قطعی برق و گاز خسارت‌های جبران‌ناپذیری به صنعت فولاد می‌زند و تولید ۳۵ میلیون تن محصولات فولادی درسال ۱۴۰۰ محقق نخواهد شد.

رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران گفت: قطعی برق و گاز خسارت‌های جبران‌ناپذیری به صنعت فولاد می‌زند و تولید ۳۵ میلیون تن محصولات فولادی درسال ۱۴۰۰ محقق نخواهد شد.

به گزارش درآمد نیوز به نقل از آیروپکس، مهرداد اکبریان با اشاره به سهمیه‌بندی و قطعی‌های مکرر برق و گاز در صنایع فولادی افزود: با تداوم قطعی گاز و برق، تولید فولاد کاسته خواهد‌شد و قطعا پیش‌بینی‌های انجام شده برای تولید ۳۵ میلیون تن محصولات فولادی درسال ۱۴۰۰ محقق نمی‌شود. وی ادامه داد: قطعی برق و گاز در تولید محصولات معدنی و صنایع معدنی اثر مستقیم دارد و با شوک به زنجیره فولاد، تعادل عرضه و تقاضای بازار فولاد به هم می‌ریزد.

رئیس انجمن سنگ‌آهن کشور تصریح کرد: قطعی برق و گاز خسارت‌های جبران ناپذیری را به صنعت فولاد به بار خواهد آورد و اگر حتی فرض کنیم تنها مشکل ما قطع برق و گاز باشد باز هم به هیچ عنوان ارقام پیش‌بینی شده برای تولید محقق نخواهد شد و به اعداد تولیدی پایین‌تری خواهیم رسید. اکبریان گفت: این موضوعی بود که چند سال قبل هم برای تولید گندله اتفاق افتاد و چندین ماه مازاد تولید در گندله در کشور وجود داشت که همین باعث شد قیمت‌ها در بازار داخلی به حدی پایین آمد که گندله‌سازان توجیه خرید کنسانتره و سنگ‌آهن نداشتند اما پس از مدتی با عادی‌شدن شرایط، تولیدکنندگان گندله به تولید پرداختند.

طبق آخرین گزارش پایش مطالعات طرح جامع فولاد پیش‌بینی شده تا پایان سال ۱۴۰۰، ظرفیت اسمی واحدهای کنسانتره سازی ۷۱.۴ میلیون تن، ظرفیت گندله سازی ۶۷.۴ میلیون تن، احیای مستقیم ۳۷.۳ میلیون تن و فولادسازی ۴۶.۵ میلیون تن است.