توجه به اینکه در شاخص هم‌وزن همه سهام‌ها و نمادها وزن یکسانی دارند و شاهد تاثیرگذاری نمادهای شاخص‌ساز نیستیم، بدین جهت این اتفاق را می‌توان یک برآیند مهم از رفتارشناسی بازار و عوامل خرد قلمداد کرد که نشان می‌دهد اعتماد به بازار برگشته و درحال بهبود است.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: سهام‌های خرد عمدتا در اختیار سهامداران عادی بوده و این سهام‌ها در حال رشد هستند و به همین دلیل مردم نسبت به خرید این سهام‌ها اقبال نشان داده‌اند. البته این اتفاق به دلیل تلاش‌هایی نیست که قبلا برای دستکاری سهام‌های شاخص‌ساز برای مثبت کردن شاخص بورس و کل صورت می‌گرفت.

وی گفت: این یک روند مثبت است که با توجه به آن می‌توان به روند آتی بازار هم امیدوار بود، این وضعیت عمدتا به دلیل تقاضا و خرید اشخاص حقیقی ایجاد شده که اتفاق خوبی است، ولی باید به این نکته هم توجه داشت که نباید اجازه داده اشخاص حقیقی با ایجاد تقاضا، به سمت فروش و عرضه‌های گسترده حرکت کنند تا اعتماد بازار سلب نشود. در واقع تداوم و پایداری این وضعیت منوط به کنترل و مهار رفتار اشخاص حقوقی است.

میرزایی ادامه داد: نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که بازار به قیمت‌های جذابی رسیده و سهم‌ها نسبت به حالت بهینه قیمت مناسبی دارند و از این جهت بازار جذاب است و اگر یکسری از حمایت‌ها از بازار صورت بگیرد و رفتار پرخطر اشخاص حقوقی که پیشتر هم بروز می‌دادند کنترل شود؛ می‌توان به آینده بازار، بهبود و ارتقای سطح تقاضا در بازار امیدوار بود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: از این جهت به‌نظر می‌رسد در سال آینده وضعیت بازار متفاوت از نیمه دوم سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ باشد و بخشی از زیان مردم جبران شود منوط به اینکه نهاد ناظر و سیاست‌گذار کشور هم بتواند مدیریت منسجمی را در بازار داشته باشد و صرفا به سمت کسب درآمد حرکت نکرده و رفتارهای پرخطر را مهار کند.

وی در مورد تاثیر روند روبه رشد شاخص هم‌وزن در تقاضای بازار توضیح داد: از آنجایی که این شاخص عمدتا نشان‌دهنده وزن بنگاه‌های خرد است و تعداد این سهم‌ها در بازار زیاد و وزن‌شان کم است وضعیت مناسبی را نشان می‌هد؛ بدین معنا که این سهم‌ها تعداد نمادهای بیشتری در بازار سرمایه دارند که روبه مثبت شدن هستند و این‌ها تابلو را سبز خواهند کرد.

میرزایی در پایان تصریح کرد: این روند به خودی خود از طریق اعتمادی که به بازار ایجاد می‌کند باعث خواهد شد تا نگاه‌ها به بازار سرمایه معطوف شود و بخشی از وجوهی که از بازار خارج شده بودند یا وجوهی که بیرون از بازار پارک شده بودند، مجددا به بازار برگردنند و فعال شوند و از این جهت رشد مثبت شاخص هم‌وزن تاثیرگذار در تحریک تقاضا در بازار خواهد بود.