نمی‌توان اینطور اقتصاد را پیش برد که بخش خصوصی سرمایه‌گذاری و دولت برای محصولات قیمت تعیین کند و این عملا اقتصاد کمونیستی و سوسیالیستی است که در شرق آسیبش را دیدیم که منجر به فروپاشی اقتصادی شد.

حمیدرضا صالحی رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران

اگر می‌خواهیم واقعا رانتی اتفاق نیفتد بایــد ارز را تک‌نرخی کنیم و اگر قرار است یارانه‌ای هم به بخشی از جامعه که تحت فشار هستند تعلق بگیرد که آسیب‌پذیرند و نمی‌توانند با این وضعیت خودشان را نجات دهند و به شرایط عادی‌ برسند، باید یارانه‌های ریالی شفاف پرداخت کرد نه یارانه ارزی غیرشفاف.

یکی از مشکلات اساسی در این زمینه هم مداخلات دولت است، یعنی به‌جای اینکه دولت کوچکتر شود و تصدی‌گری‌ها را واگذار کند و از اقتصاد بیرون برود و نیروهای خود را تعدیل و هزینه‌هایش را کمتر کند و صرفا سیاست‌گذار باشد نه توزیع‌گرا و رگولاتوری بیشتر مداخله می‌کند و این مداخله به‌نوعی به اقتصاد صدمه می‌زند و باعث شود که بخش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی کمتر شود و خودش را کنار بکشد.

دخالت دولت با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نمی‌تواند منجر به نتایج درستی در اقتصاد شود. دولت‌ها سعی دارند با استفاده از سرمایه‌های بخش خصوصی برای خود امتیازاتی را رقم بزنند؛ ‌یعنی دولت‌ها سعی دارند با اعمال سیاست‌های دستوری در قیمت‌گذاری نقش داشته باشند.

نمی‌توان اینطور اقتصاد را پیش برد که بخش خصوصی سرمایه‌گذاری و دولت برای محصولات قیمت تعیین کند و این عملا اقتصاد کمونیستی و سوسیالیستی است که در شرق آسیبش را دیدیم که منجر به فروپاشی اقتصادی شد.

بنابراین براساس فرموده‌های مقام معظم رهبری باید از اقتصاد نفتی عبور کنیم و زمانیکه این اتفاق می‌افتد باید اتکای کشور و اقتصاد به بخش خصوصی باشد و بخش خصوصی هم زمانی می‌تواند در اقتصاد حضور داشته باشد که مداخلات دولت در اقتصاد کمتر و تصدی‌گری‌ها به پایان برسد.

به‌نظرم دولت و مجلس باید تصمیماتی بگیرند که بتواند بستر درستی در اقتصاد شکل بگیرد تا رقابت داخلی در اقتصاد بیشتر شود، انحصار از بین برود و مداخله دولت در اقتصاد به کمترین حد خود برسد یا کلا دولت دست از مداخله بردارد.

به هر حال مجلس یازدهم هم چنین ادعایی دارد و امیدوارم رویکرد دولتی که قرار است دوره بعدی سرکار آید این باشد که سیاست‌های منطقه‌ای و جهانی را اصلاح کند تا با کاهش تنش‌ها و افزایش مراودات اقتصادی بتوانیم بازارهای بیشتری را چه در منطقه و جهان به‌دست آوریم.

این اتفاق منجر می‌شود که تولید در داخل کشور رونق بگیرد و با افزایش ارتباطات اقتصادی بین‌المللی؛ اقتصاد کشور نجات پیدا کند. نباید دولتی سرکار بیاید که بخواهد تجربه کند، کشور به دولتی نیاز دارد که از تجربه‌های گذشته درس گرفته باشد و برای آینده برنامه‌ریزی بهتری داشته باشد. متاسفانه دولت‌ها برنامه‌های توسعه‌ای کشور را به درستی اجرا نکردند و حتی بعد از اجرای خوب برنامه سوم؛ برنامه چهارم توسعه را متوقف کرده و قصد داشتند که ایده‌های خود را اجرا کنند که این ایده‌ها هم اجرا نشد و کشور به جای پیشرفت به مرحله سقوط اقتصادی هم رفت و هزینه‌های زیادی هم برای آن پرداخت.