ایمانی پور: در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به معرفی فرهنگ ایرانی برای تمام کشور ها می پردازیم

دومین جلسه کمیته هماهنگی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر امروز سه شنبه هفتم تیرماه در سالن اجتماعات حوزه ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد در این نشست گزارش اقدامات دبیرخانه های ستاد های مربوط مورد بحث و بررسی قرار گرفت و چالشها مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

درآمد نیوز– دومین جلسه کمیته هماهنگی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر امروز سه شنبه هفتم تیرماه در سالن اجتماعات حوزه ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد در این نشست گزارش اقدامات دبیرخانه های ستاد های مربوط مورد بحث و بررسی قرار گرفت و چالشهای مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

حجت الاسلام محمدمهدی ایمانی پور در دومین نشست ستاد هماهنگی گروه های فرهنگی در جام جهانی ۲۰۲۲ با اشاره به برگزاری جلسات گذشته گفت:  پس از ابلاغ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ اعلام شد به  تشکیل ستاد هماهنگی حضور گروه ها در جام جهانی قطر ۲۰۲۲ پرداخته شد و جلسه اول در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ در محل سازمان با حضور اعضا برگزار شد و تقسیم کار نهایی و فعالیت گروه‌های فرهنگی هنری ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر اعلام و تدابیر لازم برای شکل گیری این مهم مد نظر قرار گرفته شد و در پایان مقرر شد نظرات و پیشنهادات هر بخش در جلسه بعدی مطرح شود تا بتوان عملکردی مناسب با توجه به ظرفیت ها در نظر و به اجرا گذاشته شود و فارغ از هر گونه موازی کاری بهترین فعالیت ها در پیش گرفته شود.   

جام جهانی

اختصاص سهمیه به فعالان فرهنگی و هنری ایرانی

وی در همین راستا ادامه داد: برای حصول بهتر فعالیت ها سرپرست رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سفارت قطر طی دیدارهایی با مدیر امور بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نکات متعددی را در این زمینه مورد بررسی قرار داده و توافق نامه هایی در این زمینه انجام شد که مهمترین آنها موضوع اختصاص سهمیه به فعالان فرهنگی و هنری ایرانی بود لذا اختصاص سهمیه تخصیص حداقل ۳۰۰ روادید به گروه‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برای حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ایمانی پور تصریح کرد: به رغم پیگیری‌های به عمل آمده و صدور یادداشت‌ها؛ هنوز روادید برای حضور فعالان هنر و فرهنگ در نظر گرفته نشده است البته سرپرست رایزنی فرهنگی کشورمان در قطر پیگیری موضوع  و مطالبه را همچنان در دستور کار دارد و ما نیز منتظر نتایج هستیم.

سازمان ها و ارگان‌های فرهنگی و ورزشی در حمایت از ایران در جام جهانی ۲۰۲۲

وی تاکید کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با دستگاه‌های مختلف فرهنگی همانند ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها ،وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سمن‌های فعال در این عرصه و اساتید و هنرمندان برجسته برای آماده‌سازی گروه های گوناگون فرهنگی و هنری جهت اعزام، مذاکره و توافقات لازم انجام داده‌اند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برنامه های متعدد در نظر گرفته شده را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: با پشتیبانی بنیاد رودکی و میراث فرهنگی، برگزاری کنسرت و اجرای موسیقی محلی و خیابانی در فضاهای عمومی و هتل ها در قطر مدنظر قرار داده شده، همچنین «موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر» برگزاری نمایشگاه و بازارچه های آثار فرهنگی و هنری را در دستور کار قرار داده است. سازمان سینمایی نیز نمایش فیلم های ایرانی در مکان های هنری را در دستور کار قرار داده است.

