مردم کشور ما به تغییر قیمت بنزین نسبت به سایر کالاها بسیار حساس‌ترند زیرا با افزایش بهای آن، حمل و نقل کالاها گران شده و هزینه تردد و جابجایی مسافران نیز افزایش می‌یابد که آثار آن بر افزایش سطح عمومی قیمت‌ها بسیار زود هنگام است!

درآمد نیوز / مردم کشور ما به تغییر قیمت بنزین نسبت به سایر کالاها بسیار حساس‌ترند زیرا با افزایش بهای آن، حمل و نقل کالاها گران شده و هزینه تردد و جابجایی مسافران نیز افزایش می‌یابد که آثار آن بر افزایش سطح عمومی قیمت‌ها بسیار زود هنگام است!

درآمد نیوز – حسین جلیلی بال/چند هفته است که به طور خاص و البته مشکوک در شبکه‌ های اجتماعی، اخباری دست به دست می‌شود که خبر از گرانی بنزین در سال جاری دارد به طوری که تجربه تلخ افزایش قیمت بنزین در اواخر دهه ۸۰ و ۹۰ نشان از این دارد که بازار و جامعه به شدت نسبت به این موضوع، حساس است و حال پرسش این است که این زمزمه‌ها چقدر جدی است و آیا به مانند گذشته، باز هم شایعات رنگ واقعیت به خود خواهد گرفت یا خیر؟ زیرا تورم کالاهای اساسی به ویژه سبد معیشت روزمره، زندگی اکثریت جامعه را به خطر انداخته و باید شفاف سازی قطعی در این زمینه صورت گیرد.

به بیان کارشناسان حوزه انرژی، هر گونه تفکر در مورد افزایش بهای بنزین ناثواب بوده و اجرایی کردن آن در چنین زمان حساس که جامعه از فقر و تبعیض ملتهب است، عواقب بسیار خطرناک‌تری از آبان ۹۸ را در پی خواهد داشت اما معلوم نیست که چه دست های پُشت پرده ای وجود دارد که گاهاً با وسط کشیدن مباحثی در مورد افزایش قیمت بنزین، قصد بازی با روان مردم و برهم زدن آرامش کشور را دارند کمااینکه مجلس هم با این قضیه مخالفند…

داستان پیچیده بنزین

داستان بنزین به قضیه ای پیچیده تبدیل شده که حفظ نرخ فعلی آن یک درد و افزایش قیمت آن نیز یک درد دیگر است به طوری که در راستای پیگیری این موضوع، با طرح این پرسش که چرا به طور مداوم موضوع افزایش قیمت و نحوه عرضه بنزین در بازه‌های زمانی مختلف مسئله ساز می‌شود باید به نظر کارشناسان توجه نمود.

یک کارشناس حوزه انرژی درباره علت مسئله شدن مداوم و چندباره قیمت بنزین گفت: بنزین در سطح جهان یک کالای استراتژیک بوده و برای مردم یک نیاز روزانه است لذا کشور ما هم باید از این الگوی جهانی پیروی کند اما ما به دلیل استفاده از ناوگان حمل و نقل کهنه، در سرانه مصرف بنزین یکی از کشورهای پرمصرف جهان هستیم.

حسن مرادی افزود: عملکرد پالایشگاه‌های ما نسبت به پالایشگاه‌های روز دنیا بسیار ضعیف بوده و وابستگی دولت به بودجه بنزین زیاد است؛ به همین خاطر باید نگاهی ویژه نسبت به آن داشته باشد لذا اگر بخواهیم از نظر اقتصادی زیان نبینیم، بایستی بنزین را به صورت عادت گران کنیم.

وی اضافه کرد: چنانچه همگان واقف هستند در مجلس ششم طرحی با عنوان گران شدن سالانه بنزین تصویب شد اما مجلس هفتم با طرح تصویب قیمت‌ها آن را منتفی کرد لذا بزرگترین ضربه به اقتصاد با این طرح وارد گردید.

این کارشناس حوزه انرژی عنوان کرد: دولت باید از عرضه بنزین با کارت‌های شناور خودداری کند تا مقدار مصرف بنزین هر شخص تعیین شود که با این روش از قاچاق بنزین جلوگیری می‌شود لذا بارها به دولت پیشنهاد داده ایم که در نقاط مرزی با یک قیمت منطقی بنزین را از طریق پمپ‌ های بنزین به کشورهای همسایه عرضه کرده و از این طریق درآمد کسب نماییم اما گویا موثر واقع نشده است.

رییس جایگاه داران از عدم افزایش بنزین می گوید

رئیس صنف جایگاه‌ داران سوخت می‌گوید تغییر جدیدی در خصوص سهمیه بنزین و افزایش قیمت بنزین اعمال نشده است و به لحاظ فنی و اجرایی این موضوع به هیچوجه صحت ندارد.

