هوشمندسازی معادن هنوز به صورت کاملا فراگیر در سرتاسر دنیا به اجرا در نیامده است.

پایگاه خبری درآمد نیوز -در نظر داشت که کتاب های منتشر شده حوزه معدن و صنایع معدنی را جهت استفاده خوانندگان و علاقمندان مطالعه ارائه نماید. در این بخش به معرفی کتاب “تحولات دیجیتال؛ با نگاهی ویژه به معدنکاری هوشمند” می‌پردازیم.

هوشمندسازی معادن پروسه‌ای است که طی آن متخصصان معدن بنابر نیازهای معادن، ابزار و امکاناتی را تعبیه، طراحی و اجرا می‌کنند که این امکانات موجب کاهش مشکلات و هزینه‌ها افزایش بهره‌وری، امنیت و سرعت در کار می‌شود. در این میان هوشمندسازی معادن هنوز به صورت کاملا فراگیر در سرتاسر دنیا به اجرا در نیامده است.

با پیشرفت علم و تکنولوژی و به لطف مهندسان معدن و افراد تحصیلکرده در این زمینه، کم‌کم فضای کاری معدنکاران در حال تغییر است و با رواج فضای دیجیتال و هوشمندسازی در همه حوزه‌های مهندسی معدن‌کاری نیز به سمت هوشمندسازی و دیجیتالی شدن پیش می‌رود.

برای هوشمندسازی باید در ابتدا فرهنگ‌سازی انجام گیرد هماهنگ کردن فناوری‌های هوشمند با افراد و دانش آن‌ها، اولین گام در هوشمند کردن معادن است. آموزش پرسنل برای استفاده مناسب از فناوری، قدم بعدی است و مرحله سوم نیز جمع‌آوری تحلیل و استفاده از داده‌ها و اطلاعات معتبر تهیه شده از حسگرها برای بهره‌برداری بهتر از معدن است.

معرفی کتاب “تحولات دیجیتال؛ با نگاهی ویژه به معدنکاری هوشمند”

کتاب “تحولات دیجیتال؛ با نگاهی ویژه به معدنکاری هوشمند” به همت موسسه پژوهشی و آموزشی مشترک دانشگاه تهران و ایمیدرو (یونیدرو) و شرکت کاوشگران صنایع معدنی راشا در سال ۱۴۰۱ در ۵۱۲ صفحه به چاپ رسیده است. این کتاب با هدف بسترسازی ورود معدنکاری دیجیتال و هوشمندسازی فعالیت های معدنی در کشور توسط جمعی از پژوهشگران دانشگاه تهیه شده و روندهای برتر تحولات دیجیتال در حوزه معدن و صنایع معدنی را با ذکر مصادیق عینی آن‌ها مورد بررسی قرار داده است.

کتاب حاضر برای اولین بار به عنوان مرجعی فنی، موضوعات مختلف پایه‌ای و اجرایی لازم در زمینه هوشمندسازی معادن را برای علاقمندان این حوزه تشریح می‌کند. در این کتاب، نخست تلاش شده است تا به معرفی و ضرورت تحولات دیجیتال در عملیات معدنکاری پرداخته و پس از معرفی زیرساخت‌ها و روندهای اصلی انقلاب صنعتی چهارم، در پایان گام‌های اجرایی آن‌ها در کل زنجیره ارزش معدنکاری ارائه شده است.

در کتاب “تحولات دیجیتال؛ با نگاهی ویژه به معدنکاری هوشمند” مباحث زیر طی فصول اول تا ششم به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌اند: در فصل اول تلاش شده است تا در ابتدا با معرفی معدنکاری هوشمند، ضرورت و اهمیت این سیستم مورد بررسی قرار گیرد.

سپس، زیر ساخت‌های مورد نیاز در یک سیستم معدنکاری هوشمند در فصل دوم این کتاب مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه، در فصل سوم، سیستم‌های عملیاتی معدنکاری هوشمند ارائه شده است. فصل چهارم، مرور کاملی بر روی فرایندهای مرتبط با معدنکاری هوشمند را جهت آشنایی با نحوه پیاده‌سازی این سیستم در عملیات معدنی انجام داده است و در فصل پنجم نیز نحوه آنالیز و پردازش داده‌های حاصل از معدنکاری مورد بحث قرار می‌گیرد. در نهایت، با هدف هوشمندسازی مدیریت در معدنکاری، در فصل ششم، راهکارهای اساسی به منظور مدیریت، پایش و تحلیل هوشمند در سراسر زنجیره فرایند معدنکاری ارائه شده است.