جام جهانی

ایمانی پور ابراز کرد: معاونت امور هنری نیز برگزاری تئاترهای خیابانی توسط گروه‌های تئاتر ایرانی را در دستور کار دارد لازم به ذکر است که کانون گردشگری اتومبیل رانی با همکاری اتاق بازرگانی مجموعه فرهنگی گردشگری عباس آباد تلاش دارد تا بر پایه سازه های میراث و گردشگری ایران در یکی از محیط های باز به اجرای برنامه های متنوع اعم از اقلام تبلیغی و ترویجی برای جذب گردشگری ایران در خلال بازی ها قطر ۲۰۲۲ بپردازد، نکته قابل تأمل این که فدراسیون ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای؛ اعزام گروه‌های ورزش زورخانه ای را در دست گرفته و تلاش خواهد کرد تا این مهم را به بهترین روش اجرایی کند.

ما همکاران خود در قطر را مأمور کردیم با بزرگ‌ترین مراکز فرهنگی گفت‌وگوی خود را آغاز کنند. متأسفانه برخی از این مجموعه‌های می‌گویند برای برنامه‌ریزی دیر شده و ظرفیت‌ها تکمیل است. الان یکی از چالش‌های ما عدم استقرار معاونت سازمان ارتباطات اسلامی در قطر است که هنوز ویزای ایشان مهیا نشده است.

برنامه‌های پیشنهادی که نهادهای مختلف برای حضور در قطر پیش‌بینی کرده‌اند،‌ عبارتند از برگزاری کنسرت و موسیقی محلی در فضاهای عمومی،‌ برگزاری نمایشگاه آثار فرهنگی و هنری، نمایش فیلم‌های سینمایی در اماکن عمومی توسط معاونت سینمایی، برگزاری تئاترهای خیابانی با همکاری معاونت هنری ارشاد، اعزام گروه‌های ورزش زورخانه‌ای توسط فدراسیون ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای، تولید و انتشار روزنامه‌های مرتبط با این موضوع و فعال‌سازی و آموزش گروه‌های سایبری با همت معاونت مطبوعاتی، برگزاری دهکده‌های گردشگری در اراضی عباس‌آباد با همکاری وزارت میراث فرهنگی، تهیه بسته فرهنگی ویژه هواداران، برگزاری مراسم شب‌های فوتبالی برای تجمع ایرانیان، برپایی نمایشگاه از محصولات و آثار منتخب صادراتی در حوزه صنایع فرهنگی و هنری،‌ راه‌اندازی جشنواره بازی‌های برون محلی ایرانی، برپایی هفته فیلم‌های ورزشی منتخب سینمایی، مستند و انیمیشن برگرفته از ۱۷ دوره برگزاری جشنواره فیلم‌های ورزشی و برنامه‌های تلویزیونی ایران،‌ منتخب یکصد عکس برتر ورزشی ایران و برگزاری جشنواره موسیقی ایرانی سنتی و برپایی نمایشگاه از آثار تولیدات شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان در رابطه با صنایع فرهنگی. همچنین با مکاتباتی که داشتیم بنا شده برندگان مسابقات عصر جدید، گروه‌های پانتومیم و گروه‌های خیابانی و گروه‌های موسیقی در قطر حضور یابند.

محمدرضا بهمنی، معاون توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه این نشست گفت: پیرو صحبت‌های جلسه قبل، سه مسیر پیگیری شد: مسیر اول: اقدامات جهت استقرار در منطقه. دوم، مذاکره با مؤسسات اجرایی دستگاه‌های عضو کارگروه شامل وزارت ارشاد، میراث و گردشگری، وزارت ورزش، بنیاد رودکی و مجموعه‌های گردشگری. مسیر سوم، دریافت پیشنهادات از بخش خصوصی است. در هر کدام از این مسیرها هم مؤسسات عملیاتی دستگاه‌ها و هم بخش خصوصی مذاکراتی انجام شد. این جلسه هم اجرایی عملیاتی و هم هماهنگی جهت پیشبرد کارها است.

چالش‌های مختص تهیه روادید بازی‌های جام جهانی

در این نشست دلخوش معاون همکاری های فرهنگی و سمن های مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه های  وزارت امور خارجه در برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر نیز تاکید کرد: برای تهیه روادید به منظور حضور و فراهم کردن شرایط نماینده معرفی شده در بخش فرهنگی ایران در جام جهانی قطر ۲۰۲۲ رایزنی ها و گفت و گو های لازم انجام شده و تلاش داریم تا این مهم هرچه زودتر شکل بگیرد «گرچه با کارشکنی هایی از سوی قطر رو به رو هستیم.»

