در جریان بازدید عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت از از طرح‌های توسعه در دست اجرای این شرکت، محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل فولاد مبارکه ضمن ارائه گزارشی از دستاوردها و پروژه‌های توسعه در دست اجرای شرکت گفت: امروز کارکنان و مدیران فولاد مبارکه رسالت خود را صرفاً تولید محصولات فولادی نمی‌دانند؛ بلکه همه ما برای خلق آینده بهتر هم قسم شده‌ایم و عمران و آبادانی ایران اسلامی را محور اقدامات خود قرار داده‌ایم.

به گزارش درآمد نیوز افتخارآفرینی‌های فولاد مبارکه در شرایط تحریم محمدیاسرطیب‌نیا گفت: امروز فولاد مبارکه توانسته است در شرایط تحریم به افتخارات زیادی در توسعه کمی و کیفی دست یابد و با کسب عنوان شرکت دانشی برتر در کنار شرکت‌های معتبری همچون سامسونگ و تویوتا گام بردارد. اگر بخواهیم فولاد مبارکه را به‌عنوانبزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی کشور و فولادساز خاورمیانه در چند جمله خلاصه کنیم باید گفت: در حال حاضر فولاد مبارکه با سهم ۲۰ درصدی بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های فولادی تخت در خاورمیانه و شمال آفریقا است و در تولید ناخالص داخلی کشور (GDP) سهم ۱٫۵ درصدی و در تولید ناخالص بخش صنعت سهم ۶٫۵ درصدی دارد. امروز در زنجیره تأمین گسترده فولاد مبارکه بیش از ۲۵۰۰ تأمین‌کننده خدمات و کالا مشغول و شبکه گسترده مشتریان این شرکت شامل بیش از ۱۰۰۰ کارخانه و کارگاه است.

امروز بالغ بر ۵۰ تا ۶۰ درصد صنعت کشور به فولاد مبارکه وابسته‌اند
وی اظهار داشت: در بیان نقش واقعی این صنعت باید گفت، امروز بالغ بر ۵۰ تا ۶۰ درصد صنعت کشور به فولاد مبارکه وابسته‌اند و معتقدیم اگر توانسته‌ایم تحریم‌ها را پشت سر بگذاریم و برخی صنایع مانند خودروسازان و تولیدکنندگان لوازم‌خانگی را به خودکفایی نسبی برسانیم، به مدد زیرساخت‌هایی است که در این مجموعه ایجاد شده است. اگر در فولاد مبارکه موفقیت‌هایی کسب کرده‌ایم و سود آفرینی خوبی داریم به دلیل ارزش‌افزوده‌ای است که در زنجیره تولید فولاد مبارکه یعنی از سنگ تا رنگ، ایجاد شده است.

مدیرعامل فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: باتوجه‌به سرمایه‌گذاری‌های و دستاوردهایی که در حوزه‌های مختلف انواع ورق‌های فولادی خاص در فولاد مبارکه ایجاد شده است می‌توانیم اذعان داشته باشیم که در این شرکت صرفاً فرایند از سنگ تا رنگ شکل نگرفته است به این معنی که سنگ‌آهن ورودی به شرکت فقط به گندله، آهن اسفنجی و انواع ورق‌های فولادی گالوانیزه قلع اندود و رنگی تبدیل نشده؛ بلکه این ورق‌ها به محصولاتی قابل‌استفاده در مصارف ساختمانی، ساخت مخازن، شاسی خودروهای سبک‌وسنگین و فولادهای دوفازی فریتی و مارتنزیتی مورداستفاده در خودروهای روز دنیا تبدیل شده و این اتفاقات بسیار خوبی است که به مدد حضور فولاد مبارکه در کشور در حال رخ‌دادن است.

