در هفته قبل و به طور مشخص سه روز ابتدایی، شاهد افت قیمت بودیم و در ادامه همان مسیر ادامه داشت و ریزش احیا شد و می‌توان گفت قیمت‌ها در مقطع فعلی در رنج خاصی حرکت می‌کند، یعنی نرخ‌ها از پنج میلیون و ۱۰۰ هزار تا چهار میلیون‌و ۹۰۰ هزار تومان نوسان می‌‌کند و تغییرات آنچنانی و چشمگیری اتفاق نمی‌افتد تا از شرایط سیاسی فعلی که بر روند بازارها می‌گذارد خارج شویم.

وضعیت بازار طلا همانند سایر بازارهای مالی و دارایی در شرایط کنونی با تغییرات ناچیز قیمتی پیگیری می‌شود و به نظر می‌رسد بسیاری از متقاضیان خرید طلا برای بررسی روزهای آتی در مقطع فعلی نسبت به تهیه آن دست نگه داشته‌اند و همین عاملی شده تا تقاضا در معاملات این کالای قیمتی به شدت کاهش یابد. از طرف دیگر پیش‌بینی می‌شود با نزدیک‌شدن به روزهای پایانی سال، نوسانات قیمتی محسوسی در بازار طلا اتفاق بیفتد. همچنین به عقیده کارشناسان، تقویت و مدیریت تقاضا در بازارهای مالی دیگر بالاخص ارز می‌تواند بازار طلا را هم دستخوش اتفاقات مثبت کند.

تحلیل شما از وضعیت فعلی بازار طلا در داخل و بازارهای جهانی چیست؟

باید متذکر شوم شرایط کنونی بازار در حال حاضر، ادامه هفته‌های قبل است و آنچنان تغییر مشخصی در قیمت‌ها ایجاد نشده است. به عبارت دیگر در هفته قبل و به طور مشخص سه روز ابتدایی، شاهد افت قیمت بودیم و در ادامه همان مسیر ادامه داشت و ریزش احیا شد و می‌توان گفت قیمت‌ها در مقطع فعلی در رنج خاصی حرکت می‌کند، یعنی نرخ‌ها از پنج میلیون و ۱۰۰ هزار تا چهار میلیون‌و ۹۰۰ هزار تومان نوسان می‌‌کند و تغییرات آنچنانی و چشمگیری اتفاق نمی‌افتد تا از شرایط سیاسی فعلی که بر روند بازارها می‌گذارد خارج شویم. و سپس می‌توان مشخص‌تر درباره روزهای آتی صحبت کرد. از طرفی اگر نرخ اونس جهانی را پیگیری کنیم، متوجه نوساناتی خواهیم شد و در این وضعیت احیای افت قیمت‌ها تکرار می‌شود.

اخیرا صحبتی توسط یکی از مسئولان اتحادیه طلا و جواهر مطرح شد مبنی بر اینکه مردم به جای آجیل، طلا بخرند. به زعم شما منظور از این حرف چیست و چگونه می‌توان آن را تحلیل کرد؟

به اعتقاد من برای تحلیل درست این مطلب باید با گوینده اصلی صحبت کرد. گرچه می‌توان اینگونه برداشت کرد که دور هم جمع شدن‌ها در شرایط کرونایی فعلی می‌تواند عواقبی را برای خانواده‌ها به دنبال داشته باشد و به جای آنکه با این گرانی‌ها، برای خرید آجیل و تنقلات پول بدهیم، بهتر است آن را صرف خرید طلا و سرمایه‌گذاری در این بازار کنیم. در واقع نیت اصلی آن است که برای هزینه در شرایط فعلی معقول‌تر عمل کنیم و بیشتر بحث نگرانی‌ در این حوزه مطرح است و از طرفی ما همیشه طلا را به‌عنوان یک پس‌انداز مناسب و خوب می‌دانیم.

