در دنیای رقابتی امروز که جذب و حفظ مشتری یکی از اصلی ترین شاخصه های بقا و موفقیت سازمان ها است، بسته بندی مناسب شرط لازم تحقق چنین هدفی است. فرهنگ بسته بندی در کشورمان در حال توسعه است و مردم خریدهای خود را از فروشگاه های بزرگ و زنجیره‌ای انجام می دهند.

به گزارش درآمد نیوز، در دنیای رقابتی امروز که جذب و حفظ مشتری یکی از اصلی ترین شاخصه های بقا و موفقیت سازمان ها است، بسته بندی مناسب شرط لازم تحقق چنین هدفی است. فرهنگ بسته بندی در کشورمان در حال توسعه است و مردم خریدهای خود را از فروشگاه های بزرگ و زنجیره‌ای انجام می دهند. بسته‌بندی به عنوان یک ابزار کارآمد سالهاست که مورد  نظر کارشناسان علم بازاریابی قرار گرفته است. استفاده از انواع مختلف بسته بندی ضمن اینکه قابلیت نگهداری بهتری را به کالا می‌بخشد در کسب سهم بالاتری از بازار، برای کالای مورد نظر نیز مؤثر است.

برندها به طور متوسط حدود ۷ ثانیه فرصت دارند تا قبل از اینکه مشتری به سراغ گزینه بعدی برود تأثیر خوبی روی او بگذارند. طراحی بسته بندی موثر و جذاب نه تنها باعث می شود که یک محصول نسبت به محصولات دیگر برتری پیدا کند، بلکه ارزش های برند را نیز منعکس می کند.

اولویت بسته بندی در فروش

بسته بندی یکی از بخش های مهم مبحث در بازاریابی وفروش محصولات می باشد زیرا اولین چیزی است که مشتریان از یک محصول مشاهده می کنند. بسته بندی محصولات اگرچه ممکن است برای صاحبان مشاغل هزینه های بالایی دربر داشته باشد، اما در مقابل بسیار ضروری می باشد زیرا مزایای بسیاری برای تولید کننده، فروشنده و مصرف کننده نهایی دارد که اصلی ترین آنها اطلاعاتی است که به مصرف کننده منتقل می کند. مانند دستورالعمل مصرف، مواد استفاده شده در ترکیب محصول، نشانه استاندارد و موارد دیگری که طبق ضوابط قانونی یا تجاری، باید روی بسته بندی ها نوشته شود و مصرف کنندگان نیز در هنگام خرید به دنبال این اطلاعات بر روی بسته بندی می گردند. در واقع بسته بندی معرف محصولات می باشند.

طبق یک نظرسنجی، ۵۲ درصد از مشتریان اگر سفارشات خود را در بسته بندی های درجه یک دریافت کنند، به خرید از همان شرکت ادامه می دهند. علاوه بر این، بسته بندی جذاب نوعی تبلیغات رایگان است که به راحتی توجه مشتریان را به محصول جلب می کند.

بسته بندی ضعیف کابوس صادرات ایران

ارزش صنعت بسته بندی در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر، از وضعیت چندان مطلوبی برخوردار نیست .بررسی آمارهای موجود در صنعت بسته بندی و مقایسه آن با کشورهای دیگر نشان می دهد که سهم ایران در صنعت جهانی بسته بندی بسیار ناچیز است. پائین بودن جایگاه ایران در صنعت بسته بندی و نبود چشم انداز روشنی از رشد این صنعت می تواند تبعات منفی برای اقتصاد کشور به دنبال داشته باشد. صنعت بسته بندی به عنوان توانمندساز بخش های اقتصادی عمل می کند. ضعف در این صنعت می تواند آسیب های جدی به سایر بخش های اقتصادی وارد سازد. این ضعف در نهایت باعث ضعف شرکت های ایرانی در بازارهای صادراتی و بازارهای داخلی شده و مزیت رقابتی چندانی نخواهند داشت.