افزایش بهره‌وری و ایجاد ارزش‌افزوده در زنجیره تولید از مهم‌ترین ارکان سودآوری فولاد مبارکه
وی در بخش بعدی سخنان خود به سودآوری فولاد مبارکه اشاره کرد و گفت: افزایش بهره‌وری و ایجاد ارزش‌افزوده در زنجیره کاملی که در فولاد مبارکه وجود دارد از مهم‌ترین ارکان سودآوری این شرکت هستند. در این راستا در هدف‌گذاری فولاد مبارکه در دروهٔ استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود بوده و هست.
طیب‌نیا در ادامه گفت: علی‌رغم تمامی مشکلاتی که در چند سال اخیر از جمله در حوزه حمل سنگ‌آهن، انرژی و گاز داشتیم در اواسط اسفندماه سال گذشته به مدد الهی و باهمت همکاران موفق شدیم از ظرفیت اسمی ۱۰٫۲میلیون تنی گروه فولاد مبارکه عبور کنیم. همچنین در سال جاری نیز تلاش خواهیم کرد که همین میزان تولید را علی‌رغم همه محدودیت‌هایی که در حوزه انرژی و سایر موارد ذکر شده داشته‌ایم، محقق نماییم.

وی گفت: در شرکت فولاد مبارکه نیز اگرچه ظرفیت‌سازی برای تولید بیش از ۷ میلیون تن فولاد از سال ۱۳۹۵ انجام شده بود؛ اما به دلیل مشکلات نتوانسته بودیم این میزان ظرفیت را محقق نماییم که خوشبختانه باهمت همکاران در سال گذشته توانستیم از ۷٫۲ میلیون تن عبور نماییم. این در حالی است که در سال گذشته تمامی خطوط شرکت به جز نورد سرد به تولید موردنظر و برنامه‌های سالانه خود دست یافتند.

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به اقدامات خوبی که برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های نورد سرد شرکت انجام شده است، گفت: با عنایت به این که در نورد سرد از ابتدای بهره‌برداری هیچ‌گونه تعمیرات اساسی انجام نشده بود، به‌منظور بهبود فرایند کیفی محصولات این ناحیه، با برنامه‌ریزی‌های دقیق و همت همه عوامل توانستیم فاز اول نوسازی نورد سرد را با موفقیت انجام دهیم و به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی نموده‌ایم که بتوانیم سایر اقدامات اصلاحی مربوط به این حوزه را در آینده نزدیک به سرانجام برسانیم.

وی در همین زمینه گفت: نهضت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود نه‌تنها در فولاد مبارکه بلکه در سایر شرکت‌های زیر مجموعه گروه فولاد مبارکه نیز باقوت در حال انجام است و برخی از آن‌ها نیز در مراحل پایانی هستند.

خودکفایی کشور از واردات انواع محصولات فولادی خاص، هدف فولاد مبارکه در گام دوم
طیب‌نیا با اشاره به این که فولاد مبارکه در ۳۰ساله اول عمر پرخیروبرکت خود تولید حداکثری و کمی را هدف‌گذاری کرده بود و توانست آن را محقق نماید، تصریح کرد: هدف‌گذاری فولاد مبارکه در ۳۰ساله دوم عمر خود که به‌تازگی آغاز شده است توسعه کمی بعلاوه توسعه کیفی و متوازن و تولید انواع محصولات جدید و کیفی با ارزش‌افزوده بالاتر و خودکفایی کشور از واردات انواع محصولات فولادی خاص است. کمااینکه در سال گذشته توانستیم تولید ۱۴ نوع محصول جدید از جمله فولاد زنگ‌نزن (Stainless steel) و فولادهای دوفازی را عملیاتی کنیم و امسال نیز برای تولید انبوه آن‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم.
وی گفت: فولاد مبارکه در عرضه محصولات نیز در سال گذشته رشد ۱۴ درصدی را محقق کرد.
به گفته طیب‌نیا یکی از اتفاقات بسیار مهمی که امروز در بازار سرمایه در حال رقم‌خوردن است، حضور شرکت‌های بزرگ و فعال مانند فولاد مبارکه در بازار سرمایه است. به این معنا که سهم فولاد مبارکه در مقایسه با شاخص کل بورس و میانگین فلزات اساسی از همه بالاتر و همواره از شرایط بهتری برخوردار بوده است.

