مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: سال گذشته علی رغم افزایش سرمایه گذاری و کاهش قیمت فروش، ۴۹۸۱۰ میلیارد تومان تقسیم سود داشتیم و در دو مرحله ۱۳۲ درصد افزایش سرمایه را به ثبت رساندیم و اگرچه یک شرکت صنعتی هستیم اما در حوزه مسئولیت اجتماعی نیز توانسته ایم تحول بنیادی رقم بزنیم و در حال تدوین الگوی جامع پیشرفت و آبادانی در این حوزه هستیم.

به گزارش درآمد نیوز به نقل از ایراسین، محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نشست خبری خود در جمع اصحاب رسانه کشور گفت: اکنون ایران در رتبه دهمین تولیدکننده فولاد با ۳۰ میلیون تن تولید قرار دار که از این میزان ۱۰.۲ میلیون تن سهم فولاد مبارکه است. این یعنی استفاده ۱۰۰ درصدی از ظرفیت‌های اسمی و اینجاست که استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود خودش را نشان می‌دهد.

وی افزود: به طور میانگین ۶۵ درصد از ظرفیت اسمی در صنعت فولاد استفاده می‌شود و اگر فولاد مبارکه را در آمار لحاظ نکنیم؛ میانگین بقیه شرکت‌های فولادی نزدیک به ۵۰ درصد است . این در حالی است که فولاد مبارکه بیش از ۱۰۰ درصد از ظرفیت اسمی خود را محقق کرده است.

رکوردزنی‌ها در فولاد مبارکه یک نهضت بوده است نه اتفاق

مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: سال گذشته در فولاد مبارکه بیش از ۶۱ رکورد تولید در بخش‌های مختلف و در تک‌تک شرکت‌های فولاد مبارکه داشتیم. در گندله‌سازی ۳.۸ درصد رشد، آهن اسفنجی ۱۰ درصد، در تختال ۱۰ درصد و کلاف گرم ۷ درصد رشد تولید داشتیم.

وی افزود: این رکوردها در شرکتی محقق شد که رکورد رکوردها را زده و به ظرفیت‌های اسمی رسیده است در حالی که بیشترین محدودیت‌های انرژی به این صنعت اعمال شد. برای مثال در واحد فولاد سازی افزایش تولید ۹۰۰ هزار تنی که در فولاد مبارکه صورت گرفته در حد یک کارخانه فولادسازی در یکی از استان ها است. ۸۰۰ هزار تن افزایش تولید در آهن اسفنجی خودش یک مدول احیا است و این با ظرفیت‌های موجود رخ داده است.

طیب‌نیا گفت: رکوردزنی‌های فولاد مبارکه یک نهضت بوده نه یک اتفاق و اینجاست که الگوی بنگاه داری ظهور و بروز پیدا می‌کند. سال گذشته افول قیمت فولاد و رکود داشتیم با وجود همه این اتفاقات این ارقام ثبت شده است.

رشد ۱۰ برابری سرمایه گذاری و توسعه در فولاد مبارکه/ سرمایه‌گذاری جدید در حوزه‌های مختلف

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: انتظار از فولاد مبارکه سرمایه‌گذاری جدید در حوزه‌های مختلف است. این اتفاق را با ۵.۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف که عمدتا زیرساختی و زیربنایی در زنجیره فولاد است تعریف کردیم چرا که ما فولاد مبارکه را شرکت توسعه‌ای میدانیم. رشدی که سال ۱۴۰۱ در حوزه سرمایه‌گذاری و توسعه داشتیم، ۱۰ برابر سال ۱۳۹۹ بوده است.

وی افزود: پروژه نورم گرم به عنوان ابرپروژه سال گذشته رقم خورد و بالغ بر ۱۰ درصد پیشرفت داشته است. چند ماه دیگر با ورود قطعات و تجهیزات تحول بنیادی شاهد خواهیم بود. نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگا وات که سال گذشته شروع کردیم یک سال مطالعات آن طول کشید امروز هم پیمانکار را انتخاب کردیم و پنل های آن را سفارش دادیم.

