فعالان بازار ارز در نخستین روز هفته، شاهد افت بیشتر شاخص ارزی هستند. این در حالی است که امروز اخبار پیرامون مذاکرات احیای برجام، منجر به کاهش انتظارات تورمی در بازار شده است.

فعالان بازار ارز در نخستین روز هفته، شاهد افت بیشتر شاخص ارزی هستند. این در حالی است که امروز اخبار پیرامون مذاکرات احیای برجام، منجر به کاهش انتظارات تورمی در بازار شده است.

به گزارش درآمد نیوز، مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۴+۱ وارد روزهای پایانی و سرنوشت ساز خود شده است و در این میان، امروز «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سومین بار در دولت سیزدهم به تهران سفر کرده است. سفری که به دیدار و گفت‌وگو با محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی و دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه همراه شده است. در مجموع تا به این لحظه خروجی این دیدارها نشان از احتمال دستیابی به توافق دارد.

در این شرایط، مشاهدات میدانی از بازار ارز در محدوده خیابان فردوسی تهران بیانگر کاهش تقاضا در پی افت انتظارات تورمی است. روندی که در گام نخست به تداوم کاهش انتظارات تورمی و خروج تقاضای احتیاطی از بازار ارز منجر شده است. به گونه‌ای که قیمت‌ها نیز در نبود تقاضا و افزایش عرضه، با کاهش همراه شده است. در این میان، رصد هوشمندانه بازارساز و استفاده از ابزار پرقدرتی به نام بازار متشکل ارزی، به شکل مطلوبی توانسته است نیاز ارزی متقاضیان را پاسخ دهد و مانع از شکل‌گیری تقاضای کاذب در برابر صرافی‌ها شود.

جدیدترین نرخ‌ها از صرافی‌ها

در لحظه انتشار این گزارش، در صرافی‌های بانکی و مجاز، میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس دلار آمریکا از مردم در بازار ارز به رقم ۲۴۲۲۰ تومان رسیده است و در مقابل میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا در بازار ارز نیز با کاهش ۱۳۸ تومانی نسبت به روز پنجشنبه، به رقم ۲۴۴۶۳ تومان رسیده است. این در حالی است که این نرخ دلار نسبت به آغاز زمستان، حدود ۳ هزار تومان ارزان‌تر شده است. همچنین بهای دلار در بازار آزاد با کاهش به کانال ۲۵ هزار تومان رسیده است.

همچنین امروز در این صرافی‌ها، میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس یورو از مردم ۲۷۳۳۶ تومان تعیین شده است و در مقابل، میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس یورو به متقاضی دریافت ارز در بازار، به رقم ۲۷۶۱۱ تومان رسیده است که نسبت به روز کاری قبل، ۱۲۱ تومان و نسبت به اولین روز دی ماه نیز بیش از ۳ هزار تومان عقب‌نشینی دارد.