سازمان زیباسازی شهر تهران طی اطلاعیه‌ای درخصوص حادثه پیش آمده که منجر به قطع عضو یک کودک در پله‌برقی محله تختی در منطقه ۱۶ توضیحاتی ارائه کرد.

سازمان زیباسازی شهر تهران طی اطلاعیه‌ای درخصوص حادثه پیش آمده که منجر به قطع عضو یک کودک در پله‌برقی محله تختی در منطقه ۱۶ توضیحاتی ارائه کرد.

« درآمد نیوز» / در پی حادثه جمعه شب در پل عابر مکانیزه واقع در منطقه ۱۶، سازمان زیباسازی شهر تهران توضیحاتی ارائه کرد.

در حادثه مورخ جمعه شب مورخ ۱۳ مرداد ماه در پل عابر پیاده مکانیزه محله تختی در منطقه ۱۶ که طی آن یک کودک اتباع ۹ ساله دچار حادثه از ناحیه دست شد، به اطلاع می‌رساند کودک در پله برقی که در مسیر پایین رو به صورت نشسته در حال حرکت بوده و دست خود را روی سطح پله قرار داده بود. پس از رسیدن به سطح ثابت (صفحه کامپلیت) انگشتان وارد دندانه‌های پایانی پله شده و به داخل کشیده شده که پس از آن بلافاصله مکانیزم ایمنی صفحه کامپلیت درگیر شده و فرمان خاموش شدن پله برقی صادر شده است.

شایان ذکر است مطابق با استاندارد EN۱۱۵ استفاده کودکان از پله برقی باید با در دست داشتن دست والدین صورت پذیرد که بر همین راستا علائم هشدار مربوطه در تمام پله برقی‌های سطح شهر نصب شده است.

ضمن آرزوی بهبودی برای این خانواده محترم، لازم به توضیح است که مدار فرمان پله برقی مذکور دارای کارکرد مناسب بوده که مطابق گزارش افسر ایمنی که طی هفته جاری و ۳ روز قبل از حادثه بازدید شده تمام اجزای ایمنی دارای عملکرد مناسب بوده و شانه‌های صفحه کامپ به صورت سالم بوده که بازدید صورت گرفته توسط کارشناسان ایمنی گواه همین موضوع است.

براین اساس حادثه پله برقی به وجود آمده در پل عابر مکانیزه تختی، بر اثر بی احتیاطی کودک و والدین آن به دلیل نشستن کودک بر روی پله برقی و بی توجهی به علائم هشدار دهنده بوده است. این در حالی است که در صورتی که سیستم ایمنی خاموشی پله برقی به موقع فعال نمی‌شد، ممکن بود حادثه دلخراش تری پیش می‌آمد.

بررسی ابعاد مختلف حادثه پله برقی توسط کارگروه ویژه در شهرداری تهران

سخنگوی شهرداری تهران از بررسی ابعاد مختلف حادثه پله برقی جنوب شهر تهران توسط کارگروه ویژه خبر داد.

عبدالمطهر محمدخانی در شورای اسلامی شهرتهران در جمع خبرنگاران در خصوص حادثه پله برقی جنوب تهران که منجر به آسیب دست یک دختربچه ۹ ساله شد، گفت: مسئولیت کار پله برقی‌ها با سازمان زیباسازی است و طبق روال عادی در هنگام بروز حوادث اولین اطلاعیه را روابط عمومی این سازمان منتشر می‌کند. این اطلاعیه چند ساعت پس از حادثه منتشر شد.

وی افزود: درکنار اینکه حادثه تلخ و تکان دهنده‌ای رخ داده بر اساس بررسی اولیه سازمان زیباسازی اطلاعیه خود را بر اساس مشاهدات اولیه همکارانش در مجموعه در خصوص حادثه رخ داده مطرح کرده و قطعا بررسی‌های بعدی، ابعاد مختلف حادثه و جزئیات را مشخص خواهد کرد. در شهرداری تهران کمیته HSE نهاد مشخصی است و یک کارگروه نیز برای بررسی این حادثه تشکیل شده که این موضوع پیگیری خواهد شد و در نهایت نظریه تخصصی ارائه خواهد شد.

سخنگوی شهرداری تهران ادامه داد: شهرداری باید صبر کند ابعاد مختلف موضوع مورد بررسی قرار گیرد تا در نهایت اطلاعات کاملی را ارائه کند.

محمدخانی در خصوص استفاده از کلمه اتباع در اطلاعیه سازمان زیباسازی گفت: یک سوتفاهم بزرگ ایجاد شده که با جهت دهی چند کانال خبری موضوع اشاره به اتباع در این اطلاعیه مطرح شده، اما این اشاره به معنای این نیست که بخواهیم موضوع را تخفیف دهیم یا توجیه کنیم. همه انسان‌های شهر برای ما عزیز هستند و در بحران‌هایی همچون کرونا شهرداری امکان ویژه‌ای را برای اتباع حتی اتباع غیر قانونی و فاقد مدرک ایجاد کرد.

وی ادامه داد: گروه‌ها اتباع را در محل اقامتشان پیدا می‌کردند تا تزریق سه دز واکسن برای آنها که فرآیند پیچیده‌ای بود انجام شود و همچنین یکی از برنامه‌های ما برای سال جاری تأسیس خانه کابل است که سرویس ویژه‌ای به اتباع ارائه می‌کند. لذا استفاده از کلمه اتباع در این اطلاعیه تنها با هدف اطلاع رسانی بوده است.