بی توجهی به بسته بندی از دست دادن بازار جهانی

امروزه صنعت بسته‌بندی به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم و تعیین‌کننده در صادرات غیرنفتی محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر با هدف فروش و بازاریابی مناسب در ماطق مختلف جهان جایگاه ویژه‌ای دارد. ولی متأسفانه ضعف این صنعت در ایران باعث شد که کشورهای دیگر با خرید به‌صورت فله‌ای و با قیمت نازلی کالاها و محصولات کشاورزی ایرانی و انجام عملیات بسته‌بندی در کشور خود محصولات ایرانی را با نام کشور خود با قیمت‌های مضاعف به دیگر کشورها صادر کنند.

با ایجاد صنایع مرتبط و دارای قدرت و رقابت بین‌المللی می‌توانیم نقش مهمّی را در کسب ارزش افزوده محصولات تولیدی کشور داشته باشیم. امروزه رقابت در سطح اقتصاد جهانی به سمت تنوع‌سازی پیش می‌رود و باید تولیدکنندگان برنامه‌های فروش برای رقابت هرچه بیشتر در سطح بازارهای جهانی و محصولات جدید با بسته‌بندی‌های روز به بازار عرضه کنند.

بی‌توجّهی به این صنعت در واقع لطمه اصلی را به صنعت کشاورزی نیز وارد می‌سازد. ایران با توجه به این که کشوری است با منابع و محصولات کشاورزی بسیار بالا، ولی هنوز قادر به نشان دادن ظرفیت‌های واقعی تولید خود در بخش کشاورزی به سایر کشورها و بازارهای هدف نیست و این می‌تواند به ‌نوعی برای بخش کشاورزی جبران‌ناپذیر باشد

برنامه‌های حمایتی بانک سامان از صنایع بسته‌بندی

افزایش ظرفیت های تولید و تقویت توان بنگاه های اقتصادی و واحدهای تولیدی واقعی همواره مورد حمایت بانک سامان بوده است تا زمینه خودکفایی، اشتغالزایی، افزایش تولید ناخالص ملی و جهش و شکوفایی اقتصاد کشورمان فراهم نماید.

صنعت بسته‌بندی از نمونه فعالیت‌هایی غیر نفتی به شمار می‌رود که به‌صورت بالقوه شرایطی را ایجاد می‌کند که در سایه آن، ارزش افزوده تولیدات و محصولات مربوطه ارتقا می‌یابد و اگر کشورهای پیشرفته دنیا در عرصه صادرات به موفقیت‌های برجسته‌ای نائل شده‌اند، این مهم با اتکا به مجموعه‌ای از اقدامات و حلقه‌های به‌هم پیوسته محقق شده که بخشی از آن متوجه حوزه بسته‌بندی می‌شود. یکی از مشکلات متقاضیان فعالیت در صنعت بسته‌بندی تسهیل تامین تسهیلات بانکی است .

میزان اهمیت بسته‌بندی در فروش و بازاریابی کالاها به اندازه‌ای است که علاوه بر نقش اولیه و بسیار مهم حفاظت از محصول و کالای تولیدی، نقش اساسی و محوری در جذب مشتری یا خریدار نیز ایفا می کند. بانک سامان با هدف افزایش رشد تولید و اصادرات غیر نفتی محصولات تولید داخل درک صحیحی از اهمیت بسته بندی با ذکر دلایل زیر از اهمیت بسته بندی در مسیر حمایت از صنایع بسته‌بندی و تولیدی کشور و درآمد حاصله که تاثیری شگرف در توسعه اقتصادی ایران دارد، خدمات مالی و اعتباری ویژه ای برای فعالان صنایع بسته بندی برای افزایش رشد تولید دارد.

محافظت از محصول: اولین دلیل اهمیت بسته بندی محصول این است که به عنوان یک لایه خارجی عمل کرده و به خوبی از محصول شما در برابر عواملی مثل گرد و غبار، رطوبت، آلودگی، ضربه و… محافظت خواهد کرد.

افزایش فروش: آمارها نشان می دهد که بسته بندی جذاب یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار روی انتخاب مشتریان است.

 برندسازی: بسته بندی خاص و جذاب محصول به همراه استفاده از رنگ ها و لوگوی منحصربه فرد شرکت می تواند روی برندینگ تاثیرات زیادی داشته باشد.

