پایگاه خبری معدن نیوز -معاون استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه احداث شهرک تخصصی طلا در استان یک ضرورت است، گفت: تاکنون ظرفیت های معدنی تنها بر روی کاغذ مانده و در صحنه عمل به خوبی به آن پرداخته نشده..

پایگاه خبری درآمد نیوزمعاون استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه احداث شهرک تخصصی طلا در استان یک ضرورت است، گفت: تاکنون ظرفیت های معدنی تنها بر روی کاغذ مانده و در صحنه عمل به خوبی به آن پرداخته نشده است.

جواد اشرفی صبح دوشنبه در جلسه بررسی موانع بخش معدن خراسان جنوبی اظهار کرد: به اعتقاد من موضوع معدن و ظرفیت‌های آن در خراسان جنوبی پشت ادبیات‌ها و جملات زیبایی چون قطب معدنی شرق کشور و … پنهان شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: آنقدر که بر روی کاغذ از ظرفیت‌های معدنی خراسان جنوبی سخن گفته‌ایم، حال و هوای استان معدنی نیست.

اشرفی با اشاره به اینکه در حال حاضر اقداماتی در حوزه معدن خراسان جنوبی شروع شده است، گفت: البته این اقدامات را باید ۱۰ سال قبل شروع می‌کردیم که امروزه بتوانیم از ثمره آن بهره مند شویم.

وی اظهار کرد: اگر می‌گوئیم معدن از شاخص‌های پیشران اقتصاد خراسان جنوبی است این موضوع را باید در عرصه عمل عینیت بخشیم و تنها بر روی کاغذ و سخن باقی نماند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: با وضعیت و مدلی که در زمینه میزان برداشت از ذخایر معدنی داریم، معدن ما به توسعه یافتگی نمی‌رسد.

اشرفی گفت: به عنوان مثال ما چهار یا پنج معدن طلا در خراسان جنوبی داریم اما برداشت‌های ما از این معادن با ظرفیت‌های موجود تطابق ندارد و گاه آنقدر در برداشت تأخیر داریم که از ارزش اقتصادی آن کاسته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با دارا بودن ۷۵ درصد زغال سنگ در منطقه طبس باید یک انقلاب در برداشت داشته باشیم، ادامه داد: باید ظرفیت‌های معدنی موجود در خراسان جنوبی به یک ثمره اقتصادی و ارزش افزوده تبدیل شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: تبدیل شدن ظرفیت‌های معدنی موجود در خراسان جنوبی به ثمره اقتصادی با تزریق نقدینگی به واحدهای معدنی و حمایت از آنها صورت می‌گیرد.

اشرفی با بیان اینکه با وجود توانمندی استحصال ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلو طلا به صورت سالیانه از معادن طلای خراسان جنوبی، اظهار کرد: با توجه به این ظرفیت‌ها احداث یک شهرک تخصصی طلا در بالا دست این معادن ضرورت است.

وی یادآور شد: از طرف دیگر با توجه به ظرفیت‌های موجود در حوزه سنگ‌های قیمتی در خراسان جنوبی نیازمند احداث یک شهرک تخصصی سنگ هم هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: امروز همه ما باید از خود بپرسیم که برای حمایت و تسهیل گری از معدن کاران چه اقدامی انجام داده‌ایم.

اشرفی ادامه داد: اگر به دنبال توسعه اقتصادی خراسان جنوبی هستیم باید در زمینه پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان قدم برداریم.

وی با اشاره به اینکه انتشار اوراق گام نیز یک نکته مثبت برای حمایت از واحدهای معدنی و صنعتی است، افزود: از دیگر خواست‌های ما این است که گردش مالی معادن خراسان جنوبی در بانک‌های استان صورت گیرد.