دلالان ارز به دنبال سواستفاده از حادثه تروریستی کرمان بودند که با تدبیر بانک مرکزی نرخ دلار کاهش یافت و تیرشان به سنگ خورد.

به گزارش درآمد نیوز دلالان ارز به دنبال سواستفاده از حادثه تروریستی کرمان بودند که با تدبیر بانک مرکزی نرخ دلار کاهش یافت و تیرشان به سنگ خورد.

به گزارش درآمد نیوز، غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه یکی‌از عوامل اصلی افزایش قیمت ارز در کوتاه مدت، انتظارات تورمی است، اظهار کرد: این انتظارات تورمی می‌تواند شامل حوادث داخلی و منطقه‌ای باشد. مثلا حمله رژیم اشغالگر قدس به غزه، یک شوک موقتی را به نرخ ارز وارد کرد، ولی قیمت به سرعت به نقطه ابتدایی خود بازگشت.

وی ادامه داد: در همین موضوع حمله انتحاری که توسط داعش انجام گرفت، یک شوکی به قیمت ارز وارد شد. این شوک‌ها موقتی است و بیشتر هم طریق فضای روانی که سواستفاده کنندگان و افرادی که می‌خواهند روی نرخ ارز تاثیرگذار باشند و از مابه التفاوت استفاده کنند، اتفاق می‌افتد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان سخنان خود اظهار داشت: درحال حاضر مهم‌ترین عامل نوسانات بازار ارز، عامل روانی است که به وسیله فضای مجازی می‌تواند تحت تاثیر قرار بگیرد. کسانی که از مابه التفاوت نرخ ارز بهره‌مند می‌شوند و از آن سواستفاده می‌کنند، در چنین شرایطی به افزایش قیمت ارز دامن می‌زنند، ولی تاثیر آن موقت است و با توجه به تدبیر بانک مرکزی، قیمت‌ها فروکش خواهدکرد.

وی با اشاره به اینکه کاهش نرخ دلار بعد از حمله تروریستی کرمان با تدبیر بانک مرکزی رخ داد، اظهار کرد: دلالان ارز به دنبال سواستفاده از حادثه تروریستی کرمان بودند که با تدبیر بانک مرکزی نرخ دلار کاهش یافت و تیرشان به سنگ خورد.

مصباحی مقدم گفت: باتوجه به سیاست بانک مرکزی مبنی بر سیاست تثبیت که هدف کلیدی آن هم نرخ ارز است، سایر عوامل ثبات هم در اختیار بوده و اجرایی شده است. به عنوان مثال رشد نقدینگی از ۴۲ درصد به ۲۶ درصد کاهش پیدا کرده است و ناترازی بانک‌ها نیز درحال کنترل و مهار است.