وی در خصوص وضعیت سلامت دختر ۹ ساله‌ای که در این حادثه آسیب دیده، گفت: پزشکان باید در خصوص موضوعات پزشکی این کودک اظهار نظر کنند.معاون خدمات شهری و ریاست زیباسازی روز گذشته در بیمارستان از این کودک عیادت کردند و با خانواده وی صحبت کردند.

به گفته سخنگوی شهرداری تهران، حداقل وظیفه شهرداری تهران در این حادثه تلخ این است که هر آنچه که در توان دارد برای درمان این کودک مورد استفاده قرار دهد و در این راستا منتی هم نیست و نیاز به اعلام هم وجود ندارد و از ابتدا نیز این کار در حال انجام است.

لزوم ورود کارشناس رسمی دادگستری برای تعیین میزان قصور در حادثه «پله برقی»

اعضای شورای شهر تهران پس از استماع گزارش مدیرعامل آتش نشانی در خصوص حادثه قطع دست یک دختر ۹ ساله در پله برقی به بیان نظرات خود پرداختند و ناصر امانی با بیان اینکه مدیرعامل سازمان آتش نشانی تنها به بیان اقدامات خود پرداخت، گفت: آتش نشانی که نمی‌تواند مانع از بروز چنین حوادثی شود بلکه بعد از وقوع حادثه نسبت به امدادرسانی اقدام کرده است و وقتی حادثه رخ می‌دهد مردم به آتش نشانی زنگ می‌زنند و آتش نشانی نمی‌تواند مانع قطع دست کودک شود.

وی با بیان اینکه شهروندان در این مدت هفت بار با سامانه ۱۳۷ تماس گرفته و نسبت به خاموش بودن پله انتقاد کردند، اظهار کرد: شهرداری که تعمدا پله برقی را خاموش نمی‌کند، حتما نقص فنی داشته، این نشان می‌دهد که پله ناایمن بوده است.

وی با بیان اینکه ای کاش به جای سازمان زیباسازی که یک بیانیه داده است روابط عمومی از شهرداری تهران عذرخواهی کرده و قبول مسئولیت می‌کرد، گفت: من به جای روابط عمومی شهرداری تهران عذرخواهی کرده و ابراز پشیمانی می‌کنم اما لازم است که کارشناس رسمی دادگستری این حادثه را بررسی کرده و نسبت به تعیین میزان قصور شهرداری، پیمانکار و شهروند اقدام کند.

در ادامه تشکری هاشمی با بیان اینکه باید دلجویی لازم از خانواده این دختر انجام شود، گفت: اینکه یک برچسبی بزنیم که حادثه در پله برقی متوجه شهروند است، ناشی از بی مسئولیتی است. چرا که پله برقی‌ها باید به صورت مداوم چک شوند و اگر خرابی یا سائیدگی مشاهده شد باید حتما نسبت به رفع آن اقدام شود.

وی با بیان اینکه به جای توجیه کردن باید به دنبال رفع نواقص برویم چرا که فاصله پله‌ها باید سه میلیمتر باشد و وقتی این فاصله افزایش پیدا کند و دنده‌ها بکشند چنین حادثه‌ای رخ می‌دهد، ادامه داد: تمام ابزار و امکانات باید در چنین مواردی به کار گرفته شود تا حتی در صورت بی احتیاطی فرد از آسیب دیدن آن جلوگیری شود و اینکه بگوییم خودتان مواظب خودتان باشید، بی مسئولیتی است.

تشکری هاشمی با بیان اینکه مسئله اصلی اینجا است که رسیدگی به پله‌های برقی به سازمان زیباسازی که مسئولیت تبلیغی محیطی را دارد سپرده شده است، افزود: سازمان زیباسازی در مورد پله برقی‌ها نه تخصص دارد و نه با توجه به گستردگی کارش امکان رسیدگی دارد و شما اگر از مدیرعامل زیباسازی بپرسید که چند پله را دیدید با توجه به حجم کارش و اینکه ۵۰۰ پله برقی در تهران فعال است پاسخ مثبتی به ما نمی‌دهد و این در حالیست که پله برقی‌ها باید به شهرداران نواحی سپرده شود تا به هر شهردار ناحیه نهایتا چهار تا پنج پله برقی برای نظارت بیفتد و آنها بتوانند هر روز از این پله برقی‌ها بازدید کنند.

وی با بیان اینکه مشخصا تقاضا دارم که شهرداری توضیح دهد که چرا با وجود نقایص مشهود به گونه‌ای که دست یک بچه تا آرنج وارد پله شده مماشات کرده و در ایمنی دقت نکردند، گفت: لازم است که شورای شهر با فوریت تصمیم بگیرد که نظارت به پله برقی‌ها در سطح مناطق و شهردار ناحیه سپرده شود.

مهدی عباسی نیز ضمن همدردی با خانواده این کودک گفت: مقصری در این حادثه وجود دارد که باید شناسایی شود و ما منتظر نظر کارشناسی هستیم و اگر همه تمهیدات و استانداردها اندیشیده شده بود که هیچ؛ اما اگر کوتاهی در این حادثه رخ داده باید متناسب با این حادثه، با پیمانکار و مدیر بالاتر برخورد شود.

  • نویسنده : محمدرضا آذین
  • منبع خبر : روزنامه پول و ارز