از مکان‌های تفریحی شهر مشهد، وجود پارک‌های متعدد، در نقاط مختلف شهر است. علاوه بر پارک‌ها و بوستان‌های داخل شهر، دو پارک جنگلی بزرگ در اطراف مشهد قرار دارد.

شهر مقدس مشهد، دومین کلان شهر مهم ایران محسوب می‌شود. این شهر علاوه بر داشتن جمعیت زیاد، هرساله میزبان زائران و گردشگران بسیاری است که برای زیارت، درمان و تفریح به این شهر سفر می‌کنند. زائران و مسافران با رزرو هتل هما ۱ مشهد، دسترسی بسیار راحتی به حرم مطهر، اماکن گردشگری، مراکز تجاری و درمانی شهر مشهد خواهند داشت.

از مکان‌های تفریحی شهر مشهد، وجود پارک‌های متعدد، در نقاط مختلف شهر است. علاوه بر پارک‌ها و بوستان‌های داخل شهر، دو پارک جنگلی بزرگ در اطراف مشهد قرار دارد. پارک جنگلی وکیل آباد و پارک جنگلی طرق از پارک های جنگلی مشهد به‌شمار می‌آیند که دارای امکانات مناسب برای تفریح و اطراق گردشگران می‌باشد. در ادامه به بررسی کامل این دو پارک جنگلی خواهیم پرداخت.

پارک جنگلی وکیل آباد

پارک جنگلی وکیل آباد از مرکز شهر مشهد حدود ۷ کیلومتر فاصله دارد و در یک منطقه خوش آب و هوا واقع شده است. درختان تنومند و کهنسال این پارک، مکانی زیبا و سرسبز را به وجود آورده که افراد بسیاری برای تفریح و گشت و گذار از این پارک استفاده می‌کنند. درختانی همچون کاج، سرو و چنار زیبایی چشم‌نوازی را به این پارک بخشیده‌ است.

پارک جنگلی وکیل آباد با مساحتی بالغ بر ۷۰ هکتار، به یکی از بهترین پارک های جنگلی مشهد تبدیل شده و دارای مناظر زیبا و تماشایی است. اِلمان‌های جذاب این پارک جنگلی، چشم هر بازدیدکننده‌ای را به خود جلب می‌کند. اِلمان‌هایی مانند چهره‌تراشی در تنه درختان و مجسمه‌های بزرگی که در اطراف و گوشه و کنار پارک دیده می‌شود.

این پارک جنگلی توسط فردی به نام حسین ملک در سال ۱۳۴۸ وقف شد. رودخانه خروشان پارک از قنات وکیل آباد سرچشمه گرفته و به زیبایی این پارک افزوده است. سنگ فرش معابر و سرسبزی این پارک جنگلی با درختان بلند و زیبا، افراد بسیاری را مجذوب خود کرده و می‌توان با دوربین عکاسی، تصاویری زیبا و به یادماندنی را ثبت کرد.

پارک جنگلی وکیل آباد، یکی از قدیمی‌ترین پارک های جنگلی مشهد است که در جنوب غربی مشهد و در انتهای بلوار وکیل آباد قرار گرفته است. پارک وکیل آباد در دره‌ای باصفا و خوش آب و هوا قرار گرفته و دارای قدمت بسیار زیادی می‌باشد و همیشه مورد توجه شهروندان و مسافران شهر مشهد بوده است.

میرطراز، نام قدیمی پارک جنگلی وکیل آباد است که در گذشته به این نام مشهور بوده است. پارک جنگلی وکیل آباد، از قدیم الایام به دلیل آب و هوای مطبوع این منطقه، محبوبیت بسیاری در بین مردم داشته است. مسافران و اهالی شهر مشهد این پارک را برای تفریح و گشت و گذار انتخاب کرده و ساعات خوشی را در آن سپری می‌کنند.

درختان تنومند در کنار رودخانه‌ای زیبا و پرآب، منظره‌ای چشم‌نواز را به وجود آورده که تفریح در این پارک را بسیار لذت‌بخش کرده است. پارک جنگلی وکیل آباد به‌خاطر جذابیت طبیعت زیبا و آب و هوای خوب و مطبوع، به یکی از بهترین پارک های جنگلی مشهد و اماکن تفریحی و گردشگری این شهر تبدیل شده است و در تمام طول سال گردشگران بسیاری از این پارک بازدید می‌نمایند.

