با حضور نماینده دولت جمهوری خودمختار داغستان روسیه در ایران و هیأت همراه، مشکلات تجاری موجود بین جمهوری داغستان روسیه و جمهوری اسلامی ایران در شهرستان مرزی آستارا در شمال غربی استان گیلان بررسی و بر ضرورت رفع این چالش‌ها تاکید شد.

به گزارش درآمد نیوز ، با حضور نماینده دولت جمهوری خودمختار داغستان روسیه در ایران و هیأت همراه، مشکلات تجاری موجود بین جمهوری داغستان روسیه و جمهوری اسلامی ایران در شهرستان مرزی آستارا در شمال غربی استان گیلان بررسی و بر ضرورت رفع این چالش‌ها تاکید شد.

نماینده دولت جمهوری داغستان در این نشست که بعد از ظهر پنجشنبه ۱۲ بهمن ماه با حضور فرماندار، امام جمعه، فرماندهان هنگ مرزی و انتظامی، مدیر کل گمرک و سرپرست پایانه مرزی شهرستان مرزی بندر آستارا در محل فرمانداری آستارا برگزار شد، اظهار کرد: این جمهوری به دنبال افزایش تجارت بین ایران و روسیه است و با توجه به اشتراکات بسیار، زمینه توسعه مناسبات تجاری و فرهنگی بسیاری وجود دارد.

بررسی چالش‌های تجاری بین ایران و داغستان روسیه در شهرستان مرزی آستارا

آندری تانیاف افزود: چند ماه قبل نشستی با فرماندار آستارا و مسئولان استان گیلان به منظور رفع مشکلات تجاری بین ایران و داغستان داشتیم که در این مدت طی این تعاملات بسیاری از این مسائل رفع شده است.

وی افزود: ما واقفیم که حل مشکلات و موانع اقتصادی به سادگی و سرعت، انجام پذیر نیست، اما انتظار است اقدامات لازم را در خصوص رفع مشکلات رانندگان در کوتاهترین زمان ممکن انجام شود.

نماینده دولت جمهوری داغستان روسیه در جمهوری اسلامی ایران گفت: اعضایی که در این جلسه حضور دارند از مدیران و مسئولان حمل و نقل جمهوری داغستان هستند و ما برای حل و فصل مشکلات و ایجاد تعاملات بین ۲ کشور به ایران و شهرستان بندر مرزی آستارا سفر کرده ایم.

بررسی چالش‌های تجاری بین ایران و داغستان روسیه در شهرستان مرزی آستارا

نماینده جمهوری داغستان روسیه در ایران اظهار کرد: اقدام جمهوری اسلامی ایران برای آماده سازی و راه اندازی سامانه نوبت دهی الکترونیک برای کامیون‌های ترانزیتی خارجی قابل تقدیر است و این امر می‌تواند از توقف بیش از حد کامیون‌ها در شهرستان مرزی آستارا جلوگیری نماید.

تانایف تصریح کرد: میزان تجارت بین ایران و داغستان به نسبت سال گذشته سه برابر شده است، ولی توقف در گمرک مرزی آستارای ایران بعضا زیاد است که این باعث بروز مشکلاتی برای رانندگان می‌شود.

فرماندار آستارا نیز در این نشست با بیان اینکه بسیاری از مسائلی که در چند سال اخیر در این مرز مهم جمهوری اسلامی ایران و استان گیلان با آن دست به گریبان بودیم، امروز رفع شده است و همچنان در پی حل و فصل همه مسائل مربوطه در حوزه صادرات و واردات در شهرستان مرزی و بندری آستارا هستیم.

محمدرضا شهاب زاده افزود: در ۱۰ ماهه سال جاری ۲ هزار و ۸۰۳ دستگاه کامیون بیشتر از ۱۰ ماهه مشابه سال قبل از این مرز تردد کرده اند و نکته قابل تامل آن است که در صورت تعامل و همکاری بیشتر همسایه ما کشور جمهوری آذربایجان و فراهم شدن امکان ورود بیشتر کامیون‌های ایرانی و خارجی از سمت آذربایجان ما می‌توانیم از توقف کامیون‌ها در شهرستان مرزی آستارای ایران جلوگیری نماییم.

وی افزود: در حال حاضر کشور جمهوری آذربایجان روزانه اجازه ورود ۲۰۰ کامیون می‌دهد اگر این محدودیت ترددی از سمت جمهوری آذربایجان برداشته شده و حداقل روزانه به ۴۰۰ دستگاه کامیون برسد توقف‌ها قطعاً کاهش خواهد یافت.

شهاب زاده تصریح کرد: با هماهنگی مسئولان ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان پل و پایانه مرزی جدیدی را طی ماه‌های اخیر بهره برداری کردیم و در این مرز نیز شاهد تردد کامیون‌ها هستیم که این خود باعث کاهش مدت توقف و معطلی کمتر در شهرستان آستارا شده است.

وی ادامه داد: در شهرستان مرزی آستارا ۳ مکان برای توقف و استراحت رانندگان ترانزیت داخلی و خارجی در نظر گرفته شده است و اگر رانندگان کامیون‌های ترانزیتی و تجاری به این مکان‌ها مراجعه و در آن توقف داشته باشند ما دیگر شاهد بروز مشکل نخواهیم بود، زیرا عمده مسائلی که پیش می‌آید به خاطر توقف خودرو‌ها در خارج از محل‌های در نظر گرفته شده هستیم.

منبع: ایسنا