اکنون وضعیت تقاضا در بازار طلا با توجه به مشکلات مقطع کنونی چگونه است؟

به جرأت می‌توان گفت تقاضا در بازار صفر است. به عبارت دقیق‌تر تقاضا برای مصنوعات صفر و در عین حال برای طلای آب‌شده و سکه شرایط کمی متفاوت‌تر است و مردم به دنبال آن هستند تا بتوانند امکانی را برای خود فراهم کنند و سرمایه‌گذاری درستی داشته باشند.

بازار ارز در یکی دوماه اخیر و متاثر از اخبار سیاسی نوساناتی را پشت سر گذاشت و اکنون شرایط کمی تعدیل یافته است. تاثیر این مهم بر بازار طلا طی چند وقت اخیر چیست؟

به طور مشخص، افت و خیزهای قیمت دلار، بازار طلا را دستخوش تغییراتی خواهد کرد. چراکه ما قیمت تمام شده را با ارز حساب می‌کنیم و تغییرات آن بازار و به طور مشخص کاهش قیمت ارز می‌تواند اثرات مثبتی برای طلا در پی داشته باشد. از سوی دیگر به اعتقاد من، نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و تقاضا در بازار برای تسویه حساب‌ها به خودی خود می‌تواند کمبود عرضه را به دنبال داشته باشد و باعث تغییرات اندکی در قیمت‌ها خواهد شد.

همانطور که مستحضرید چند روز قبل لایحه بودجه تقدیم مجلس شد. با توجه به مفاد آن و پیش‌بینی‌ها برای قیمت دلار، شما فکر می‌کنید بازار طلا در بلندمدت چه تغییرات قیمتی خواهد داشت؟

باید اشاره کنم من همیشه انتقادی را به مسئولانی که نگاهشان به تولید، صنایع و تجارت است، داشته‌ام، مبنی بر اینکه ما بیش از حد بر روی واردات تمرکز داریم و این در حالی است که اگر کشور را مبنای تولید، صادرات و اشتغال، (با توجه به اینکه که منابع معدنی فراوانی داریم) بنا می‌کردیم، امروز نگرانی نداشتیم و متاسفانه اگر به ریز لوایح ۱۴۰۰ نگاه کنیم، متوجه می‌شویم مشکلاتی دارد. ما در چهار دهه گذشته با محوریت واردات کار کرده‌ایم و به درآمدهای نفتی متکی بوده‌ایم و همین عاملی است تا مشکلات و نگرانی‌هایی برای تولید، صادرات و ارز آوری به دنبال داشته باشد. ما همیشه برای اینکه خودمان از مشکلات مبرا کنیم گناه را بر گردن دیگران می‌اندازیم، این در حالی است که مشکل ما خودتحریمی‌ است. به عبارت دقیق‌تر بنای اقتصاد ما محکم نیست و فقط به دنبال نفت بوده‌ایم و این می‌تواند یک نقطه ضعف باشد که استقراض به دنبال دارد و در نهایت منجر به تورم خواهد شد. به علاوه برای نقدینگی هنگفت در جامعه هم راهکار مناسبی اتخاذ نمی‌شود، چراکه مشکلات تولید منجر شده تا مردم به این قسمت اعتماد نکنند و پول خود را به این بخش مهم نیاورند.

خیلی از فعالان اقتصادی در شرایط کنونی نسبت به انجام معامله یا خرید و فروش دست نگه داشته‌اند، این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان افزایش تقاضا در بازار ارز، سایر بازارهای دارایی را دستخوش تغییرات مثبت خواهد کرد. نظر شما در این باره چیست؟

به طور حتم این مورد درست است. البته نباید یک نکته را فراموش کرد؛ هر زمان که بانک مرکزی ورود پیدا کرد، توانست این بخش را مدیریت کند ولی در نهایت ما باید به دنبال تامین ارز برای پاسخگویی به نیازهای جامعه باشیم و تصمیمات بانک مرکزی و متولیان می‌تواند نوسانات بازار را در چند ماه پایان سال مدیریت کند.