سلطان عمان در راس یک هیات بلندپایه وارد تهران شد. بنابر اعلام دیوان سلطنت عمان، سفر پادشاه عمان دو روزه بوده ودر راستای تقویت روابط دوستانه دوکشور و به دعوت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران است

درآمد نیوزسلطان عمان در راس یک هیات بلندپایه وارد تهران شد. بنابر اعلام دیوان سلطنت عمان، سفر پادشاه عمان دو روزه بوده ودر راستای تقویت روابط دوستانه دوکشور و به دعوت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران است.

این سفر در چارچوب  مشورت و هماهنگی میان سران دو کشور در زمینه های مختلف، گسترش همکاری ها و بررسی آخرین تحولات منطقه و جهان است.

هیات عمانی متشکل از شهاب بن طارق آل سعید معاون نخست وزیر در امور دفاعی، خالد بن هلال آلبوسعیدی وزیر دیوان سلطنت، سلطان بن محمد النعمانی وزیر دفتر سلطنت، بدر بن حمد آلبوسعیدی وزیر خارجه، سلطان بن سالم الحبسی وزیر دارایی، حمد بن سعید العوفی رئیس دفتر ویژه پادشاهی، عبدالسلام بن محمد المرشدی رئیس سازمان سرمایه گذاری، قیس بن محمد الیوسف وزیر صنعت و تجارت، سالم بن ناصر العوفی وزیر نیرو ‌و معدن، عبدالله بن خمیس الرئیسی رئیس ستاد نیروهای مسلح و ابراهیم بن احمد المعینی سفیر عمان در تهران است.

سلطان هیثم بن طارق یکشنبه گذشته در سفری رسمی و دو روزه به مصر رفت و با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

منابع خبری اعلام کردند که پادشاه عمان درخصوص وساطت میان تهران و قاهره و تلاش برای نزدیک کردن روابط دو کشور با عبدالفتاح سیسی رایزنی کرده است.

عمان جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی ما دارد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسقط با تاکید بر اهمیت سفر سلطان عمان به تهران و تاثیر آن بر روابط میان دو کشور و منطقه خاطرنشان کرد: عمان جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی ایران دارد.

علی نجفی خشرودی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان در گفت‌وگو با روزنامه مسقط دیلی اظهاراتی را درباره روابط میان تهران و مسقط و سفر قریب‌الوقوع سفر هیثم بن طارق آل سعید، سلطان عمان به ایران بیان کرد.

وی اظهار داشت: سفر هیثم بن طارق به تهران و دیدارش با رهبری ایران سطح بی سابقه‌ای از مشارکت و همکاری میان دو ملت را تقویت خواهد کرد.

سفیر ایران در ادامه با اشاره به روابط تاریخی و ممتاز ایران و عمان، بر هماهنگی و رایزنی مستمر در زمینه مسائل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کرد و گفت: علاوه بر این، هر دو کشور در مورد مسائل اقتصادی و سیاسی که به نفع مردمشان است، گفت‌وگوهای مفیدی انجام خواهند داد.

نجفی خشرودی همچنین با تحسین تلاش‌های مشترک برای تقویت ارتباطات هوایی و دریایی میان دو کشور گفت: انتظار می‌رود این تحولات تأثیر قابل توجهی در تقویت مبادلات تجاری و اقتصادی بین تهران و مسقط داشته باشد.

این دیپلمات کشورمان بر تأثیرات مثبت معافیت شهروندان هر دو کشور از شرایط روادید سفر تاکید و خاطر نشان کرد: این سیاست نه تنها گردشگری را تسهیل کرده است، بلکه منجر به افزایش تعداد پروازهای روزانه میان ایران و عمان شده و روابط تجاری را بیش از پیش تقویت کرده است.

وی به‌علاوه تاکید کرد که عمان جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی ایران دارد، زیرا رهبر معظم انقلاب همواره از نقش متوازن و تاثیرگذار مسقط در منطقه و جهان تمجید می‌کنند.

سفر مهم پادشاه عمان به ایران

در همین راستا، سیدرضا سید افقهی گفت: با توجه به روابط دیرینه و خوب ایران و عمان نمی‌توان کل مسئله را در موضوع برجام خلاصه کرد که او آمده تا حامل پیامی همچون پیام مرحوم سلطان قابوس که از اوباما برای سرآغاز مذاکرات هسته‌ای بود، باشد.

وی ادامه داد: روابط میان ایران و عمان چه قبل از انقلاب و چه پس از انقلاب حسنه بوده است و هیچگاه رو به تیرگی و یا کاهش سطح دیپلماسی و نمایندگی نبوده است. مثلاً در زمان شاه کمونیست‌های عمان در جبهه ظُفار حرکت جدایی طلبانه‌ای را انجام دادند تا با تشویق آقای جمال عبدالناصر از عمان جدا شوند و جمهوری مستقلی تشکیل دهند لذا شاه دو گردان نیرو به عمان فرستاد و با نیروهای جداطلبانه ظفار مقابله کردند.

بن طارق حامل چه پیامی برای ایران است؟

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: مسئله دیگر مسئله ارتباطات بود و عمانی‌ها ایران را دروازه ارتباطات با جهان می‌دانستند.

سید افقهی خاطرنشان کرد: سال گذشته رئیس جمهور کشورمان به دعوت «هیثم بن طارق» سفر خوبی را به عمان داشتند و توافق نامه‌های خیلی خوب و متنوع با تخصص‌های مختلف بویژه انتقال خط لوله گاز از ایران به عمان (پس از ۲۰ سال وقفه) به امضا رسید.

وی با اشاره به میانجیگری عمان در توافق میان تهران و ریاض، اظهار داشت: عمان میانجیگری‌های موفق و هوشمندانه‌ای میان ما با کشورهای مختلف از جمله آمریکا، عربستان سعودی داشتند. چهار جلسه مذاکرات ایران و عربستان در عمان، ۵ جلسه در بغداد و نهایتاً در پکن انجام شد.

پادشاه عمان حامل پیام از مصر به ایران است

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: عمانی‌ها تلاش خوبی برای آزادی زندانی مظلوم اسد اسدالهی داشتند و در حال حاضر نیز با سفری که به مصر داشتند، حامل پیام‌هایی از جانب مصری‌ها برای ایران هستند.

سید افقهی خاطرنشان کرد: بنظرم پادشاه عمان در جریان این دو روز سفر خود به تهران غیر از دیدار با رئیس جمهور به احتمال زیاد با مقام معظم رهبری نیز دیدار خواهد کرد و مطالب خوبی را خواهیم شنید.

وی تصریح کرد: در رابطه با برجام نیز آمریکایی‌ها احساس می‌کنند زیر پایشان به مرور زمان خالی می‌شود بنابراین بهانه حضور نظامیشان از دست رفته است.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده تا روابط خود با عربستان و امارات را علیرغم روابط خوب این دو کشور با رژیم صهیونیستی را حفظ کند، گفت: بحرینی‌ها نیز برای اعاده روابط خود با ایران اعلام آمادگی کرده‌اند، بنابراین وضعیت آمریکا با برقراری این مصالحه‌ها مطلوب نخواهد بود.

سید افقهی در پایان اذعان داشت: بنابراین سفر پادشاه عمان به ایران سفر مهمی است و باید منتظر ماند دید چه موضوعات دیگری را سلطان عمان با خود به ایران حمل خواهد کرد.