معرفی محصول: بسته بندی محصول فضایی را برای شما فراهم می کند که می توانید از آن برای معرفی مشخصات محصول، توضیح ارزش ها، محتوای محصول خود یا بیان داستان برندتان استفاده کنید.

هدایت سرمایه‌ها به صنایع فراوری و بسته‌بندی اولویت بانکهاست

با توجه به نام‌گذاری سال جاری به عنوان مهار تورم و رشد تولید  تولیدمحوری اساسی‌ترین نیاز اقتصادی کشور است مجموعه سیاست‌ها و رویکردها باید در جهت کمک به تولید و رفع موانع آن باشد.

هم‌زمان با افزایش اهمیت صنعت بسته‌بندی در فروش محصولات مختلف، بانک سامان خدمات مالی و اعتباری ویژه‌ای برای فعالان صنایع بسته‌بندی ارائه کرده است

یکی از مطالبات اصلی بخش خصوصی، تامین و تسهیل نقدینگی اعم از سرمایه در گردش و سرمایه ثابت واحدهای تولیدی است که در این زمینه باید شرایط را برای بخش خصوصی فراهم شود.

بخش صنایع تبدیلی و بسته بندی  به سرمایه گذاری سنگینی نیاز دارد در مقابل بخش پرسودی هم به شمار می آید لذا اختصاص خط اعتباری به آن نیاز فعالین این بخش است.

صنایع بسته بندی

بانک سامان با آگاهی از اهمیت نقش صنعت بسته‌بندی در موفقیت فروش محصولات در صنایع مختلف به‌منظور تأمین سرمایه در گردش موردنیاز برای واردات انواع مواد اولیه موردنیاز این صنعت همچون خمیر پالپ، خمیر کاغذ و … و همچنین تأمین مالی برای خریدهای داخلی خدمات مالی ارائه می‌کند. همچنین در حوزه طرح‌های ایجادی و توسعه‌ای به‌منظور واردات ماشین‌آلات خطوط تولید این صنعت نسبت به پرداخت تسهیلات یا تأمین مالی از طریق بازار سرمایه در قالب تسهیلات بلندمدت اقدام می‌کند.

خدمات قابل ارائه در این حوزه

 تأمین مالی

اقتصاد ایران اگر می‌خواهد برای برون رفت از دام نرخ رشد اقتصادی پایین و سرمایه‌گذاری پایین که حتی در سال‌های گذشته منفی هم بوده عزم جدی نشان دهد، بدون سازماندهی تحول گرایانه در عرصه شبکه بانکی این اتفاق نخواهد افتاد چرا که شبکه بانکی رکن اصلی نظام تامین مالی است.

      پرداخت تسهیلات ریالی به‌منظور تأمین سرمایه در گردش برای خریدهای داخلی و خارجی در قالب انواع عقود اسلامی

     تأمین مالی پروژه‌های ایجادی یا توسعه‌ای در قالب تسهیلات بلندمدت از محل منابع بانک یا بازار سرمایه از طریق انتشار اوراق

     ارائه خدمات مشاوره‌ای در حوزه تأمین مالی و پرداخت‌های بین‌المللی از طریق اختصاص بانکدار به شرکت به‌نحوی‌که بانکدار تمامی امور شما را در حوزه‌های مختلف هماهنگ و پیگیری خواهد کرد.

 خدمات اعتباری

     صدور انواع ضمانت‌نامه

     گشایش انواع اعتبار اسنادی ریالی و ارزی

بر این اساس، بانک سامان خدمات خود را برای فعالان این صنعت در قالب تأمین مالی، اعتباری، ارزی و خدمات پایه بانکی و سایر خدمات نوین بانکی سازمان‌دهی کرده است. علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص خدمات قابل‌ارائه به فعالان صنعت بسته‌بندی می‌توانند به صفحه اختصاصی این صنعت در سایت بانک سامان مراجعه و یا با شماره ۰۲۱۲۳۰۹۵۶۷۰ تماس بگیرند.