بانوی اول جمهوری خلق چین، نماینده ویژه یونسکو در امور آموزش دختران و زنان، ۱۲ اکتبر (۲۱ مهر) به مناسبت پنجمین دوره برنامه جایزه یونسکو در زمینه آموزش دختران و زنان سخنرانی و پیام تبریک خود را ارسال کرد.

پنگ لی‌یوان، بانوی اول جمهوری خلق چین، نماینده ویژه یونسکو در امور آموزش دختران و زنان، ۱۲ اکتبر (۲۱ مهر) به مناسبت پنجمین دوره برنامه جایزه یونسکو در زمینه آموزش دختران و زنان سخنرانی و پیام تبریک خود را ارسال کرد.

به گزارش درآمد نیوز پنگ لی یوان به برندگان این جایزه از سریلانکا و کنیا صمیمانه تبریک گفت و افزود که در سال ۲۰۱۵ میلادی، چین برای تعیین جایزه آموزش دختران و زنان با یونسکو همکاری کرد. برندگان این جایزه با اقدامات عملی به دختران و زنان برای کسب دانش و مهارت کمک کرده‌اند و رویای زندگی دختران و زنان را محقق ساخته اند و در کمک به ارتقا برابری در آموزش و پرورش و رشد اجتماعی سهم خود را ارایه داده‌اند. در چین هزاران نفر نیز در سکوت برای آموزش دختران و زنان تلاش می کنند. یک معلم زن به نام جانگ گویی می، بیش از ۴۰ سال است که در مناطق کوهستانی فقیرنشین یون نان کار می کند و توانسته به ایجاد اولین دبیرستان دخترانه رایگان چین کمک کند. از زمان تاسیس این مدرسه در سال ۲۰۰۸ میلادی، به بیش از ۱۶۰۰ دختر کمک شده است تا رویای تحصیل در دانشگاه را محقق سازند. دختران، آموزگار جانگ مهربان را “مادر جانگ” می نامند. او روزنه ای از امید است که به تحقق رویای کودکان و نوجوانان کمک می کند.

پنگ لی یوان گفت که امسال، تحت تاثیر شیوع کرونا، کلاس درس ۱.۵ میلیارد دانش آموز در سراسر جهان تعلیق شد که تاثیر آن بر دختران به ویژه مشهود است. ما همچنین باید راهی پیدا کنیم که به دختران کمک شود تا مطالعه دروس را بار دیگر فرا گیرند و از عقب ماندن دختران از درسشان به دلیل همه گیری جلوگیری کنیم.

بانوی اول چین گفت که ۶۳ درصد بزرگسالان بی سواد جهانی زن هستند. بدون آموزش خوب برای زنان، هیچ پیشرفتی در توسعه جامعه بشری حاصل نخواهد شد. آموزش دختران و زنان شایستگی هایی در دوران معاصر دارد و به نفع آیندگان خواهد بود. من از کشورها و شخصیت‌های اقشار مختلف درخواست می کنم که به طور فعال از این هدف بزرگ حمایت و مشارکت کنند. چین به همکاری با یونسکو برای میزبانی دومین دوره جوایز آموزش دختران و زنان از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ میلادی ادامه خواهد داد، تا مبادلات و همکاری های بین المللی آموزش را تقویت بخشد و در ارتقا آموزش دختران و زنان و تحقق اهداف توسعه پایدار ۲۰۳۰ میلادی سازمان ملل سهم بزرگ تری ارایه دهد. وی افزود: بگذارید با هم تلاش کنیم تا به دختران و زنان کمک شود که از آموزش برابر و با کیفیت برخوردار شوند و آینده ای روشن داشته باشند!

ادره آزوله، مدیرکل یونسکو، از اقدام دولت چین به خاطر حمایت از تشکیل برنامه جایزه آموزش دختران و زنان و مشارکت مثبت در ارتقای برابری در آموزش و ایجاد فرصت های برابر آموزشی و آینده روشن برای دختران و زنان جهان، تقدیر کرد.

هدف ایجاد برنامه جایزه آموزش دختران و زنان یونسکو به رسمیت شناختن موسسات و اشخاصی است که در ارتقای آموزش دختران و زنان سهم بسزایی داشته اند و نیز نشان دادن نقش مهم آموزش در تغییر سرنوشت دختران و زنان و ایجاد انگیزه در افراد بیشتر به منظور تساوی در آموزش و پرورش است.