کابل – درآمد نیوز – اداره ملی تنظیم آب افغانستان اعلام کرد که آبگیری آزمایشی سدکمال خان واقع در استان «نیمروز» و بر روی رودخانه هیرمند هم مرز با جمهوری اسلامی ایران، آغاز شده است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، دولت افغانستان طی سالهای اخیر در تلاش برای سدسازی و مدیریت آب‌های این کشور، ساخت سدکمال خان را که یکی از بزرگترین طرح‌های مدیریت آب این کشور خوانده شده آغاز کرد و اکنون این سد به مرحله بهره برداری نزدیک شده است.
«ویس بصیر»  معاون اداری ریاست تنظیم آب افغانستان گفته است که آبگیری آزمایشی سد کمال خان برای بررسی موضوعات فنی آغاز شده و کار تکمیلی برای آغاز بهره‌برداری از این سد نیز به سرعت جریان دارد.

«محمداشرف غنی» رییس جمهوری افغانستان در پنجم مردادماه امسال طی سفری به استان «نیمروز» از جریان کار این سد بازدید کرد و به مردم این استان وعده داد که آذرماه امسال روند آبگیری آن آغاز خواهد شد.
براساس اطلاعات اداره تنظیم آب افغانستان، سد کمال‌خان توانایی تولید ۹ مگاوات برق را دارد و ارتفاع ۱۶متری آن می‌تواند ۵۲ میلیون مترمکعب آب را ذخیره کند که به وسیله آن می توان ۸۰ هزار هکتار زمین کشاورزی را آبیاری کرد.
«عتیق الله نورزاد» از فعالان مدنی استان نیمروز به روزنامه «۸صبح» گفته است که مردم نیمروز صدها سال چشم انتظار ساخت و بهره‌برداری از سدکمال خان بودند و روند آبگیری آن آرزوی دیرینه آنها را برآورده می سازد.
وی گفته است که هرچند تهدیدهای امنیتی در این منطقه وجود دارد اما آنها با تمام توان خود تلاش می‌کنند نگذارند مشکلات امنیتی باعث تأخیر کار ساخت این پروژه بزرگ ملی شود.
«گل احمد نورزاد» نماینده استان نیمروز در مجلس نمایندگان افغانستان هم معتقد است که مشکلی برای ساخت سد وجود ندارد و کار ساخت آن باید طبق زمان‌بندی مشخص به پایان برسد.
مقامات دولتی افغانستان معتقدند که ساخت سد کمال خان برای مدیریت و تنظیم حق آبه جمهوری اسلامی ایران در مرز دو کشور بسیار مهم است. به اعتقاد مقامات افغانستان، با تکمیل و بهره‌برداری از آن می‌توان بر اساس «معاهده هیرمند» که در سال ۱۹۷۳ میلادی بین ایران و افغانستان امضا شد، ایران در هر ثانیه ۲۶ مترمکعب از آب‌ این رودخانه می‌تواند برداشت کند و ساخت بند کمال‌خان بر مبنای همین معاهده مهم است.
«عبدالبصیر عظیمی» معاون سابق وزارت انرژی و آب افغانستان هم گفته است که ساختمان سد کمال‌خان از نظر فنی پیچیده نیست و نقشه‌ ساخت آن هم سال‌ها پیش نهایی شده بود.
وی از اهمیت آب‌های فرامرزی در حوزه غرب این کشور سخن گفته و افزوده است که با افزایش جمعیت، تغییرات آب‌وهوایی و کاهش منابع آب شیرین، اهمیت آب بیش‌ از هر زمان دیگری افزایش یافته است.
به گفته وی، آغاز روند آبگیری سدکمال خان خبر خوبی برای مردم نیمروز افغانستان است که می توانند با تکمیل آن از بی آبی نجات پیدا کنند و این سد در کنار توسعه کشاورزی در تولید برق هم نقشی ایفا خواهد کرد.
کار ساخت سد کمال در فروردین ماه سال ۱۳۹۶ با حضور رییس جمهوری افغانستان در استان نیمروز بصورت رسمی آغاز شد.

رئیس جمهوری افغانستان در مراسم افتتاح آن گفت که ساخت این سد در راستای مدیریت آب‌های افغانستان و جلوگیری از هدر رفت آن صورت می‌گیرد.
وزیر وقت انرژی و آب افغانستان در مراسم افتتاح و آغاز بکار ساخت این سد گفت که این سد طی چهار سال با هزینه ۷۸ میلیون دلار از بودجه توسعه دولت این کشور تکمیل خواهد شد.
گفته می شود منطقه‌ای که سد در آن ساخته شده، بیشتر دشت است و شیب کمی دارد. ارتفاع این سد۱۶ متر و ظرفیت ذخیره آب آن ۵۲ میلیون مترمکعب اعلام شده است. با آنکه این سد در مقایسه با سد سلما آب کمتری را ذخیره می‌کند اما توان کنترل آب آن بسیار بالا است.
بر اساس اطلاعات وزارت انرژی و آب افغانستان، کار ساخت سد کمال خان در سال ۱۳۴۵ آغاز شده بود اما به دلیل آغاز جنگ‌ها و تحولات سیاسی در این کشور، روند ساخت آن متوقف شد.
پیش از این دولت افغانستان در ۱۵ خرداد ماه سد «سلما» را که دولت هند آن را با هزینه ۲۹۰ میلیون دلار در استان هرات ساخته بود، افتتاح کرد.
گفته می شود، سد سلما قابلیت ذخیره ۶۴۰ میلیون مترمکعب آب و آبیاری بیش از ۱۵۰ هزار هکتار زمین کشاروزی را دارد که در طول ۲۰ کیلومتر و عرض ۳۰۷ کیلومتر ساخته شده و همزمان ۴۲ مگاوات برق تولید می کند.