مستاجران این روزها می گوید صاحب‌خانه زنگ زده برای تمدید اجاره میگه ۱۰۰ تومان به پول پیش اضافه کنید، ۷ تومان هم به اجاره. یک مشت مرده متحرک شدیم که نقشمون شده منبع درآمد یک عده دیگر که مثل این مثلاً نماینده مجلس‌ فرمودند 《مشکلات اقتصادی، موضوع انحرافی است.》

درآمد نیوز – مستاجران این روزها می گوید صاحب‌خانه زنگ زده برای تمدید اجاره میگه ۱۰۰ تومان به پول پیش اضافه کنید، ۷ تومان هم به اجاره. یک مشت مرده متحرک شدیم که نقشمون شده منبع درآمد یک عده دیگر که مثل این مثلاً نماینده مجلس‌ فرمودند 《مشکلات اقتصادی، موضوع انحرافی است.》

فرمول‌های محاسبه ارزش ملک در بازار اجاره

افزایش قیمت خانه در تهران باعث شده فرمول‌های محاسبه نرخ اجاره‌بها کارایی خود را از دست بدهند. پیش از این، رهن کامل یک خانه را براساس مدت زمانی که از عمرش گذشته، بین یک ششم تا یک چهارم قیمت فروش آن تعیین می‌کردند. به‌طور مثال رهن خانه‌ای نوساز، یک چهارم و رهن خانه‌های قدیمی با ضریب یک ششم درنظر گرفته می‌شد. اجازه بدهید تا تنور داغ است برویم کارآیی این فرمول را در بازار اجاره ۱۴۰۲ اعتبارسنجی کنیم.

خانه‌ها در منطقه هفت، تقریبا متری ۳۳ میلیون تومان می‌ارزند. پس قیمت واحدی ۱۰۰ متری معادل سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود و ارزش آن در بازار رهن با نسبت یک‌چهارم، به ۸۲۵ میلیون تومان و با نسبت یک‌ششم به ۵۵۰ میلیون تومان می‌رسد. حالا نوبت بررسی مدل‌هایی استکه یک صاحبخانه می‌تواند، ملک خود را به‌بازار عرضه عرضه کند. یک روش تعیین اجاره برای واحدی به ارزش ۸۲۵ میلیون تومان، گرفتن ۶۲۵ میلیون تومان پیش و اجاره ماهیانه شش میلیونی است. با کاهش ودیعه تا سقف ۵۰۰ میلیون، اجاره این واحد به ماهی حدود ۱۰ میلیون تومان می‌رسد و در صورتی که مستاجر بتواند ۷۵۰ میلیون ودیعه جور کند، کافی است ماهی دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان اجاره دهد. بیشتر صاحبخانه‌ها در حال حاضر دنبال گرفتن اجاره بیشتر هستند و ترجیح می‌دهند ودیعه را پایین بیاورند. مگر اینکه نیازمند پول گنده باشند.

اگر ملک قدیمی است و ارزش آن را ۵۵۰ میلیون در نظر گرفته‌اید، تعیین ۳۷۵ میلیون پیش و ماهی پنج میلیون و ۲۵۰ هزار تومان اجاره، روش عاقلانه‌ای خواهد بود. حالا اگر همین واحد ۱۰۰ متری، نه‌چندان تازه‌ساز را ببریم در منطقه یک و فرض را بر اساس خانه‌های متری ۷۷ میلیون تومان آنجا بنا کنیم، قطعا سرتان گیج می‌رود. به‌همین دلیل در بسیاری مناطق، صاحبخانه‌های عاقل برای خالی نماندن ملک خود روش‌های دیگری به‌کار می‌گیرند.

بازار مسکن برگرفته از التهاب در بازارهای موازی است

وحید شقاقی شهری، اقتصاددان درخصوص بازار مسکن به خبرنگار ما گفت: واقعیت این است که بازار مسکن در اقتصاد ایران هم کالای مصرفی و هم کالای سرمایه ای است و قیمت مسکن تابعه دارایی است و تاثیر از ۴ بازار دارایی دیگر است به طور مثال بازار خودرو همه جا یک کالای مصرفی است اما در ایران یک کالای سرمایه ای است

وی در ادامه بیان کرد: آنچه رخ می دهد التهابات بازار موجود در بازارها است و از سوی دیگر تورمی که در کشور وجود دارد وقتی دلار از ۲۵ هزار تومان ظرف یک ماه گذشته به ۲۸ هزار تومان رسیده است است  با توجه به اینکه انتظار می رفت که برجام نهایی شود و این حتی روی بازار مسکن تاثیر گذاشته است

این اقتصاد دان در ادامه از تورم مجود در کشور گفت: امسال هم تورم ۴۰ درصد به بالا خواهد بود و این یک اقتصاد تورمی است که ناشی از تصمیمات اشتباه اقتصادی است که تورم در کشور را نمی تواند کنترل کند تا وقتی که تورم انترل نشود بازار مسکن همچنان ملتهب خواهند ماند و افزایش قیمت در بازار مسکن طبیعی است.

وی در ادامه از التهابات بازار مسکن بیان کرد: یک نابرابری در بازار مسکن وجود دارد آن هم به دلیل عدم تقاضا و تولید در بازار مسکن است چرا که در این مدت باید حداقل ۴۰۰۰ مسکن تولید می شد اما این اتفاق به دلیل  عدم سرمایه گذار رخ نداده است و مردم همچنان با افزایش قیمت در بازار مسکن رو به رو هستند و این ها مسکن را مهلت خواهد ماند.

افزایش بدمسکنی در کشور

وحید شقاقی نتیجه این التهاب را اینگونه گفت: طبیعتا افزایش ها بد مسکنی را به همراه خواهد داشت چرا که خانوارهای کم درامد نمی تواند دارای مسکن باشند و نمی توانند حتی اجاره پرداخت کنند بنابراین بدمسکنی افزایش پیدا خواهد کرد.

این اقتصاد دان در پایان راهکار را اینگونه بیان کرد: اقتصاد دستوری در بازار مسکن تاثیر ندارد دولت اگر میخواهد بازار مسکن را کنترل کند باید محدودیت ها را بردارد و اصول اقتصاد باید رعایت شود در غیر این صورت این بدمسکنی ها افزایش و قشر ضعیف ضعیف تر خواهد شد دولت باید تورم را کنترل کند.