پارک جنگلی وکیل آباد در سال ۱۳۹۲ با استفاده از مصالح طبیعی، مورد بازسازی قرار گرفت. در مطالعات انجام شده، مشخص شد که سنگ بستر این پارک جنگلی، گرانیت بوده که در عین زیبایی بسیار مستحکم و مقاوم می‌باشد. در نما کاری‌های پارک، کف سازی و پله‌ها، از همین سنگ استفاده شده است.

در این بازسازی و ترمیم یک چشمه قدیمی و فعال با سه دهنه در پارک وجود داشت که از برداشت غیرقانونی آب این چشمه، جلوگیری شد. از بخش‌های دیگر بازسازی شده در پارک جنگلی وکیل آباد می‌توان به بازسازی استخرها، ساخت آبنما، احداث پل، پارکینگ، ساخت چندین سرویس بهداشتی، مسیر پیاده‌روی، باغ گیاه شناسی و گلخانه، پله‌های متعدد و… اشاره کرد.

باغ وکیل آباد به‌عنوان یکی از پارک های جنگلی مشهد، شهروندان مشهدی را به خود جذب کرده و در ایام تعطیل افراد بسیاری در این پارک به گشت و گذار می‌پردازند. پارک جنگلی وکیل آباد، پیشنهادی ویژه برای گردشگران و مسافران شهر مشهد می‌باشد.

تفریحات پارک جنگلی وکیل آباد

تفریحاتی مانند دوچرخه سواری، قایق سواری، پیک‌نیک خانوادگی، سینما پنج بعدی، پرنده نگری، عکاسی، تفریح در کوهستان پارک و بازدید از باغ وحش است که می‌توان در پارک جنگلی وکیل آباد انجام داد و یک روز خاطره‌انگیز را برای خود به ثبت رساند.

امکانات پارک جنگلی وکیل آباد

امکاناتی ازجمله سنگ فرش معابر، کف سازی و مسیر پیاده‌روی، رستوران، آلاچیق، سرویس بهداشتی، فضای سبز، دریاچه، شهربازی، وسایل بازی کودکان، کوهستان پارک، موزه حیات وحش، باغ وحش، سوپرمارکت، آب آشامیدنی، اطلاعات و… در این پارک جنگلی تعبیه شده که باعث آسایش و رفاه حال مسافران و گردشگران در یکی از بهترین پارک های جنگلی مشهد شده است.

کوهستان پارک شادی

از دیگر جاذبه‌های پارک جنگلی وکیل آباد، کوهستان پارک شادی است که مساحتی حدود ۱۸ هکتار دارد و یک مجموعه بسیار پرهیجان و شاد می‌باشد. کوهستان پارک شادی، بزرگترین شهربازی در شهر مشهد است که در کنار پارک جنگلی وکیل آباد قرار گرفته و امکانات و وسایل تفریحی شاد و مفرحی در آن تعبیه شده است. گردشگران لذت و هیجان زیادی از تفریح در این شهربازی، تجربه می‌نمایند.

آلاچیق‌های موجود در این پارک، برای استراحت گردشگران تعبیه شده تا اوقات فراغت خوشی را در کنار خانواده و دوستان سپری نمایند. البته در چند سال اخیر، کوهستان پارک شادی به دلایل نامشخصی، تعطیل شده است.

باغ وحش وکیل آباد

یکی دیگر از جاذبه‌های پارک جنگلی وکیل آباد، باغ وحش آن است که در کنار پارک ساخته شده و جزء جاذبه‌های تفریحی شهر مشهد به‌شمار می‌رود. این باغ وحش، مساحتی بالغ بر ۴۰ هزار مترمربع داشته که از حیوانات مختلف و متنوع مانند ۶۱ گونه پستاندار، ۴۹ گونه پرنده، ۱۰ گونه آبزی و ۵ گونه خزنده، در این باغ وحش نگهداری می‌شود تا به زندگی خود ادامه دهند.