وی تاکید کرد: وزارت میراث فرهنگی و گردشگری برنامه های خود را که در قالب تیزر یا برنامه های انیمیشنی آماده کرده است تا زودتر در اختیار ما قرار دهد و ما این برنامه ها را به تمام مراکز و کنسولگری های ایران در کشور های مختلف ارسال کنیم و در این راستا بتوانیم اطلاع رسانی خوبی را پیش از زمان لازم ارائه کنیم و ایران فرهنگی را در قالب جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به جهانیان معرفی کنیم.

علیرضا دلخوش مدیر کل دیپلماسی عمومی وزارت خارجه گفت: ما در وزارت خارجه منتظر هستیم در چه حوزه‌ای کمک کنیم. ما نسبت به برنامه‌ها نگرانی داریم. باید مشخص شود اساس حضور عوامل فرهنگی و تبلیغی در قطر باید مبتنی بر چه شیوه‌ای باشد؛ اکنون وزارت ورزش تکلیفِ نحوه حضور عوامل دستگاه‌ها را مشخص نکرده است. ما با وزارت صحبت کردیم تا شفاف‌سازی شود. نکته دوم این است که ما در تاریخ ۲۵ خرداد دستورالعملی از معاونت اول گرفتیم. در این نامه وظایفی را بر عهده صدا و سیما، وزارت امور خارجه، وزارت ارشاد، وزارت ورزش و جوانان، وزارت میراث فرهنگی، فدراسیون خبری و خبرگزاری جمهوری اسلامی گذارده‌اند. این ۵ وظیفه عبارتند از: سیاستگذاری رسانه‌ای در حوزه اطلاع‌رسانی و تبلیغات جام جهانی؛ ما هنوز سیاستگذاری را به صورت شفاف نداریم. چارچوب سیاست‌های اصلی تبلیغات و فعالیت‌های فرهنگی باید مشخص شود و همه دستگاه‌های فرهنگی موظف باشند بر اساس این سیاست‌های ابلاغی پیش بروند. مثلاً تأکید بر عبارت خلیج فارس و یا سایر مسائل.

وی افزود: دومین اقدام عملیاتی که بر عهده این نهادها گذاشته شده، هماهنگی رسانه‌ها مرتبط با جام جهانی است. سومین وظیفه، رصد و پایش آخرین اخبار و اطلاعات رسانه‌های داخلی و خارجی مرتبط با جام جهانی است. بر اساس این مورد، پیشنهاد دارم گروهی شکل بگیرد تا رصد و پایش این اطلاعات را به اشتراک سایر نهادها قرار دهد. چهارمین مورد، پیوست‌های رسانه‌ای موضوعات مرتبط با جام جهانی است. پنجمین وظیفه، اقدام لازم برای تولید محتوا مرتبط با جام جهانی است. اکنون در تهیۀ محتواهای سمعی و بصری خلأ داریم. سلسله‌ای از تیزرها، انیمیشن‌ها و .. باید به زبان‌های مختلف ترجمه شوند.

محمدحسین صوفی مدیرعامل کانون جهان‌گردی گفت: دو سه تا مشکل داریم؛ یکی در حوزه صنایع دستی است. ما به عنوان وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام آمادگی کردیم که متناسب با فضایی که در قطر در اختیار ما قرار می‌گیرد، اقدام به برگزاری نمایشگاه و فروشگاه‌های صنایع دستی کنیم. قطعاً بایستی فضای آن در اختیار ما قرار گیرد. تا دیشب که چنین امکانی برایمان فراهم نشده است. هر اندازه دیرتر شود، امکان حضور هنرمندان صنایع دستی کاهش می‌یابد. مکاتباتی با وزارت ورزش داشتیم تا تکلیف مشخص شود. یکی از راه‌های صدور ویزا، تحویل بلیط بازی‌هاست. هنوز مشخص نشده که چه تعداد بلیط در اختیارمان قرا ر دارد تا متناسب با آن، نسبت به اعزام نیروهای انسانی اقدام کنیم. مسئله بعد، درباره فعالیت‌های فرهنگی و هنری است. مشخص نیست چه سالن‌هایی خواهیم داشت. چنانچه اطلاعات و امکانات مورد نیاز در اختیار قرار گیرد، سعی خواهیم داشت برنامه در خوری داشته باشیم. در کنار آن، پیش‌بینی کردیم به موازات فعالیت در قطر بتوانیم در برخی کشورهای هم‌جوار هفته‌های فرهنگی ایران را برگزار کنیم.

