مصرف آب در استان تهران وارد وضعیت نارنجی شده و همین موضوع منجر به صدور هشدارهای قطع آب مشترکان پرمصرف در صورت افزایش مصرف شده، اما مهم‌ترین نکته در وضعیت هشدار آمیز کمبود آب این است که باید مصرف بهینه را در دستور کار قرار داد.

کشاورزی در بیابانی به نام ایران

درآمد نیوز – مصرف آب در استان تهران وارد وضعیت نارنجی شده و همین موضوع منجر به صدور هشدارهای قطع آب مشترکان پرمصرف در صورت افزایش مصرف شده، اما مهم‌ترین نکته در وضعیت هشدار آمیز کمبود آب این است که باید مصرف بهینه را در دستور کار قرار داد.

تامین منابع آب شیرین در بسیاری از کشورها یکی از چالش‌های مهم محسوب می‌شود که به واسطه افزایش جمعیت و تغییرات آب و هوایی و گرم‌تر شدن زمین و در نتیجه بروز خشکسالی، مشکلات دیگری را هم ایجاد می‌کند. منابع آب مورد نیاز برای بشر را می‌توان در دو دسته خانگی و غیرخانگی دسته بندی کرد، اما آن‌چه بیش از مصارف صنعتی یا کشاورزی مورد توجه قرار می‌گیرد، منابع مورد نیاز برای مصرف خانگی است.

هرچند بسیاری از کارشناسان در زمینه کمبود آب به مسایلی مانند افزایش جمعیت زمین و حتی بهره برداری بی رویه از منابع محیط زیست برای تامین نیازهای اقتصادی اشاره می‌کنند و حتی منابع آب را یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین موضوعات در صحنه سیاسی کشورها می‌دانند، اما با وجود تمام این هشدارهای مهم، واقعیت این است که با برخی روش‌ ها می‌توان در مسیر مصرف بهینه آب قدم برداشت و اندکی این نگرانی را به تعویق انداخت. مسیری که پیش از هرچیز به فرهنگ سازی و رسوخ در افکار شهروندان، صنعت‌گران و کشاورزان نیازمند است.

ایران هزاران سال است که خشک شده

حسین آخانی، کارشناس محیط زیست در خصوص بی آبی در کشور به خبرنگار ما گفت: هزاران سال مسولین ما مقداری متوجه مسائل کشور نیستند از زمان کوروش ایران خشکسالی داشته و در ان زمان کورش گفت خداوندا مردمان ایران را از مشکلات دور نگاه دارد که یکی از این مشکلات خشکسالی بوده است که قرن ها ایران با این مشکل رو به روبوده و خواهد بود.

وی در ادامه درباره اینکه عراق و دوبی در بخش آبی موفق بوده اند چرا ایران ناموفق گفت: درخصوص دوبی که باید گفت آنجا از آشیرین کن استفاده می کنند و بحث جداگانه ای دارد اما درباره عراق درحال حاضر وضع عراق بدتر از ایران شده است آن هم به دلیل سدسازی روی دجل و فرات که باعث شده تا مشکلات ابی در ان کشور نیز رخنه کند.

سدسازی ها بی رویه باعث تبخیر آب های زیر زمین که می توانست ایران را از بیابانی نجات دهد

این کارشناس محیط زیست در ادامه درباره سدسازی در ایران گفت: سد سازی و چاه زدن ها که بارها کارشناسان اعلام کردند که این نگاه درست نیست اما حکمان وزارت نیرو با سدسازی ها ویران کرده است و آب های زیادی را نابود کرده اند و به جای اینکه آب ها در زیر زمین ذخیره شوند پشت سدها ذخیره شدند که به تبخیر منجر شده بود.

خودکفایی کشاورزی؛خشکسالی در ایران

وی درباره اینکه در بخش کشاورزی آب زیادی مصرف می شود چرا ما باید هزینه در این بخش داشته باشیم اظهارداشت: کشاورزی یکی از سیاست های نادرست بعداز انقلاب بود به دلیل اینکه ایران همیشه با کشورهای دیگر در تنش بود و روابط خارجی مناسبی هم در تامین مواد غذایی نداشت بنابراین در آن زمان رویه به خودکفایی در بخش کشاورزی بود و وقتی کشاورزی در بیابان ها شروع شد آب های زیادی به هدر رفت و کسی هم پاسخگو نبود وزارت نیرو هم کار خودش که سدسازی بود را انجام داد بدون توجه به آب های هدر رفته این ها باعث شد تا مشکلات زیادی در بخش آبی کشور به وجود اید.

حسین آخانی در پایان اظهارداشت: صادقانه اگر بگویم به وزارت نیرو هیچگونه امیدواری نیست هرموقع گفته شده کسی تصمیم سازهای اصلی سدسازها هستند مدیریت سازه ای بر منابع آبی بر مدیریت پایدار ارزش دارد تا زمانی که ما به بحران جدی نرسیم به فکر نیستند ؛ در نتیجه باید گفت که سیاست ها در جهت تامین آب بوده وزارت نیرو راه حل خشکسالی داشته باشد به دنبال مدیریت آب می بود که مصرف آب را کاهش دهیم آبها پشت سدها ذخیره شوند اعتقاد ندارند .