حیواناتی ازجمله قوچ، گرگ، شیر، میمون، یوز پلنگ، سیاه گوش، لاما و بسیاری حیوانات دیگر را می‌توان در این باغ وحش مشاهده کرد. بخشی از باغ وحش وکیل آباد به حیوانات تاکسیدرمی شده و خزندگانی همچون انواع مار و تمساح اختصاص داده شده است.

زیبایی‌های طبیعی پارک جنگلی وکیل آباد

پارک وکیل آباد جزء پارک های جنگلی مشهد شناخته می‌شود و دارای طبیعتی سرسبز و جنگلی می‌باشد. وسعت زیاد پارک با درختان کهنسال و سربه فلک کشیده‌اش و همین‌طور رودخانه‌ای که در این پارک جریان دارد؛ باعث شده تا طبیعت یک جنگل آرام و منحصر به فرد را به وجود آورد.

گذراندن شب در پارک جنگلی وکیل آباد، لذتی وصف نشدنی دارد که با شکوه، سکون و آرامشی دلپذیر، همراه با صدای دلنشین آب، حس و حال خوشی را برای گردشگران رقم می‌زند. طبیعت گردی در این پارک جنگلی، زیبایی خاص خود را دارد که می‌توان شاهد صمیمیت خورشید و پرتو افشانی آن از لابلای شاخ و برگ درختان بود.

معابر پارک جنگلی با سنگ فرش پوشیده شده و درختان انبوه و کهنسال پارک، سوژه جذابی برای عکاسی خواهد بود. اِلمان‌های متعدد و جذابی که با تنه‌های درختان به صورت چهره تراشیده و منبت کاری شده است؛ جذابیت بسیاری به این پارک بخشیده، همچنین در این پارک مجسمه‌های بزرگ و زیادی در گوشه و کنار پارک مشاهده می‌شود که زیبایی این پارک را نسبت به سایر پارک های جنگلی مشهد، بیشتر کرده است.

این پارک جنگلی بزرگ توانسته امکانات زندگی مدرن، جنگل، دریاچه و طبیعتی زیبا و بکر را در خود جای دهد‌. می‌توانیم پارک جنگلی وکیل آباد را یک اثر پَسا مُدرن تصور کرد، زیرا سنت و مدرنیته را در کنار هم، آمیخته است. علاوه بر آسایش و امکانات زندگی شهری، می‌توان طبیعت زیبا و ناب را در این پارک جنگلی تجربه کرد.

مسافران با رزرو هتل سی نور مشهد می‌توانند پس از زیارت بارگاه مطهر امام رضا علیه السلام، یک تور نیم روزه به این پارک جنگلی داشته باشند و از آب و هوای مطبوع و امکانات تفریحی و گردشگری این پارک جنگلی، نهایت استفاده را ببرند.

پارک جنگلی طرق

یکی دیگر از پارک های جنگلی مشهد، پارک جنگلی طرق است که از تفرجگاه‌های محبوب گردشگران و مسافرانی است که به مشهد سفر می‌کنند. این پارک جنگلی به دور از شلوغی شهر، روح هر فردی را نوازش می‌کند و می‌توان نفسی در این پارک جنگلی تازه کرد. این پارک در ورودی شهر از سمت تهران واقع شده و مساحتی بالغ بر ۱۸۶ هکتار دارد و یکی از بزرگترین پارک های جنگلی مشهد به‌شمار می‌رود.

پوشش گیاهی بسیار زیبا و چشم نواز، و همین‌طور درختان تنومند این پارک جنگلی با پوششی متنوع و سرسبز، گردشگران را به خود جلب می‌کند. تنوع درختان این پارک شامل اقاقیا، زبان گنجشک، درختان برگ‌سوزنی و کاج است که علاوه بر آنها درختان دیگری مانند سرو خمره‌ای، چتری، افرا، نارون و سپیدار نیز در این پارک وجود دارد که تعداد آنها نسبت به درختان دیگر کمتر است.

در سال ۱۳۷۷ پارک جنگلی طرق، در دست احداث قرار گرفت. امروزه این پارک جنگلی، مساحتی بالغ بر صد هکتار، جنگل مصنوعی می‌باشد. مسئولین پروژه پارک جنگلی طرق، همچنان به پیشرفت این پروژه ادامه می‌دهند و از برنامه‌های آینده پارک جنگلی، افزایش امکانات رفاهی پارک می‌باشد. در این پارک جنگلی می‌توان یک شب خوابیدن در جنگل را تجربه کرد و با چادر زدن در یکی از پارک های جنگلی مشهد، لذت یک تفریح دلچسب را برای خود رقم زد.