جلسات جام جهانی باید به ارایه گزارشات اجرایی صورت ختم شود

محمدرضا آذین مسوول میز قطر از بین الملل وزارت نیرو گفت؛ با توجه به پیش رو بودن بزرگترین رویداد ورزشی در آسیا، وزارت نیرو که به عنوان متولی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و قطر است پیگیری های لازم را بعمل آورد تا کمیسیون مشترک مذکور پیش از برگزاری جام جهانی برگزار شود.

وی گفت: هدف از تسریع برگزاری کمیسیون مشترک این بوده است تا بتوانیم بستر سازی مناسب را برای بهره وری مطلوبتر از فرصت های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را فراهم نمایم. این کمیسیون با توجه اهمیت موضوع در ۱۵ و ۱۶ خرداد سال جاری در دوحه با ۵ کمیته تخصصی برگزار شد.

جام جهانی

نماینده وزارت نیرو اشاره داشت : در حاشیه این کمیسیون، مهندس محرابیان وزیر نیرو و همچنین به عنوان رییس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و قطر و رییس ستاد پشتیبانی از فرصت های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، بامقامات ارشد دولت قطر، نخست وزیر، وزیر صنعت و تجارت، وزیر انرژی، رییس ستاد جام جهانی قطر و رییس هواپیمایی قطر با محوریت پشتیبانی از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر ملاقات و گفتگو نمود.

آذین گفت: از محورتیهای مهم این ملاقاتها در خصوص تسهیل آمد و شد ایرانیان به قطر، جذب گردشگران خارجی ، صدور کالا ، خدمات، حمل و نقل، امور فرهنگی و گردشگری گفتگو شد.

محمدرضا آذین اشاره داشت: با توجه به اینکه تا برگزاری جام جهانی فرصتی باقی نمانده است باید جلسات به سمت و سوی پیش برود که از سیاست گذاری خارج و به ارایه گزارش از اقدامات انجام شده ختم شود.

وی در پایان گفت: مقامات دولت قطر تمایل همکاری با ایران برای پشتیبانی از فرصت های اقتصادی جام جهانی ابراز و شرایط همکاری بسیار مساعد اعلام می داشتند.

از ظرفیت‌ها بهره ببریم

سیدعلی رضوی هیئت مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر در این نشست تاکید:  نقطه اتصال ما با به قطر ایرادات اساسی دارد از آنجا که فیفا بر اساس قرار دادهای خود جهت ارائه جام جهانی به قطر امتیازهایی را از این کشور در دست گرفته و گرداننده اصلی این بازی ها در قطر محسوب می شود و دولت قطر نیز در این مورد دخالت کمی دارد لذا بیشترین مجوز ها از طریق فیفا  به ایران داده می شود و چون کشور ما در تحریم است از این رو دادن بلیط جام جهانی و روادید با چالشهای فراوانی رو به رو شده است.

