قطر یک کشور بسیار مهم در حوزه همسایگی ما است از ظرفیتهای بسیار بالایی برای توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری برخوردار است و اخیرا یکی دیگر از ظرفیت‌ها جام جهانی قطر است.

پیلتن سرپرست دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت: با توجه به ارتباطاتی که از سال‌های گذشته و به ویژه سفر اخیر رییس جمهور کشورمان به دوحه  و همچنین سفر امیر قطر به تهران که در مناسبات سیاسی نشان توسعه سیاسی و اقتصادی دو کشور است، رویکردها ی دو کشور پس سفر های فوق به سمت توسعه همکاری‌ها ی جهت پیدا کرده است.

درآمد نیوز – پیلتن گفت: تاکیدات دولت بر گسترش روابط تجاری با همسایگان نیز مزید بر علت است. ظرفیت‌های زیادی برای صادرات کالا و محصولات غذایی، سرمایه‌گذاری مشترک، همکاری در مناطق آزاد، صادرات خدمات فنی و مهندسی و گسترش گردشگری وجود دارد.

به گزارش درآمد نیوز، فرزاد پیلتن در همایش فرصت های تجاری ایران در قطر با تمرکز بر جام جهانی به همت سازمان توسعه تجارت برگزار شد با بیان اینکه قطر یک کشور بسیار مهم در حوزه همسایگی ما است از ظرفیتهای بسیار بالایی برای توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری برخوردار است و اخیرا یکی دیگر از ظرفیت‌ها جام جهانی قطر است.

وی گفت: از سال ۲۰۱۶ پس از پذیرفتن جام جهانی توسط قطر، نخستین مکاتبات با وزارت صنعت و تجارت قطر توسط سازمان توسعه و تجارت ایران انجام شد تا بتوانیم از این فرصت به نفع اقتصاد کشور مان استفاده کنیم. اخیرا با ارتباطات سیاسی که رخ داد ه است زمینه برای این کار فراهم شده است. البته فرصت‌هایی بوده که از دست رفته است مانند امکان مشارکت ایران در ساخت استادیوم ها و زیرساخت‌های جام جهانی.

فرزاد پیلتن، سرپرست دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت گفت: رویکر ما به بازار قطر رویکر بلند مدت است ولی جام جهانی فرصتی مضاعف بر این رویکرد است. وی ادامه داد: بدون توجه به رویدادی مانند جام جهانی با کشوری مواجه هستیم که امکان همکاری های اقتصادی و تجاری مشترک را داریم. کشور قطر یکی از سرمایه‌دار ترین کشور های دنیا است که رو به توسعه نیز هست.

پیلتن در جمع تجار ایرانی فعال در بازار قطر بیان داشت: قطر از ظرفیتهای زیادی برای همکاری برخوردار است یکی دیگر از ظرفیت‌ها جام جهانی قطر است. طی سال‌های اخیر پیگیری‌هایی انجام شد تا بتوانیم از این فرصت به نفع اقتصاد کشور استفاده کنیم. اخیرا با ارتباطات سیاسی که رخ داد زمینه برای این کار فراهم شده است. البته فرصت‌هایی بوده که از دست رفته است مانند امکان مشارکت ایران در ساخت استادیوم ها ی ورزشی و زیرساخت‌های جام جهانی است.

وی افزود: ما اقدامات زیادی برای توسعه تجارت با قطر داشتیم. امروز نیز جلسه مشترک با قطر برگزار شد. مسئله اصلی ما تامین زیرساخت‌های لازم برای گسترش روابط است. برقراری ارتباطات تجاری با قطر قالب اینترنتی ندارد. در کشورهای عربی باید به صورت حضوری ارتباط برقرار کرد. در صورتی که اعتماد آنها را جلب کنید با شما کار خواهند کرد. باید توجه داشت که تجار این کشور مشتاق کالاهای لاکچری هستند. به عبارت دیگر می‌گویند هرچه گران‌تر باشد بهتر است. تجار ما نیز باید به این موضوع توجه داشته باشند.

پیلتن ادامه داد: در حال حاضر به دلیل برگزاری جام جهانی قطر استانداردهای خود را بیش از پیش افزایش داده و به شدت بر روی این موضوع تاکید دارد. هر چقدر این استانداردها افزایش پیدا می‌کند فرصت‌های ما نیز کاهش می‌یابد. چرا که تمام مراکز گردشگری و هتل‌ها در این کشور پر خواهد شد. در حال حاضر کل سرزمین قطر تحت کنترل و برنامه‌ریزی فیفا قرار گرفته است.

وی در خصوص ظرفیت‌های قابل ارائه در بازه جام جهانی گفت: در صنایع دستی و فرش این امکان را داریم تا در دوره جام جهانی مانور بدهیم. یکی از برنامه‌های دولت تأسیس یک مرکز مشترک در دوحه بود که انجام شده است. امروز همه باید در قالبی که مورد تایید دولت‌های دو کشور است عمل کنند. امروز فرصت برندسازی در قطر نیست و برای استفاده از فرصتهای جام جهانی باید از برندهای موجود استفاده کنیم.

سرپرست دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت با اشاره برگزاری نمایشگاه گفت : برای برگزاری دو نمایشگاه با قطر مکاتبه شده است یک نمایشگاه همزمان با جام جهانی و یک نمایشگاه هم قبل از جام جهانی تدارک دیده ایم. وی گفت: شرکت‌هایی که علاقه‌مند هستند نیز می‌توانند در این نمایشگاه مشارکت داشته باشند. به دنبال دریافت مجوز دیگری نیز برای نمایشگاه فرش و صنایع دستی از دولت قطر هستیم تا این نمایشگاه نیز در بازه زمانی جام جهانی برگزار شود.

وی ادامه داد: ۵۰ درصد محصولات در قطر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فروش می‌رسد. در نتیجه ورود به آنها با توجه به حجم بالای مبادلات ساده نیست. اگر نتوانیم مجوز برگزاری دو نمایشگاهی که به آن اشاره شد را بگیریم دو هیئت تجاری را پیش از جام جهانی به این کشور خواهیم فرستاد تا بتوانیم از فرصت‌های موجود استفاده کنیم.

گفتنی است؛ همایش فرصت های تجاری ایران در قطر با تمرکز بر جام جهانی با محوریت الزامات و روش های صادرات با ریاست سرپرست دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت، و حضور رییس اداره دوم خلیج‌فارس وزارت خارجه، رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در قطر، نائب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطرٰ، نمایندگانی از گمرک جمهوری اسلامی ایرانٰ، وزارت نیروٰ، صندوق ضمانت ایران و سازمان ملی استاندارد، اتاق یازگانیٰ، صنایع و معادن و کشاورزی ایران، همچنین حضور بیش از یکصد تاجر فعال ایران در قطر به میزبانی سازمان توسعه تجارت درسالن خلیج فارس برگزار شد.