امکانات پارک جنگلی طرق

پارک جنگلی طرق، علاوه بر تفرجگاه، محل اسکان موقت بسیاری از مسافران و گردشگران، در فصل تابستان است و به همین خاطر امکانات رفاهی بسیاری در این پارک جنگلی تعبیه شده است. وجود این امکانات باعث شده تا مسافران و گردشگرانی که به این پارک می‌روند؛ از لذت بیشتری برای گذران اوقات فراغت خود، برخوردار باشند.

حمام عمومی

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این پارک جنگلی، وجود حمام عمومی برای گردشگران و مسافرانی است که در این پارک اسکان دارند. برای اطمینان از باز بودن حمام پارک، بهتر است به سایت پارک جنگلی طرق مشهد مراجعه نمود.

نانوایی

از دیگر امکانات پارک جنگلی طرق، وجود نانوایی در این پارک است که باعث شده این تفرجگاه نسبت به سایر پارک های جنگلی مشهد و سایر شهرها مجهزتر باشد. گردشگران می‌توانند در هر ساعتی، نان تازه برای خود تهیه نمایند.

امکانات رفاهی جهت اسکان چند روزه

این پارک جنگلی دارای ۵ ایستگاه موقت اسکان در نزدیکی دریاچه مصنوعی پارک است که شامل آلاچیق و ۲۰۰ کانکس ۱۲ متری می‌باشد و دارای امکاناتی همچون فرش و کولر است تا مسافران به‌راحتی در این پارک اقامت داشته باشند. زائران و مسافران برای رزرو کانکس و آلاچیق می‌توانند با شماره تلفن پارک جنگلی طرق تماس حاصل کرده و پس از اطمینان به این پارک جنگلی مراجعه نمایند.

وجود وسایل حمل و نقل عمومی

یکی دیگر از امکانات رفاهی در این پارک جنگلی که برای رفاه مسافران و گردشگران تعبیه شده؛ وسایل نقلیه عمومی است که برای رفت و آمد به حرم امام رضا در نظر گرفته شده تا زائرین بتوانند به‌راحتی بارگاه مطهر امام رضا علیه السلام را زیارت نمایند.

پارک جنگلی طرق یکی از محبوبترین پارک های جنگلی مشهد است و به همین دلیل بازدید از این پارک جنگلی به تمام مسافران و گردشگران پیشنهاد می‌شود تا از لذت تفریح در این پارک جنگلی نهایت استفاده را ببرند. این پارک جنگلی در ورودی شهر مشهد واقع شده و تمام مسافران و شهروندان می‌توانند به‌راحتی به این پارک دسترسی داشته باشند.

سایر امکانات پارک جنگلی طرق مشهد شامل فروشگاه و بوفه‌های مواد غذایی و خوراکی، نمازخانه و حسینیه، هتل پارک جنگلی، سرویس بهداشتی، زمین بازی کودکان، پارکینگ و بسیاری موارد دیگر که باعث شده، این پارک جنگلی به مکانی امن و کامل برای اسکان، تفریح و گشت و گذار تبدیل شود.

پارک جنگلی طرق در جنوب شرقی مشهد قرار گرفته و به کمپ مسافرتی طرق و کمپ غدیر نیز معروف است. این پارک حدود ۱۸۰ هکتار مساحت دارد و دارای ۲۸۰ کلبه برای اقامت شبانه مسافران و گردشگران می‌باشد. همچنین امکان برپایی ۴۰۰۰ چادر برای استراحت و اقامت شبانه مسافران، وجود دارد.

پارک با پوشش گیاهی متنوع و بسیاری که در خود جای داده، محیطی سرسبز و زیبا را به وجود آورده که از بهترین اماکن تفریحی و پارک های جنگلی مشهد است. پارک جنگلی طرق مشهد در بزرگراه شهید کلانتری و در حدفاصل شهرک سیدی و ابوذر قرار دارد.