اسدالله قلی زاده با بیان اینکه همچنان در کارت های سوخت مانند روال گذشته ۶۰ لیتر بنزین یارانه ای و ۱۵۰ لیتر بنزین آزاد شارژ می‌شود گفت: کاربران و شهروندان می‌توانند  بعد از استفاده از بنزین یارانه‌ای، ‌از بنزین آزاد استفاده نمایند و اگر مالکان خودرو باز هم نیاز به بنزین داشتند می‌توانند از کارت سوخت جایگاه با نرخ سه هزار تومان دریافت کنند.

رئیس صنف جایگاه‌داران با بیان اینکه این رویه در یک سال گذشته وجود داشته و تغییر چندانی را مشاهده نمی کنیم افزود: سعی شده در جایگاه های سوخت نسبت به میزان تردد جایگاه ها کارت سوخت آزاد در سکوها وجود داشته باشد، به‌ جز استان های مرزی که طرح های بومی در آنجا اجرا می شود.

قلی زاده با تاکید بر اینکه اکنون وضعیت توزیع بنزین در جایگاه های سطح کشور، حالت عادی دارد و گزارش منفی در این رابطه در استان های مختلف نداشتیم تاکید کرد: اگر مشکلی نیز وجود داشته باشد با همکاری مردم و جایگاه‌های سوخت برطرف می کنیم.

وی با بیان اینکه در موضوع بنزین برخی افراد به دنبال شایعه سازی هستند، در صورتی که اگر قرار باشد اتفاقی بیفتد دولت به صورت شفاف اعلام می کند گفت: رویکرد دولت سیزدهم این بوده که به طور شفاف با مردم صحبت کند لذا مردم باید اخبار را از منابع رسمی پیگیری کنند.

رئیس صنف جایگاه‌داران در خصوص تاثیر اجرای طرح جمع‌آوری کارت‌های جایگاه‌ها در استان‌های مرزی بر میزان قاچاق تاکید کرد: در موضوع قاچاق بزرگنمایی شده و ما قبول نداریم که بخش عمده قاچاق از جایگاه‌های سوخت است زیرا روش های متنوعی برای قاچاق سوخت وجود دارد و گزارشاتی که داریم درصد نقش جایگاه ها پایین بوده و عمده قاچاق فرآورده های نفتی از طرق دیگر است.

چرخه شایعه گرانی

چرخه اقتصاد کشور عمدتاً با حمل و نقل است پس، افزایش سوخت به صلاح نیست، این را هر عقل سلیم تایید می کند زیرا هزینه‌ای که قرار است دولت بابت این موضوع پرداخت کند به اندازه هزینه‌ای نیست که افزایش قیمت بر مسائل اجتماعی و تنش در فضای اجتماعی ایجاد می‌کند لذا جامعه نیازمند یک فضای آرام است و مردم منتظر هستند که تورم کنترل شده و با کاهش قیمت‌ها، ثبات در زندگی‌شان ایجاد گردد.

بنزین کلید واژه‌ای است که هر از چند گاه جنجالی می‌شود؛ گاهی در صدر اخبار قرار می‌گیرد و گاهی هم منجر به اعتراضاتی بزرگ می شود اما به هر حال طی سال‌های گذشته همواره مباحث پیرامون افزایش قیمت بنزین و تغییر شیوه و میزان سهمیه‌بندی داغ بوده است.

عده ای از آگاهان بر این نکته انگشت می‌گذارند که قیمت بنزین نسبت به هزینه تولید و ارائه شده در جایگاه‌ها پایین بوده و باید افزایش قیمت هر چه سریع‌تر صورت بگیرد و در سوی مقابل، بسیاری از کارشناسان حوزه انرژی و مسائل اقتصادی، بر این باور هستند که هرگونه افزایش باید محاسبه شده و برنامه‌ریزی شده باشد.

با همه این تفاسیر، تاکنون دولت سیزدهم تصمیمی برای افزایش قیمت سوخت نگرفته است و اگر هم قرار باشد چنین اتفاقی بیفتد حتماً دولت، مجلس را در جریان قرار خواهد داد، زیرا از قرار معلوم، مجلس برای افزایش قیمت سوخت، برنامه‌ای نداشته و ندارد و پیشنهادی هم نداده است و اصلاً موافق این داستان هم نیست.

بدین ترتیب، نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد بحث مصرف سوخت است زیرا دولت به جای افزایش قیمت سوخت، باید مدیریت سوخت را انجام داده و از قاچاق سوخت در مناطق مرزی جلوگیری کند که این مورد می‌تواند موثرتر واقع شود تا اینکه قیمت‌ها افزایش پیدا کرده و هارمونی کشور برهم بریزد.