التهابات در زنجیره فولاد کشور به قدری گسترده است که تقریبا هر هفته شاهد صدور بخشنامه‌ای جدید از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تنظیم بازار این محصولات هستیم.

پایگاه خبری درآمد نیوزالتهابات در زنجیره فولاد کشور به قدری گسترده است که تقریبا هر هفته شاهد صدور بخشنامه‌ای جدید از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تنظیم بازار این محصولات هستیم. در هفته‌ای که گذشت نیز بخشنامه‌ای جدید برای تعیین کف عرضه محصولات مختلف تولید شده در زنجیره فولاد در بورس کالا منتشر شد.

هرچندکه در حال حاضر نمی‌توان نسبت به ضمانت اجرایی این بخشنامه، اظهار نظر جدی کرد. در ادامه باید تاکید کرد بروز تنش و درگیری و شکل‌گیری تجمع گسترده مردم چین از مهم‌ترین و اثرگذارترین اتفاقات در بازارهای فلزی دنیا بود. هرچندکه احتمال کاهش یا حتی توقف نرخ بهره دلار امریکا از اثرگذاری این تجمعات بر بازار فلزات کاست.

تنظیم بازار فولاد در طول سال‌های گذشته همواره به‌عنوان یکی از موضوعات و بحث‌های داغ صنایع معدنی مطرح بوده است. وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز کوشیده تا با ابلاغ دستورالعمل‌های مختلف و بخشنامه‌های متعدد، از التهابات در این بازار بکاهد. با این وجود تولیدکنندگان زنجیره فولاد نسبت به وضع چنین قوانین و مقرراتی گلایه‌مند هستند. برخی دیگر از تولیدکنندگان هم که از اجرای مصوبات منتفع می شوند معتقد هستند ضمانت اجرایی لازم برای این مصوبات وجود ندارد و همین موضوع نیز درنهایت مانع اثرگذاری جدی این بخشنامه‌ها می‌شود.

این هفته نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخشنامه جدید میزان کف عرضه کلیه محصولات زنجیره آهن و فولاد را تعیین کرده است. در نامه سوی سیف‌اله امیری، مدیرکل دفتر معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت خطاب به مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران، کف عرضه جدید «کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی، شمش و کلیه محصولات فولادی» را به تفکیک هر شرکت اعلام شده است.

از نکات قابل توجه بخشنامه جدید عبور این وزارتخانه از اصرار قبلی خود بر مکلف کردن کارخانجات به عرضه ۱۰۰ درصدی است. کف عرضه ابلاغی در بخشنامه جدید برای تولیدکنندگان بزرگ شمش قوسی ۸۰ درصد تولید قابل عرضه و برای واحدهای شمش القایی ۲۰ درصد و برای میلگرد ۶۰ و برای تیرآهن ۷۰ درصد تولید قابل عرضه تعیین شده است. بنابراین بیشترین معافیت به تولیدکنندگان شمش القایی اختصاص یافته است. طبق این گزارش، شرکت‌های تولیدکننده کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی و همچنین تولیدکنندگان ورق همچنان مکلف به عرضه ۱۰۰ درصدی محصولاتشان در بورس کالا هستند. تولید محدود این محصولات در برابر تقاضای داخلی برای خرید آنها و همچنین بروز محدودیت‌های احتمالی گاز در هفته‌های آتی به دنبال سرد شدن هوا از دلایل احتمالی سختگیری به برخی صنایع فولادی و ضرورت تامین نیاز کشور به این محصولات است.

امکانی برای تعامل صنایع

در هفته‌ای که گذشت نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی (ایران-متافو) آغاز به کار کرد. از اهداف اصلی برگزاری نمایشگاهی در حوزه‌های فولاد، صنایع معدنی، آهنگری و ماشین‌کاری، قالب‌سازی و ریخته‌گری می‌توان به معرفی توانمندی‌ها و محصولات برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان، شناخت رقبا و محصولات آنان، ارتباط با تامین‌کنندگان مواد خام، به‌روز رسانی دانش تخصصی، فرصت جذب سرمایه‌گذار و انعقاد قرارداد‌های متعدد اشاره کرد. در واقع در چنین گردهمایی‌ها امکانی برای تعامل حداکثری میان صنایع فراهم می‌شود. هرچند باید اقرار کرد تحریم و محدودیت‌های جدی در تعامل میان ایران و سایر کشورها عملا مانع حضور جدی و اثرگذار شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه شده است.