بازدهی سهام فولاد مبارکه بالاتر از طلا، مسکن، ارز و خودرو طی یک ده اخیر
وی با اشاره به اهمیت تمرکز نقدینگی در بخش‌های مولد و تولیدی گفت: اگر دولتمردان به این جمع‌بندی رسیده‌اند که باید نقدینگی در بازار کنترل شود تا به مهار تورم برسیم، بهترین مکان برای این تمرکز نقدینگی سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد کشور و به طور مشخص در فولاد مبارکه است. همچنان که آمارها نشان می‌دهد طی یک دهه اخیر بازدهی فولاد مبارکه نسبت به سایر بخش‌ها از قبیل طلا، خودروسازی، مسکن و ارز بیشتر بوده است؛ بنابراین چنانچه در سیاست‌گذاری‌های دولت در حوزه‌های مختلف نیرو و تولید فولاد، هم راستایی و انسجام صورت گیرد و در این سیاست‌ها به ثبات برسیم، ملاحظه خواهیم کرد که اعتماد مردم نسبت به سرمایه‌گذاری در بخش صنعت بیشتر خواهد شد و در این صورت است که شاهد خواهیم بود بسیاری از مشکلات کشور به‌واسطه حضور چنین صنایعی حل خواهد شد.

بومی‌سازی ۱۳۰۰ قطعه و تجهیز در سال ۱۴۰۱ و بالغ بر ۱۸۱ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی
طیب‌نیا با تأکید بر اینکه در حوزه بومی‌سازی نیز در فولاد مبارکه اتفاقات بسیار خوبی رقم خورده است گفت: امروز در فولاد مبارکه به‌عنوان مجموعه‌ای که روزی تمامی قطعات و تجهیزات آن از خارج از کشور وارد و نصب و راه‌اندازی شد، تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار قطعه، تجهیز و انواع و اقسام اقلام و مواد مصرفی بومی‌سازی شده است. همچنین با بومی‌سازی تعداد ۱۳۰۰ قطعه و تجهیز در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۸۱ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی ایجاد شده است و می‌توان ادعا کرد این میزان بومی‌سازی و ارزآوری با همکاری ۶۵ شرکت دانش‌بنیان و دانشگاه‌هایی که فولاد مبارکه با آنها در ارتباط است برای کشور محقق شده است.

خرید ۵۰۰۰ میلیارد تومان خدمات از شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای حمایت از آن‌ها
وی با اشاره به اعتماد فولاد مبارکه به شرکت‌های دانش‌بنیان و سازنده داخلی گفت: امروز شرکت‌های دانش‌بنیان جزو تأمین‌کنندگان فولاد مبارکه محسوب می‌شوند و فولاد مبارکه در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته ۵۰۰۰ میلیارد تومان از این شرکت‌های خرید انجام داده است تا این شرکت‌ها به‌مرور تقویت شوند.

مدیرعامل فولاد مبارکه در بخش دیگری از سخنان خود به عملکرد فولاد مبارکه در حوزه نوآوری و فناوری اشاره کرد و گفت: فعالیتی که از سال گذشته در فولاد مبارکه در این حوزه شکل‌گرفته است به‌جرئت در کشور بی‌نظیر بوده و هست تا جایی که مجوز تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه را با سرمایه‌گذاری اولیه ۱۰۰۰ میلیارد تومان اخذ در سال جاری تأسیس نمودیم. امروز با همکاری و همیاری فولاد مبارکه ۶ مرکز علم و فناوری تجهیز شده است و همکاری جدی و فزاینده‌ای با مراکز دانش‌بنیان دانشگاهی در دستور کار شرکت است.

