با توجه به شرايط ويژه شهر تهران به لحاظ وجود گسل ها احتمال زياد خطر وقوع زلزله، تراكم بالاي جمعيت و مسائل استراتژيك، شركت آب و فاضلاب استان تهران و متعاقب آن آبفای منطقه یک اقدام به انجام مطالعات آبرساني در شرايط اضطراري نموده است.

به گزارش درآمد نیوز و به نقل از روابط عمومی آبفای منطقه یک معاون فنی مهندسی آب و فاضلاب منطقه یک گفت: با توجه به شرايط ويژه شهر تهران به لحاظ وجود گسل ها متناوب زلزله خیز و تراكم بالاي جمعيت، شركت آب و فاضلاب استان تهران و متعاقب آن آبفای منطقه یک اقدام به انجام مطالعات آبرساني در شرايط بحرانی نموده است.

 جلالی امین گفت: براین اساس مقرر گردیده است، تأمین حداقل آب شرب در شرایط اضطرار در 3 روز اول پس از وقوع بحران، در تعدادی از محلات ، از طریق ساخت و بهره برداری مخازن فلزی با حجم ۱۰۰ متر مکعبی انجام شود. آبفای منطقه یک شهر تهران از طریق عقد قرارداد با پیمانکار، ۸۳ باب مخزن ۱۰۰مترمکعبی فلزی در موقعیتهای مصوب مشاور آبفای استان تهران ساخته و نصب کرده است. از این تعداد مخزن نصب شده ، ۲۱ مورد در بوستانهای محدوده آبفای منطقه یک و ۶۲ مخزن نیز در موقعیتهای پیش بینی شده و نصب شده است.

وی بیان داشت : با توجه به جانمایی انجام شده در سال جاری نه باب از این مخازن فلزی در ناحیه ۳ شرکت آب و فاضلاب منطقه یک در بوستانهای پردیسان، معلم ، مروارید ، خوارزم ، گل آرا، سلامت، دریا، آفتاب به صورت همزمان در شهرداری مناطق ۲ و ۳ تهران در حال اجرا می باشد. اجرای ۹ باب مخزن دیگر نیز در نواحی ۱و ۲ در حال پیگیری است.

 وی در پایان با اشاره به اعتبارات مورد نیازبرای احداث و راه اندازی این مخازن که در شورای شهر تهران تصویب شده است گفت : پیش بینی می شود در سال ۱۴۰۳ کلیه مخازن فلزی ۱۰۰ مترمکعبی در محدوده آبفای منطقه یک نصب و وارد مدار بهره برداری شبکه توزیع آب شهری شود.

 گفتنی است؛ تأمين آب آشاميدني در روزهای ابتدایی وقوع زلزله، يكي از چالش هاي اساسي مدیریت شهری در کنترل بحران است. ايجاد آمادگي قبلی برای تأمین آب شرب مورد نیاز، با توجه به کلان شهری تهران، برای كاهش تلفات جاني پس از وقوع و تا رسيدن تيم هاي تعميراتي و امدادگر، از ضرورياتي است كه بايداز قبل پیش بینی شود.