یاسوج – درآمد نیوز – معاون بهره برداری و توسعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران گفت: ۶۰۰ میلیارد ریال برای تسریع در روند اجرایی کارخانه معدن آهک هیدراته شهرستان چرام اختصاص یافت.

به گزارش درآمدنیوز، ماده معدنی فسفات و محصولات شیمیایی حاصل از آن شامل اسید فسفریک ،کودهای فسفاته، دی کلسیم فسفات، تری پلی فسفات، اسید فسفریک خوراکی و فسفر از جمله محصولات ارزشمند در چرخه صنعتی کشور به ویژه صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی است. کوه لار واقع در استان کهگیلویه و بویر احمد در جنوب غربی کشور منبع بسیار غنی از این ماده معدنی دارد و در صورت سرمایه گذاری از ظرفیت اقتصادی و اشتغالزایی خوبی نیز برخوردار است.

معدن فسفات کوه لار (بناری) در ۱۲ کیلومتری شهرستان چرام و ۱۵۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. فاصله این معدن تا نزدیک ترین فرودگاه یعنی فرودگاه شرکت نفت گچساران ۷۰ کیلومتر و تا نزدیکترین خط آهن ۳۰۰ کیلومتر و فاصله با اولین بندر (بندر ماهشهر) ۲۷۰ کیلومتر است.
با پیگیری مستمر مسوولان شهرستان کهگیلویه و استان و با تشکیل نخستین کارگروه صنعت و معدن کهگیلویه و بویراحمد در چرام این معدن ۲۶ تیر۹۱ به طور رسمی فعالیت خود را با شرکت بین المللی تحقیقات صنعت و معدن (آیرما) آغاز کرد.
۵۱ هکتار زمین برای تامین زیرساخت های کارگاهی مورد نیاز به شرکت بین المللی تحقیقات صنعت و معدن مجری طرح بهره برداری از معدن فسفات چرام واگذار شد.
خدایار کریم نژاد روز سه شنبه در بازدید از این طرح در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این کارخانه از سوی سازمان توسعه و شرکت تهیه و تولید با ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است.
وی بیان کرد: با اجرای این طرح علاوه بر توسعه اقتصادی منطقه برای یکصد نفر از دانشجویان فارغ التحصیل رشته مهندسی معدن اشتغالزایی  ایجاد خواهد شد.
کریم نژاد تصریح کرد: پش بینی می شود این طرح تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.
وی اظهارکرد: از محصولات تولیدی این کارخانه به عنوان مواد اولیه سایر کارخانجات تولیدی کشور استفاده خواهد شد.
کریم نژاد اضافه کرد: این کارخانه در سال ظرفیت تولید ۳۰ هزار تن آهک هیدراته را دارد.
بعد از اجرای فاز اول طرح که مربوط به بخش آهکی و تولید آهک هیدراته است در فازهای بعد طرح معدن فسفات عملیاتی می شود.
عملیات اکتشافی معدن فسفات چرام از سال ۱۳۴۹ آغاز شد و تا سال ۱۳۷۲ به طول کشید و پس از آن مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی شروع شد.  براساس برآوردها با بهره برداری اولیه از این معدن برای ۶۰۰ نفر و در دراز مدت برای یک هزار و ۲۰۰ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد می شود.  برآورد ذخیره معدن فسفات چرام ۸۰ میلیون تن با عیار ۸.۵ تا ۹ درصد است.  پیش از این به دلیل عیار پایین، این معدن غیراقتصادی عنوان شده بود.  شهرستان چرام با بیش از ۳۲ هزار نفر جمعیت در ۱۶۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است

  • منبع خبر : ایرنا