ستون فولادی زیر سقف پروژه انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی

طیب‌نیا گفت: یکی از پروژه های بزرگ ما که بالاخره سال گذشته شروع شد پروژه انتقال آب بود که از دوره مدیرعامل اسبق کلید خورده بود. از روز دومی که حکم بنده خورد به اتفاق همکاران روی این پروژه کار کردیم. هفته گذشته از خط بازدید داشتیم و خدا را شکر این پروژه با قوت پیش می رود. پروژه ای که برای حل مشکل فولاد مبارکه نیست! چرا که ما ۵۰ درصد از پساب استفاده می کنیم و همانطور که میدانید هفت هشت بار بازچرخانی می‌شود. همچنین سال گذشته برداشت ما از رودخانه ۱۴ میلیون مترمکعب بوده و با هدف‌گذاری صورت گرفته تا سه سال آینده برداشت ما از رودخانه به صفر می رسد. لذا نیاز ما از طرح انتقال آب بسیار اندک است. طرحی که برای انتقال ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب و حل مشکل آب صنعت در استان برنامه ریزی شده است. بنابراین فولاد مبارکه بیشتر از سهم و وظیفه خودش عمل کرده است. انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی در فاز یک به ۲۵ هزار میلیارد تومان و در فازبعدی آن به ۵۰ هزار میلیارد تومان برای ۱۱۰۰ کیلومتر لوله گذاری نیاز دارد.

کاهش ۸۶ درصدی مصرف آب در فولاد مبارکه

طیب‌نیا افزود: مقدار جهانی مصرف آب در صنعت ۳.۳ مترمکعب بر تن است اما فولاد مبارکه به ازای تولید هر تن تختال، ۲.۲ مترمکعب آب مصرف می‌کند چرا که سرمایه‌گذاری‌های زیادی در کاهش مصرف آب داشته است و ۸۶ درصد کاهش مصرف آب داشته‌ایم. این در شرایطی است که در سال ۱۳۷۰ برای تولید ۲.۴ میلیون تن فولاد به ۴۰ میلیون متر مکعب نیاز داشتیم و حالا برای ۷.۲ میلیون تن فقط ۱۶.۴ میلیون متر مکعب آب استفاده کرده‌ایم. سرمایه‌گذاری ۲.۳ میلیارد دلاری که فولاد مبارکه در کاهش مصرف انرژی و تغییر الگوی مصرف آب انجام داده بسیار قابل توجه و در کشور بی‌نظیر است.

رکوردزنی تقسیم سود با وجود کاهش نرخ فروش

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: سال گذشته علی رغم افزایش سرمایه گذاری و کاهش قیمت فروش، ۴۹۸۱۰ میلیارد تومان تقسیم سود داشتیم و در دو مرحله ۱۳۲ درصد افزایش سرمایه را به ثبت رساندیم.

وی افزود: فولاد مبارکه ما اگرچه شرکت صنعتی هستیم اما در حوزه مسئولیت اجتماعی نیز تحول بنیادی رقم زدیم. فولاد مبارکه الگوی ملی مسئولیت اجتماعی هست و خواهد بود. چرا که از توزیع پول و بسته حمایتی رویکرد خود را عوض کردیم و اکنون در حال تدوین الگوی جامع پیشرفت و آبادانی هستیم و این کار را سال گذشته به صورت پایلوت آغاز کردیم. در مناطق مختلف اصفهان و دیگر بخش های فولاد مبارکه مانند سنگان این الگو را تعمیم خواهیم داد.

فولاد مبارکه در بحث باشگاه ورزشی نیز الگوی ملی است

طیب‌نیا با اشاره به مباحث مسئولیت اجتماعی در حوزه ورزش گفت: بخش دیگر مسئولیت اجتماعی در باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد سپاهان است و این باشگاه نیز در این زمینه الگوی ملی است. فرق است بین باشگاه فوتبال کلاپ با با اسپورت کلاب. حتی پرسپولس و استقلال نیز در کنار تیم لیگ برتری خود ممکن است از تیم پایه حمایت کنند اما باشگاه سپاهان در این زمینه نیز خیلی متفاوت عمل کرده است. فولاد مبارکه در حوزه زیربناهای ورزشی هم سرمایه‌گذاری جدی داشته، ورزشگاه نقش جهان به تکنولوژی‌های روز مجهز شده و ظرف چند ماه آینده بحث تجهیز به VAR تکمیل خواهد شد.