افزایش قیمت مسکن در تهران و سایر شهرهای بزرگ در حالی ادامه دارد که یکی از مهمترین شعارهای دولت رئیسی تامین مسکن و ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی بوده است.

درآمد نیوز – آذین /افزایش قیمت مسکن در تهران و سایر شهرهای بزرگ در حالی ادامه دارد که یکی از مهمترین شعارهای دولت رئیسی تامین مسکن و ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی بوده است.

رستم قاسمی در حالی نامه استعفای خود را امضا کرد و از وزارت راه و شهرسازی رفت که بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی از مهمترین وعده‌های دولت رییسی در وزارتخانه تحت تصدی وی بر زمین ماند. استعفای وی البته نه به واسطه عملکرد نامناسبش در وزارت راه و شهرسازی ، بلکه به دلیل تشدید بیماری اعلام شده است.

حالا در شرایطی تاخت و تاز قیمت مسکن ادامه دارد که یکی از نزدیکترین مردان به حلقه احمدی‌نژاد از سوی رییسی به عنوان وزیر راه و شهرسازی معرفی شده است. مهرداد بذرپاش، در حالی مهیای برگزاری جلسه رای اعتماد می شود که طرح نامش حتی اعتراض بسیاری از اصولگرایان را نیز برانگیخته، تا جایی که توانگر، نماینده تهران در توییتی خطاب به وی اعلام کرد مگر چقدر تخصص داری که نامت همه جا مطرح است؟

در چنین شرایطی آخرین گزارش ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که متوسط قیمت مسکن در تهران تنها در هشت ماه بیش از ۱۲.۵ میلیون تومان افزایش داشته است. سهم قیمت مسکن در سبد خانوار این روزها به بالاترین میزان رسیده و برخی معتقدند سهم هزینه‌های مسکن در سبد خانوار در تهران به بیش از شصت درصد افزایش یافته و بعضا برای مستاجران حتی بیش از این رقم را در بر می‌گیرد.

وعده مسکنی رئیسی روی زمین ماند

وعده ساخت و ساز در شرایط فعلی در حالی زمین مانده است که برآوردها حکایت از آن دارد که دولت برنامه منسجمی را نیز در بخش مسکن در دستور کار ندارد.

برخی معتقدند انتصاب‌ها و انتخاب‌های دولت نیز نشان از آن دارد که هیچ عزمی برای حل مشکل نیست و تنها جابجایی افراد در پست‌ها در حال رخ دادن است . اشاره منتقدین به استعفای عبدالملکی از وزارت تعاون، کار ور فاه اجتماعی و حضور وی در قامت دبیر شورای عالی مناطق آزاد است

کمترین قیمت هر متراژ ۴۰ میلیون تومان در پایتخت است

در عین حال، فرهاد بیضایی؛ کارشناس مسکن نیز درخصوص بازار مسکن گفت: آمارهای معاملات فصلی از سوی بانک مرکزی و آمار منتشر شد اما با توجه به اینکه تاکنون آماری برای فصل پاییز ارائه نشده باید این نکته را گفت که در تهران هر متر خانه بالای ۴۰ میلیون تومان معامله می شود.

وی در خصوص چرایی افزایش قیمت مسکن بیان کرد: افزایش قیمت به انتظارات تورمی بستگی دارد با توجه به اینکه در فصل جابه جایی نیست اما قیمت ها دلخواهی است. کمبود مسکن و اشتباهات ریاست های پولی و بانکی که این دو باعث شده تا تورم در بازار مسکن دیگر به فصل ها مربوط نشود از سوی دیگر قیمت ارز نیز یکی از عوامل اساسی افزایش قیمت مسکن بوده است.

این کارشناس مسکن در ادامه اظهارداشت: در چندماه اخیر قیمت مسکن کمی ثبات بوده است و اینکه پس از چندماه دوباره روند افزایشی پیدا کرده است به دلیل قانون عرضه و تقاضا؛ رشد نقدینگی و قیمت ارز است.

فرهاد بیضایی درخصوص قیمتهای دلخواهی از سوی مالکان گفت: وقتی مصالح تمام شده ساختمانی با قیمت گران به فروش می رسد و همه مصالح با قیمت ارز تعیین روزانه یا هفته ای تعیین می شود راهی جز گران فروشی یا افزایش قیمت از سوی مالکان نمی ماند این چرخه گرانی مصالح بر زندگی ها تاثیر گذاشته است برای کنترل باید این چرخه گرانی ها به تعادل برسد.

بازار بی ثبات

مرتضی افقه؛ کارشناس اقتصادی هم درخصوص چرایی گرانی مسکن در فصل پاییز گفت: اتفاقی در بازار مسکن رخ داده یک اتفاق نادر است البته در گذشته بازار مسکن برای سرمایه گذاری بوده است و اینکه در یک دهه بحران زایی مسکن این اتفاق گرانی در فصلی غیر از جابه جایی تعجب آور نیست.  در حال حاضر مردم به خرید مسکن فکر نمی کنند چرا که این بازار با مشکلات زیادی رو به رو است.

این کارشناس اقتصادی درباره اینکه چرا هرکس قیمت دلخواه برای مسکن درنظر می گیرد اظهارداشت: وقتی بازار ثبات ندارد هر کسی قیمت خود را می گوید این واقعیت را باید در نظر گرفت که عرضه و تقاضا یک سو از سوی دیگر قیمت ارز است که بر این بازار تاثیر خواهد گذاشت.