در گذشته کودکان کار از مردم گدایی می کردند و بیسکوییت بخرند، اما حالا هم نوع درخواست‌ها تغییر کرده است، هم سن و سال‌ها، زنان و مردان مسن درخواست‌هایشان را مطرح می‌کنند و روغن و تن ماهی و ماکارونی می‌خرند.

درآمد نیوز – آذین ؛ در گذشته کودکان کار از مردم درخواست می‌کردند برایشان از سوپر مارکت کیک و شیر و بیسکوییت بخرند، اما حالا هم نوع درخواست‌ها تغییر کرده است، هم سن و سال‌ها، زنان و مردان مسن درخواست‌هایشان را مطرح می‌کنند و روغن و تن ماهی و ماکارونی می‌خرند.

با حذف ارز ترجیحی و اصلاح نظام یارانه‌ای قیمت روغن خوراکی در یک ماه گذشته افزایش زیادی داشته تا جایی که به قول بعضی از فروشنده‌های مغازه‌های کوچک به دلیل کاهش توان خرید مردم، دیگر به جای ۴ کارتن روغن، ۲ تا یک کارتن در ماه خرید می‌کنند و حتی ممکن است چند عدد از این روغن‌ها در مغازه خاک بخورد.

به گفته این فروشنده‌ها بعضی از مردم دیگر از خرید روغن منصرف شده‌اند و خودشان دست به کار شده‌اند و از ماست کره می‌گیرند. محمود الف سوپر مارکت کوچکی دارد و معتقد است گرانی روغن خوراکی باعث شده بیشتر روغن‌ها در قفسه‌ها بمانند و مشتری نداشته باشند. محمود می‌گوید:« روغن خوراکی از ۱۴ هزار تومان به ۶۳ هزار تومان رسید. وقتی یک خانواده ۶ روغن در ماه مصرف می‌کرد، حالا با این قیمت‌ها خرید برایش خیلی سخت می‌شود. روغن همیشه جزو جنس‌های پرفروش بود. اما حالا روی یک یا دو عدد بیشتر نمی‌فروشیم. چند روز پیش یکی از مشتری‌های همیشگی‌ام می‌گفت در اینترنت سرچ کرده و طرز تهیه کره را یاد گرفته و می‌خواهد از این به بعد خودش شیر بخرد و ماست درست کند و از ماست کره بگیرد و با کره غذا درست کند. می‌گفت باید خودمان خودکفا بشویم. یکی دیگر از مشتری‌ها هم می‌گفت همه فامیل پول جمع کرده‌اند و از رودبار روغن زیتون فله‌ای خریده‌اند و بین هم تقسیم کرده‌اند. یکسری هم به دوران قدیم برگشته‌اند و دنبه می‌خرند و برای خودشان روغن دنبه درست می‌کنند.»

البته طبق گفته مالک این سوپر مارکت اینها کسانی هستند که دستشان به دهانشان می‌رسد و هنوز می‌توانند جایگزین ارزانتری برای روغن پیدا کنند،‌ اما کسانی هم هستند که نه تنها قدرت خرید روغن خوراکی را ندارند، ‌بلکه خرید خیلی از اقلام ضروری هم برایشان سخت است.

گسترش فقر گسترده

امان الله قرائی مقدم، کارشناس اجتماعی در خصوص اینکه سالمندان در حال حاضرهمانند کودکان کار درخواست کمک می کنند به خبرنگار ما گفت: جراحی اقتصادی نمی تواند جوابگوی نیازهای تامین معاش مردم باشد چرا که افرادی هستند در خیابان ها التماس می کنند تا پولی برای خرید کالای اساسی تهیه کنند و سن این تکدی گری به ۶۰ سال رسید است فقر اقتصادی باعث شده تا تکدی گری به سالمندان رسیده است.

گدایی سالمندان پدیده جدید

وی در ادامه بیان کرد: فقر اقتصادی پدیده ای است که زیاد شده است و روز به رو افزایش پیدا می کند با توجه به اینکه دولت ها قبل هم از کاهش فقر صحبت می کردند و روز به روز فقر بیشتر از قبل خواهد شد با توجه به انیکه مردم از شهرستان ها به شهرهای بزرگ (تهران، مشهد، اصفهان و…) سوق می دهد بنابراین در کلانشهرها تکدی گری افزایش پیدا خواهد کرد از سوی دیگر با یارانه ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار تومانی مشکل معاش مردم برطرف نمی شود و جاشیه نشینی هر روز بیشتر از دیروز خواهد شد.

برجام، توزیع عادلانه و از بین بردن فساد راهکارهای نابودی فقر

این جامعه شناس در پایان راهکار را اینگونه بیان کرد:  تنها راهکار این است سطح معاش مردم را افزایش دهیم یکی از راهکارها سیاسی است برجام یکی از راهکاری است که اقتصاد را نجات می دهد البته در کنار برجام توزیع عادلانه باید صورت گیرد از دید جامعه شناسی شکاف طبقاتی است که ایجاد شده است چرا که از لحاظ جامعه شناسی جامعه به ۶ طبقه تقسیم بندی می شود (بالای بالا، بالا، بالای متوسط، پایین متوسط، پایین، پایین پایین) در حال حاضر در کشور اکثر مردم پایین پایین هستند و حدود ۳۵ میلیون نفر احتیاج به کمک دارند و توزیع عادلانه ثروت می توان یکی از از راهکارها باشد راهکار نهایی از بین بردن رانت و اختلاس و فساد است که باید نابود شود تا مشکلات برطرف شود فقر با حرف برکنار نخواهد شد بلکه در عمل باید این ریشه کنی ایجاد شود.

  • منبع خبر : پول و ارز