سیدعلی رضوی، عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر در این نشست گفت: به عنوان ناظر بیرونی می‌گویم، آنچه از برنامه‌های پیشنهادی می‌بینیم، یک حالت گلخانه‌ای دارد که دور هم نشستیم و یکسری گفت‌وگوهایی انجام می دهیم. در حال حاضر اتصال ما با قطر نقص دارد. فیفا باید این مشکل را برطرف می‌کند. نقطه اتصال ما با فیفا فدراسیون فوتبال است. در حال حاضر دو چالش داریم: اولین مورد، چالش فروش بلیط غیر شفاف است. یک تعداد بلیطی را فیفا به لحاظ اینکه ما نمی‌توانستیم از طریق شبکه‌های بانک بین‌المللی تهیه کنیم در اختیار فدراسیون قرار داده است، فدراسیون هم در سایت آنلاین در یک روزی اعلام کرد بلیط‌ها را فروختیم. متأسفانه بلیط‌ها با یک مکانیسم مزایده‌ای فروخته می‌شود و عملاً هوادار ایرانی واقعی داخل استادیوم نمی‌نشیند. تاکنون جوابی هم از سوی فدراسیون فوتبال نگرفتم. چالش بعدی، مسئله‌ی اسکان است. ما هنوز هیچ تدابیری برای اسکان دو هفته‌ای یک ایرانی نداریم. هیچ فرصتی برای دریافت امکانات زمین و … با دولت قطر نداریم.

وی در مورد فضای لازم برای استقرار برنامه های فرهنگی خود در قطر تاکید کرد: ما نه زمان لازم را دست داریم و نه توان رایزنی برای گرفتن دهکده گردشگری در قطر را آن هم در این زمان کوتاه، بنابراین بهترین پتانسل استفاده از توانایی های خودمان در این کشور است از مدرسه ایرانیان در قطر که از نظر جغرافیایی در مرکز شهر دوحه قرار دارد لذا باید برنامه های خود را زودتر به زمانبدی نزدیک کنیم زیرا امکان سوءاستفاده های منافقین و دشمنان از ظرفیتها موجود برای معرفی فرهنگ عظیم ایران اسلامی وجود دارد.

فروش هر بلیط از درگاه فیفا امکان پذیر خواهد بود

احسان محمدی رییس کمیته فرهنگی فدراسیون فوتبال نیز در این نشست اظهار کرد: جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر در دست فیفا است لذا فروش هر بلیط از درگاه فیفا امکان پذیر خواهد بود قیمت هر بلیط بر اساس دسته بندی نیز از ۶ تا ۷۱ میلیون تومان در نظر گرفته شده است، ما تنها ۵۱ هزار نفر را در لیست ثبت نام های خود داشتیم که این لیست به فیفا فرستاده شده و آنها دست به انتخاب زدند لذا برخی حاشیه ها مبنی بر عدم وضوح در چگونگی فروش بلیط های جام جهانی یک فضا سازی مسموم برای فدراسیون فوتبال است.

جام جهانی

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این جلسه با یک جمعه بندی نهایی اظهار کرد: هدف ما علاوه بر پشتیبانی از تیم ملی بیان توانمندی‌های فرهنگی انقلاب اسلامی ایران است و باید برای این مهم همه تلاش خود را بکار ببندیم اگرچه از زمان بندی در نظر گرفته شده عقب هستیم ولی استفاده از ظرفیت های کشور در قطر در نظر گرفته شده و آنها را به نقطه قوت و ارائه اهداف خود تبدیل خواهیم کرد تا بتوانیم برنامه‌ها را با موفقیت به اجرا بگذاریم در این زمینه نیز وزارت میراث فرهنگی و گردشگری موظف است تا برنامه های تولید شده خود را زودتر اعلام کند تا با کمک سایر ارگانها و وزارتخانه ها آخرین فرآینده های کاری بر آنها انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: به بهانه جام جهانی ۲۰۲۲ فرهنگی و در یک بازه زمانی دوماهه به معرفی توانمندیهای فرهنگ ایرانی درقطر و همزمان در تمام کشورهای دنیا می‌بپردازیم، وزارت خارجه نیز از همه توان خود برای استقرار و گرفتن روادید نماینده ستاد جام جهانی ایران در قطر استفاده خواهد کرد.

بنا شده برندگان مسابقات عصر جدید، گروه‌های پانتومیم، گروه‌های خیابانی و گروه‌های موسیقی محلی در قطر حضور یابند؛ اما برخی از اقدامات برای حضور فرهنگی ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر «دیر شده است.»