حذف دلار از مبادلات تجاری موضوع جدیدی نیست اما اخیرا این تصمیم در برخی از کشورها شدت گرفته است. دلیل این امر نیز بیش از همه اقتصاد ورشکسته آمریکا و بی اعتمادی سایر کشور ها به ایالات متحده است. در زمان ریاست جمهوری ترامپ بدهی آمریکا به بیش از ۲۰تریلیون دلار رسید و چین و ژاپن به بزرگتری طلبکاران این کشو تبدیل شدند. در این میان با توجه به دلایلی که گفته شد برخی کشورها اقدام به حذف دلار از مبادلات تجاری خود کرده اند که می توان در بین آنها به کشورهای چین، روسیه، هند و ترکیه اشاره کرد.

درآمد نیوز / حذف دلار از مبادلات تجاری موضوع جدیدی نیست اما اخیرا این تصمیم در برخی از کشورها شدت گرفته است. دلیل این امر نیز بیش از همه اقتصاد ورشکسته آمریکا و بی اعتمادی سایر کشور ها به ایالات متحده است. در زمان ریاست جمهوری ترامپ بدهی آمریکا به بیش از ۲۰تریلیون دلار رسید و چین و ژاپن به بزرگتری طلبکاران این کشو تبدیل شدند. در این میان با توجه به دلایلی که گفته شد برخی کشورها اقدام به حذف دلار از مبادلات تجاری خود کرده اند که می توان در بین آنها به کشورهای چین، روسیه، هند و ترکیه اشاره کرد.

روسیه  و چین معاملات با روبل روسیه و یوآن چین را در جهت اجرای موافقت نامه دوجانبه آغاز کردند و مبادلات تجارتی این دو کشور در سال ۲۰۱۹ به ۸۰ میلیارد دلار رسیده بود. به گفته پوتین این رقم طی سال های آینده از ۱۰۰ میلیارد دلار فراتر می رود. گفتنی است روسیه نه تنها دلار را در مبادلاتش با چین حذف کرده است بلکه در مبادلات تجاری خود با ایران، ترکیه، اتحادیه اروپا و هند نیز از ارز ملی استفاده می کند و این اتفاق برای ایران زمانی رخ داد که بانک مرکزی ایران توسط آمریکا تحریم شد و کشورها برای دور زدن تحریم های امریکا اقدام به استفاده از ارز ملی کردند. در این بین هر یک از کشورهای نام برده شده (چین، ترکیه، ایران و هند) نیز در مبادلات تجاری خود با سایر کشورهای جهان از ارز ملی استفاده می کنند. به عنوان مثال دولت پاکستان با توجه به افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش واحد پول پاکستان، تصمیم گرفته است از این پس پرداختی‌های خود به شرکت‌های چینی را با «یوان» انجام دهد.

سرمایه گذاری در تولید برای کمرنگ شدن دلار در اقتصاد

مهدی آزادواری، کارشناس اقتصادی درخصوص کمرنگ شدن دلار در بخش اقتصادی به خبرنگار ما گفت: کمرنگ شدن دلار به سرعت اثری بر اقتصاد ندارد اما تثبیت قیمت دلار و تک نرخی شدن و همچنین جلوگیری از تصمیمات زود هنگام و اینکه مردم و تجار بدانند که وضعیت دلار طی یک سال آینده چگونه است که برنامه ریزی کنند.

وی در ادامه افزود: ارائه تصمیماتی که باعث می شود تجار و مردم از آینده قیمت دلار خبر نداشته باشند این می تواند اثر گذار روی اقتصاد باشد و هر تصمیم که آینده دلار را برهم می زند باید کنار گذاشته شود.

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: روابط ایران با کشورهای همسایه و از تجارت با هماسیگان استفاده می کنیم و ین را تقویت می کنیم این تصمیمات نمی تواند تاثیری بر اقتصاد نخواهد داشت دلار ارزی هست که در دنیا مطرح بوده است و  نمیتوان با سرعت و همکاری دیگر کشورها و با معرفی پول های دیگر دلار را کنار گذاشت این اتفاقات به مرور قابل حل است.

وی در ادامه بیان کرد: همین هجوم مردم برای خرید دلار می تواند تعادل بازار را برهم بزند و نوسان قیمت دلار را تشدید کند و متضرر نهایی در اصل مردم و سرمایه گذاران خرد هستند اما چه کسی باید این موضوع را مدیریت کند؟ سیاست های بانک مرکزی است که می تواند تضمینی بدهد به ثبات و از بین رفتن ابهام دلار نه تنها برای مردم بلکه برای تجار چرا که تجار هم نمی دانند که با چه قیمت دلاری برنامه ریزی کنند و تجار فعال نرخ ارز خیلی مهم است که نرخ ارز باید تصویب شود و این موضوع باید مرتفع شود.

مهدی آزادواری در ادامه از سیاست های ارزی گفت: سیاستی که نشان در که فسادی دیگر د ر نرخ ارز وجود ندارد و هرگونه نوسان و چند نرخی بودن قیمت دلار باعث ایجاد رانت برای عده ای می شود که آگاه هستند و متضرر اصلی مردم و سرمایه گذاران خرد هستند و دولت با جلوگیری از ابهامات می تواند جلوی رانت ایجاد شده را بگیرد.

وی در پایان بیان کرد: این راهکار می تواند باعث شود تا مردم دلار را دیگر به عنوان یک کالای سرمایه گذاری نگاه نکنند و وقتی که دلار به عنوان یک کالای سرمایه گذاری مطرح نشود می توان گفت که نقش دلار در تجارت کمرنگ شده است و نوسانی هم نخواهد داشت اما زمانی این اتفاق زخ می دهد که نگاه ها به سمت تولید باشد ما هرچه نگاه و مشوق هایمان به سمت تولید پیش رود اقتصاد کلان ارتقا پیدا خواهد کرد و مردم نگاه ویژه ای به سرمایه گذاری های دیگه ای داند نه دلار که باعث بی ثباتی می شود سرمایه گذاری در بورس می تواند کمکی باشد برای سرمایه گذاری بلند مدت باشد تا کمرنگ شدن دلار در اقتصاد دیده شود.