او گفت: در ادامۀ اقدامات پیرامون ۲۵۰ طرح نوآورانه، طی ۲۰ ماه اخیر در قالب ۲۵ طرح، سرمایه‌گذاری خطرپذیر انجام شده است. در این راستا طرح‌های نوآورانه به هسته‌های فناورانه و نوآورانه تبدیل می‌شوند و از آنها حمایت می‌کنیم تا به بلوغ و شرایط ایدئال برسند.

سرمایه‌گذاری ۲٫۳ میلیارد یورویی فولاد مبارکه در حوزه محیط‌زیست و کاهش مصارف انرژی
طیب‌نیا با اشاره به دستاوردهای فولاد مبارکه در حوزه تولید فولاد سبز و تأکید شرکت بر کاهش حداکثری دی‌اکسیدکربن در جریان تولید، گفت: در تأکید بر عمل به مسئولیت‌های اجتماعی شرکت در حوزه محیط‌زیست، پروژه‌های بسیار خوبی تعریف و اجرا شده است، به‌نحوی‌که در فولاد مبارکه ۲٫۳ میلیارد یورو در حوزه محیط‌زیست و انرژی سرمایه‌گذاری انجام شده است و به‌جرئت می‌توان گفت، کمتر سازمانی در کشور و حتی در سازمان حفاظت محیط‌زیست سراغ داریم که این میزان سرمایه‌گذاری را در حوزه محیط‌زیست و کاهش مصارف انرژی انجام داده باشد.

وی خاطرنشان کرد: با اقداماتی که فولاد مبارکه برای مصارف بهینه انرژی و محیط‌زیست انجام داده است در مجموع این سرمایه‌گذاری‌ها به کاهش ۲٫۵ میلیون تن CO2 منجر می‌شود.

امروز ۱۳۲ پروژه کوچک و بزرگ در فولاد مبارکه و در مجموع شرکت‌های تابعه حدود ۱۹۶ پروژه تعریف شده و در حال انجام است
مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در ادامه سخنان خود با اشاره به هدف‌گذاری فولاد مبارکه در توسعه‌ها و افزایش ظرفیت‌ها گفت: به‌طورکلی هدف‌گذاری فولاد مبارکه حرکت به سمت تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالاتر استوار گردیده است؛ به‌نحوی‌که امروز ۱۳۲ پروژه کوچک و بزرگ در فولاد مبارکه و در مجموع شرکت‌های تابعه حدود ۱۹۶ پروژه تعریف شده است که به شکرانه خداوند همه این پروژه‌ها طبق برنامه در حال پیشرفت هستند و امیدواریم با حمایت‌های دولت محترم بتوانیم این پروژه‌ها را برای توسعه و آبادانی کشور و ارزآوری به ثمر برسانیم.

او تصریح کرد: امیدواریم با حمایت دولت و مسئولان محترم بتوانیم به‌صورت درون‌زا پروژه‌های ۲۱۶ هزار میلیاردتومانی را در کمتر از سه سال آینده به بهره‌برداری برسانیم و برای کشور ارزش‌افزوده و ارزآوری داشته باشیم.

وی در همین زمینه خاطرنشان کرد: تا پایان سال جاری از ۱۳۲ پروژه یاد شده، ۵۵ پروژه به بهره‌برداری خواهند رسید و به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که بتوانیم هر چند هفته یک‌بار چند پروژه را وارد مدار کنیم.

شتاب در اجرای توسعه‌ها و اشتغال‌زایی هدف‌گذاری فولاد مبارکه و نیاز کشور است
وی با تأکید بر این که شتاب در اجرای توسعه‌ها، سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی از اهداف فولاد مبارکه و نیاز کشور است، خاطرنشان کرد: همان‌طور که خداوند در قرآن کریم فرموده‌اند آهن برای مردم دارای منافعی است و ابزاری برای اقامه قسط و عدالت است. معتقدیم امروز فولاد مبارکه فراتر از منطقه و استان و یک منطقه جغرافیایی حرف برای گفتن دارد و برای کشور مفید فایده بوده و هست. ازاین‌رو می‌توان گفت: فولاد مبارکه می‌تواند مرکز هدف‌گذاری دولت باشد. اقتصاد فولادی می‌تواند بهترین جایگزین برای اقتصاد بدون نفت باشد و نقشه راهی است که می‌تواند کشور را به اقتصاد مقاومتی برساند. این در حالی است که متأسفانه برخی افراد همین صنعت را که می‌تواند منشأ خدمات و برکات بسیار زیادی برای کشور باشد را مورد تهاجم قرار داده و می‌دهند و سخنانی به زبان می‌آورند که در نهایت این نقطه قوت نظام را به نقطه‌ضعف تبدیل خواهد کرد.