حذف عوارض صادرات سنگ

در روزهای پایانی این هفته خبری مبنی بر لغو عوارض صادرات سنگ منتشر شد. براساس این خبر طبق ابلاغیه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت به گمرک، عوارض صادرات انواع سنگ‌های تزئینی لغو شد. بدون تردید این سیاست جدید می‌تواند تاثیر مثبت بسزایی بر عملکرد فعالان صنعت سنگ کشور داشته باشد. به‌ویژه آنکه میزان مصرف محصولات این صنعت در طول سال‌های اخیر و به دنبال بروز رکود جدی در حوزه ساخت‌وساز به شدت محدود شده است. حال با اجرای مصوبه مودبحث امکانی برای تداوم تولید در این صنعت فراهم خواهد شد.

تولید شمش آلومینیوم ۲۱ درصد بیشتر شد

براساس آمار منتشر شده از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران میزان تولید شمش آلومینیوم کشور طی هفت ماهه امسال، ۲۱ درصد افزایش یافت و از مرز ۳۶۰ هزار تن عبور کرد. با این وجود نباید از ذکر این تکته غافل بود که تولید در این صنعت همچنان نسبت به اهداف توسعه‌ای صنعت آلومینیوم عقب است. زنجیره تولید آلومینیوم در کشور ما بر پایه بهره‌مندی از ذخایر غنی انرژی شکل گرفته و توسعه یافته است. قرار بود ایران در سال ۱۴۰۴ به قطب تولید آلومینیوم در منطقه بدل شود. اما نگاه کلی به آمار تولید این فلز در ۷ ماهه منتهی به پایان مهر ماه، حکایت از آن دارد که با اهداف توسعه‌ای در این صنعت فاصله جدی داریم. گفتنی است در حال حاضر شرکت‌های سالکو، ایرالکو، المهدی و آلومینای ایران، تولیدکنندگان شمش آلومینیوم کشور محسوب می‌شوند.

جو نا امیدی در بازار جهانی

در طول هفته‌های اخیر شاهد گسترش امید در بازارهای کالایی و فلزی بودیم که به رشد محدود این فلزات در دنیا منتهی شد. امید به کاهش محدودیت‌های کرونایی در چین یکی از محرک‌های اصلی رشد قیمت فلزات در بازار جهانی بود. با این وجود این امید برای مدت‌زمان طولانی ادامه نیافت.

تجمعات اعتراضی در چین این ذهنیت را در میان فعالان بازارهای مالی و کالایی دنیا، ایجاد کرد که چین از سیاست کرونا صفر عقب‌نشینی می‌کند. با این وجود برخی دیگر از فعالان بازار امید به عقب‌نشینی دولت چین از اجرای محدودیت‌های یاد شده را واهی می‌دانند. این تحلیلگران معتقد هستند اعتراض مردم تنها می‌تواند شکل اجرای قرنطینه کرونایی در چین و نه ماهیت آن را تغییر دهد. درواقع دولت تنها از اجرای قرنطینه سراسری همانند آنچه ظرف ماه‌های گذشته در شانگهای اجرا شد، پرهیز خواهد کرد، اما اجرای محدودیت‌های جدید به مقامات محلی سپرده می‌شود.

در میان خبرهای ناخوشی که از چین به بازارهای کالایی و فلزی دنیا مخابره می‌شود، صحبت‌های جروم پاول رئیس فدرال‌رزرو امیدبخش بوده‌اند. پاول در روز سی‌ام نوامبر اعلام کرد که فدرال‌رزرو ممکن است سرعت افزایش نرخ بهره دلار را از دسامبر کاهش دهد و یا حتی متوقف کند. با این حال وی معتقد است هنوز برای کنترل رکود ۴۰ ساله تورم در ایالات متحده کار زیادی باقی مانده است. انتشار این خبر سیگنال مثبتی را روانه بازارهای جهانی کرد و می‌تواند از رشد بهای فلزات در بورس‌های کالایی دنیا حمایت کند.