درآمد نیوز – آعضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره فلسفه ایجاد ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی گفت: یکی از نشانه های افراط و تفریط در تصمیم گیری ها در کشور ما همین مسئله ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی است که در ابتدا با این استدلال که تولیدکننده داخلی حمایت شود این ممنوعیت وضع شد در صورتی که این ممنوعیت برای ماشین آلاتی ایجاد شد که اصلا ساخت داخل ندارند.

به گزارش درآمد نیوز – آذین ؛ عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره فلسفه ایجاد ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی گفت: یکی از نشانه های افراط و تفریط در تصمیم گیری ها در کشور ما همین مسئله ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی است که در ابتدا با این استدلال که تولیدکننده داخلی حمایت شود این ممنوعیت وضع شد در صورتی که این ممنوعیت برای ماشین آلاتی ایجاد شد که اصلا ساخت داخل ندارند.

علی اصغر خانی در گفت و گو با خبرنگار درآمد نیوز ادامه داد: مشکل ما این است که فکر میکنیم هر وارداتی غلط است در صورتی که به این نحو نیست و یا در مقابل فکر می‌کنیم هر صادراتی خوب است این همه اشتباه است. خام فروشی مواد معدنی برای کشور سم است در حال حاضر این اقدام را انجام می‌دهیم و خوشحال هستیم که ارز به این وسیله به کشور وارد می کنیم، در صورتی که کاملا اشتباه است.

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: برخی از امکانات پیشرفته در صنعت و تکنولوژی به ما کمک می کند و ما را می تواند چند پله بالاتر بیاورد، به همین دلیل باید واردات را انجام دهیم ممکن است ما برای تولید یک ماشین سنگین معدنی ۲۰ سال زمان نیاز داشته باشیم تا در داخل آن را تولید کنیم پس در این شرایط باید از تولید کشور خارجی استفاده کنیم. ما مخالف وابستگی به سایر کشورها و تولیدات آنها هستیم و کشور نباید به سایر کشورها برای تامین نیاز هایش وابسته باشد.

نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: اما اینکه تبادل اطلاعات کالاها و امکانات از بین برود اشتباه است فلسفه واردات و صادرات این است که چیزی که نیاز دارید به کشور وارد کنید چیزی که داریم و از مصرف کشور بیشتر است و همچنین مورد نیاز کشورهای خارجی را صادر کنیم و به این وسیله یا ارز یا امکانات مورد نیاز کشور را به کشور وارد کنیم. زمانی واردات و صادرات برای ما مفید است که به نفع منافع ملی کشور ما باشد و به مردم منفعت برساند.

این نماینده مجلس یازدهم درباره امکان ایجاد بازار رقابتی  ادامه داد: برای اینکه در کشور رقابت شکل بگیرد باید واردات این ماشین آلات در کشور برقرار می شد به همین دلیل در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ این موضوع را مصوب کردیم. اینکه شرکت‌ها کارخانجات داخلی ما در شرایطی که هیچ گونه تغییری نداشته باشند خودرو و ماشین آلات سنگین با کیفیت به ما تحویل دهند اشتباه است و نتیجه این اقدام را در این چند ساله دیدیم حتماً باید در کنار تولیدکننده داخلی رقیب وجود داشته باشد.

بروزرسانی ماشین آلات معدنی یکی از نیازهای اصلی است

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درباره اهمیت رفع چالش های دست یابی به ماشین آلات معدنی گفت: بروزرسانی ماشین آلات معدنی یکی از نیازهایی است که در قانون بودجه ۱۴۰۱ به آن توجه شد و دولت موظف شده که این ماشین آلات را وارد و در اختیار معادن قرار دهد.

محمد خدابخشی در گفت و گو با درآمد نیوز  تاکید کرد: یکی از مزیت های نسبی در حوزه انتخابیه من یعنی شهرستان الیگودرز معادن هستند و معدن داران مشکلاتش برای دسترسی به ماشین آلات را به ما انتقال دادند. اساسی ترین مشکل ما این است که ماشین آلات معدن داران خیلی فرسوده شده و نیاز است که ماشین آلات آنها مدرن یا تعمیر شود.

خدابخشی در ادامه بیان کرد؛ انتظار می‌رود که هر چه سریعتر مصوبه مجلس در خصوص تامین ماشین آلات مورد نیاز معادن اجرایی شود.

به گفته این مسئول، به سبب ممانعت‌هایی که بر اساس مقررات تنظیمی برای واردات ماشین‌آلات معدنی وجود دارد، قیمت این ماشین‌آلات بسیار بالاتر از قیمت‌های جهانی است. موضوع اصلی در حوزه ماشین‌آلات معدنی، امکان تامین است، لذا با ایجاد تسهیل در تامین این ماشین‌آلات، بسیاری از مسائل مدیریت می‌شود.

خدابخشی در پاسخ به این سوال که دلیل وضعیت ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی در کشور در سال ۹۷ چه بود گفت: به دلیل حمایت از تولید داخل این مصوبه وضع شد، ولی وقتی که تولید داخل نتواند نیاز معدن داران را مرتفع کند باید واردات انجام شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: معدن یکی از بخش‌های مهم اقتصاد کشور است و اگر مواد استخراجی از این معادن فرآوری شود ارزش افزوده بیشتری ایجاد می‌کند و در نتیجه اشتغال بیشتری در کشور تولید می شود و صادرات آنها نیز می‌تواند ارزآوری زیادی برای کشور داشته باشد.