درآمد نیوز- فصل مالیات امسال با سال های گذشته تفاوت های اساسی دارد. سامانه مودیان رونمایی شده و قرار است بده و بستان های مالی نظم و انضباط بگیرد.

گزارش اقتصادی – درآمد نیوز ، فصل مالیات امسال با سال های گذشته تفاوت های اساسی دارد. سامانه مودیان رونمایی شده و قرار است بده و بستان های مالی نظم و انضباط بگیرد.

قرار است مچ فراریان مالیاتی گرفته شود و دولت چه اکنون چه بعد به جای چشم دوختن به نفت و گاز و دست و این و آن به درآمدی پایدار چشم بدوزد. قرار است، پولشویی نباشد! پردرآمدها کمک حال کم درآمدها باشند.

دبیر دوم کمیسیون انرژی در خصوص وضعیت نظام مالیاتی کشور می گوید: در حال حاضر مهم ترین مشکل نظام مالیاتی ما، نبود شفافیت دردرآمد اشخاص حقیقی و حقوقی است که  این موضوع سبب ناکارآمدی صد در صدی این نظام  شده، به گونه ای که در برخی از قسمت ها چندین بار مالیات دریافت می شود و سبب غیر واقعی شدن قیمت های تمام شده و کاهش رقابت می شود؛ متاسفانه سامانه های کنونی پاسخگوی این عدم شفافیت نبوده اند.

سامانه مودیان؛ مقدمه ای برحذف فاصله طبقاتی

عبدالعلی رحیمی مظفری، در ادامه به خبرنگار ما گفت: دخالت های انسانی و قابلیت ایجاد تغییر در وضعیت مالیاتی توسط اشخاص، یکی از علل عمده ی ضعف نظام مالیاتی کشور است، ارائه ی آمار نادرست توسط مودیان هم مشکل دیگری است که به این ناکارآمدی دامن زده است.

نماینده مردم سروستان در مجلس شورای اسلامی  در ارتباط با مزایای پرداخت عادلانه ی مالیات نیز بیان کرد: برای حل مشکلات موجود در نظام مالیاتی کشور نیازمند به تعریف  یک سامانه ی جامع هستیم؛ در صورت اخذ عادلانه ی مالیات قطعا فاصله ی طبقاتی در جامعه کم خواهد شد متاسفانه  در بعضی از بخش ها کارگران مالیات خود را پرداخت می کنند اما بسیاری از افرادی که  ثروت های کلان دارند از راه های گوناگون به فرار مالیاتی اقدام می کنند.

دبیر دوم کمیسیون انرژی در خصوص سامانه ی مودیان اظهار داشت: اگر عملکرد سامانه ی مودیان به  صورت دقیق و شفاف باشد با پرداخت عادلانه ی مالیات،  در جامعه عدالت به وجود می آید و این موضوع به نفع اقتصاد کشور نیز هست.

نظام مالیاتی ناکار آمد

در عین حال، بهروز محبی نجم آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت و گوبا خبرنگار ما در خصوص سیستم مالیاتی ایران گفت: متاسفانه در نظام مالیاتی ما ناکارآمدی هایی وجود دارد، فرار مالیاتی و پولشویی مهمترین مشکلات این سیستم است. بسیاری از صاحبان ثروت و درامدهای بالا یا مالیات نمی دهند یا اصولا پرونده مالیاتی ندراند! در حالی که قشر کارمند و کارگر قبل از دریافت حقوقشان مالیاتشان آنلاین دریافت می شود. این یعنی نبود عدالت.

نماینده مردم، جغتای، جوین، سبزوار در مجلس در ادامه بیان کرد: پزشکان و وکلا از جمله اقشاری هستند که علی رغم درآمد بالا مالیات نمی دهند. پزشکان با اینکه باید از کارتخوان برای ارائه خدمات استفاده کنند اما برای فرار از پرداخت مالیات از بیماران پول نقد و یا به صورت کارت به کارت وجه خدمات پزشکی را دریافت می کنند. این امری مجرمان و ظلم در حجق اقشار کم درآمد است.

این نماینده مجلس یازدهم همچنین  متذکر شد که ، در شهر های توریستی بسیاری از رستوران ها  برای فرار از پرداخت مالیات از افراد دلار دریافت می کنند.

وی در پایان عنوان کرد: برای اصلاح  نظام مالیاتی و دریافت عادلانه ی مالیات وجود یک سامانه ی هوشمند و در بستری شفاف ضروری است، سامانه ی مودیان با دریافت اطلاعات دقیق این بستر را فراهم می کند و قطعا ما با هوشمند شدن سیستم ها و خارج شدن از حالت ممیز محور قطعا برای داشتن یک درآمد پایدار و جلوگیری از اجحاف و فساد موفق خواهیم شد.