تهران- درآمد نیوز- مدیرکل دفتر نظارت بر استاندارد معیارهای مصرف انرژی و محیط زیست سازمان ملی استاندارد ایران گفت: انجام بازرسی و آزمون دوره‌ای موتورخانه‌های گرمایش مرکزی، منجر به کاهش ۱۲ درصدی آلاینده‌های منتشر شده از موتورخانه‌ها در سطح کشور شده است.

“پریچهر قزلباش” امروز (پنجشنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: این برنامه با هدف کاهش تولید آلاینده های زیست محیطی، کاهش مصرف سوخت و همچنین افزایش کارایی سیستم موتورخانه ها در ساختمان های دولتی، انجام شده است.
وی بیان داشت: با توجه به مباحث مربوط به مسائل زیست محیطی ناشی از فعالیت های صنعتی، عمرانی و توسعه ای که به طور اجتناب ناپذیری به آلودگی و تخریب محیط زیست توسط انسان ها می انجامد و مصرف بی رویه انرژی سوخت های فسیلی که همه منجر به افزایش انتشار گازهای گلخانه ای و تاثیرات مخرب آن بر روی کره زمین و ساکنان آن می شود، شعار امسال سازمان جهانی استاندارد، “حفاظت از زمین با استانداردها” انتخاب شده است.
به گفته این مقام مسوول، سازمان بین المللی استاندارد (ISO) فعالیت گسترده تری به منظور تدوین استانداردهای مختلف در این راستا از جمله مدیریت زیست محیطی را مد نظر قرار داد و مجموعه ای از استانداردها به این منظور تدوین شد.
وی گفت: سازمان ملی استاندارد ایران نیز استانداردهای مذکور را ملـی و اجرایی کرد کـه در حال حاضر سازمان ها و کارخانجات نظیر پالایشگاه ها، نیروگاه ها، صنایع دارویی، کارخانجات سیمان و غیره موفق به اخذ گواهینامه های مربوط از سازمان ملی استاندارد شده اند.
قزلباش خاطرنشان کرد: سازمان ملی استاندارد ایران با رویکرد نوین توسعه استانداردسازی، با تدوین استانداردهای ملی در زمینه های مختلف محیط زیستی همچون استانداردهای مدیریت زیست محیطی، مدیریت انرژی، مدیریت پسماندها، اندازه گیری و کنترل گازهای گلخانه ای، کیفیت آب، هوا و خاک و غیره، بستر مناسبی برای همزبانی و درک مفاهیم محیط زیستی و استفاده از روش های اجرایی و کنترل فرآیندی برای گسترش رویکردهای ایمنی، بهداشتی، کیفی و زیست محیطی بین دستگاه های مختلف را فراهم کرده است.
مدیرکل دفتر نظارت بر استاندارد معیارهای مصرف انرژی سازمان ملی استاندارد ادامه داد: این سازمان، با توجه به وظایف و ماموریت های سازمانی و نیز تکالیف قانونی براساس تعدادی از مواد قانون اصلاح الگوی مصرف، اقتصاد مقاومتی، توسعه استانداردسازی و سایر قوانین مربوط به حفاظت محیط زیست، با وزارتخانه های نفت و نیرو در امر تدوین استانداردهای تعیین معیار مصرف انرژی در زمینه تجهیزات و فرآیندها و سامانه های انرژی‌بر با رویکرد به سمت اقتصاد کم کربن مشارکت کرده است.
وی اضافه کرد: حاصل این فعالیت تدوین ۱۹ استاندارد تـعیین مـعیار مصرف انرژی و دستـورالعمل برچسب انرژی تجهیزات انرژی بر مانند انواع یخچال و فریزر، انواع کولر، انـواع بخاری گازسوز، موتورسیکلت، اتومبیل سواری و استانداردهای تعیین معیار مصرف انرژی فرآیندهای صنعتی تولید و سامانه های انرژی بر مانند صنایع سیـمان، فولاد، آجر، قند و شکر، صنایع پتروشیمی، پالایشگاه ها، نیروگاه ها، ساختمان های مسکونی و غیر مسکونی و غیره است.
قزلباش اظهار داشت: در راستای سیاستگذاری‌های جهانی به منظور کاهش میزان تولید گاز CO۲ در سطح دنیا، مقررات و محدوده های تعیین شده برای هر کشور در این رابـطه و همچـنین به مـنظور ایـجاد هماهنگی بـا استانداردهـای مـوجود اتحادیه اروپا (که استانداردهای ملی موجود در خصوص تایید نوع خودرو بر گرفته از آنهاست)، در تجدید نظر استانداردهای مربوط به تعیین حدود میزان مصرف سوخت خودروها، معیارهای جدید بر اساس میزان تولید گاز CO۲ تدوین شد و برنامه ریزی برای دستیابی به معیارهای موجود اتحادیه اروپا در اجرای این استانداردها لحاظ شده است.