طیب‌نیا در تأکید بر اهمیت صنعت فولاد در توسعه کشورها گفت: امروز در کشور هند وزارتخانه‌ای به نام وزارت فولاد تشکیل شده است. همچنین شاهد هستیم که در کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه سرمایه‌گذاری‌های زیادی در صنعت فولاد انجام شده یا در حال انجام است که به‌عنوان نمونه بارز آنها می‌توان به کشورهای چین، کره جنوبی، ترکیه، هند و برزیل اشاره کرد که در صنعت فولاد سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی انجام داده‌اند.

هرجا که صادرات در حوزه فولاد کاهش‌یافته است در اصل ارزآوری برای کشور کم شده است
مدیرعامل فولاد مبارکه با تأکید بر اینکه جهت‌گیری و سرمایه‌گذاری‌های کشور در صنعت فولاد به‌درستی انجام شده است، گفت: امروز کمتر از ۶۵ درصد ظرفیت‌ها به کار گرفته شده است. این در حالی است که در راستای رسیدن به اقتصاد بدون نفت، فولاد و صادرات این محصولات و توجه بیشتر به بازارهای صادراتی می‌تواند نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور داشته باشد. بایستی توجه داشته باشیم که در واقع هر کجا که صادرات ما در حوزه فولاد کاهش‌یافته، در اصل ارزآوری ما برای کشور کم شده است. قطعاً چنانچه این صنعت حمایت شود، می‌توانیم تحقق خودکفایی اقتصادی و صنعتی و اقتصاد بدون نفت کشور را شاهد باشیم؛ ازاین‌رو باید این حمایت‌ها در قالب انسجام و ثبات در سیاست‌گذاری‌ها و جهت‌گیری‌های صحیح صورت پذیرد.

فولاد مبارکه انتظار حمایت مادی از دولتمردان ندارد؛ بلکه به پهنه‌های معدنی نیاز دارد
وی گفت: امروز فولاد مبارکه انتظار حمایت مادی از دولتمردان ندارد؛ بلکه به پهنه‌های معدنی نیاز دارد تا بتواند با سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها و انجام اقداماتی نظیر اکتشاف، بهره‌برداری و استخراج، مواد اولیه خود را تأمین کند. امروز فولاد مبارکه انتظار دارد اگر در حوزه توسعه ناوگان ریلی کشور سرمایه‌گذاری می‌کند، بتواند به خوبی از این ظرفیت‌های ایجاد شده برای حمل مواد و اقلام موردنیاز خود استفاده کند.

طیب‌نیا اظهار داشت: امروز شاهد این هستیم که فولاد مبارکه در راستای کاهش ناترازی برق و پیشگیری از قطعی برق منازل مسکونی شهروندان در احداث نیروگاه خورشیدی و سیکل ترکیبی و به‌طور کلی در حوزه انرژی، سرمایه‌گذاری‌های هدف‌مندی انجام داده است و به تعهداتی که به آن محول شده عمل نموده است؛ لذا انتظار می‌رود شرایطی فراهم شود تا این تعهدات انجام شده به بار نشیند.

مدیرعامل فولاد مبارکه در بخش پایانی سخنان خود اظهار امیدواری کرد: با حمایت‌های اشاره شده، پروژه‌های هدف‌مند و زیرساختی فولاد مبارکه یکی پس از دیگری به بار نشیند و با رشد فزاینده‌ای شاهد خودکفایی کشور باشیم.