یک حقوقدان به لزوم بازنگری در قانون انتخابات به ویژه بخش تبلیغاتی آن تایید کرد و گفت: در حال حاضر ساز و کار دقیقی برای تشخیص متخلف در این فضا وجود ندارد.

علی الفت پور در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: همان طور که میدانید ۲۴ ساعت قبل از شروع رأی گیری تبلیغات ممنوع می‌شود اما در قانون انتخابات ساز و کار درست و دقیقی برای برخورد با متخلفان احتمالی مشخص نشده است.

وی با اشاره به تغییر روند انتخابات از فضای محیطی به فضای مجازی افزود: چگونه می‌شود رصد کرد که اگر پیامکی و یا تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی در آن ۲۴ ساعت ممنوعه مشاهده شد از طرف خود آن نامزد است یا افرادی که قصد تخریب او را دارند.

این حقوقدان گفت: قانون انتخابات خیلی جزئی به تخلفات نپرداخته است و نیاز جدی داریم چه در حوزه تبلیغاتی و چه در حوزه تخریبی حتماً بازنگری جدی در قانون انتخابات شود.

الفت پور بیان کرد: همین الان تخلفات گسترده‌ای انجام می‌شود و حتی برخی از نامزدهای انتخاباتی دروغ می‌گویند اما هیچ برخوردی از سوی ستاد انتخاباتی کشور و یا شورای نگهبان به عنوان نظارت کننده بر فرآیند انتخابات انجام نمی‌شود.

این پژوهشگر افزود: ما احتیاج داریم قانون انتخابات در حوزه‌های مختلف اصلاح ساختاری شود، چرا که ما اصلاً سازوکاری برای شناسایی مجرم در این زمینه نداریم.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد تبلیغات انتخاباتی مجازی شده است، گفت: نظام انتخابات ما با مجازی شدن تبلیغات همخوانی ندارد.

الفت پور بیان کرد: اصلاً در قانون انتخابات برای روش‌های کشف تخلفاتی انتخاباتی ساز و کار مشخصی نداشتیم و نیازمند تغییر جدی در این زمینه هستیم.

این پژوهشگر گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا ۲۴ ساعت قبل از رأی گیری فضای انتخاباتی کاملاً بسته می‌شود اما ما در کشور چنین ساز و کاری نداریم و امکان رخ دادن تخلفات وجود دارد و به دلیل ضعف قانون هم نمی‌توان بررسی کرد این تخلف از سوی نامزد هست یا رقبای آن و اصلاً چه برخوردی باید انجام شود.

وی ادامه داد: شورای نگهبان می‌تواند مستقیماً به اصلاح قانون انتخابات ورود کند هم مجلس شورای اسلامی هم می‌تواند در این زمینه ورود کند و همراه با شورای نگهبان در اصلاح این قانون قدم بردارد، البته به نظر می‌رسد که اصلاً شورای نگهبان باید خودش برای اصلاح قانون انتخابات پیش قدم شود.

الفت پور خاطرنشان کرد: شفاف سازی هزینه‌های انتخاباتی، تبلیغات و تخلفات در این حوزه و مسائل دیگر از جمله مواردی است که شورای نگهبان باید ورود جدی در این حوزه داشته باشد.

این حقوقدان در پایان گفت: مجلس شورای اسلامی یک طرحی برای اصلاح قانون انتخابات داده است اما شورای نگهبان ورود نکرده است، یا باید آن طرح اصلاح شود و یا باید رد شود نباید این خلاء های سنگین در قانون انتخابات وجود داشته باشد.