بررسی‌ها حاکی از رشد ۹۰ درصدی قیمت دلار در فاصله فروردین ۱۴۰۱ تا خرداد ۱۴۰۲ است.

درآمد نیوز – رشد ۹۰ درصدی قیمت دلار از فروردین تا خرداد

بررسی‌ها حاکی از رشد ۹۰ درصدی قیمت دلار در فاصله فروردین ۱۴۰۱ تا خرداد ۱۴۰۲ است.

در روزهای اخیر روند صعودی نرخ دلار با انتشار خبرهای مثبت از مذاکرات منطقه‌ای و هسته‌ای متوقف شده و پیش‌بینی‌ها حاکی از تثبیت نرخ دلار در ماه‌های آینده است.

با این حال تلاش دلالها برای اینکه روند افزایشی نرخ ارز و طلا ادامه داشته باشد، تشدید شده است.

سه شوک قیمت ارز در فقط ۴ سال

احسان سلطانی در کانال خود ار سه شوگ ارزی در ۴ سال نوشت:در سالهای ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ در فواصل تقریبا ۲ ساله سه شوک قیمت ارز اجرا شد.

قیمت دلار در شوک اول (۱۳۹۷) حدود ۳ برابر، در شوک دوم (۱۳۹۹) حدود دو برابر و در شوک سوم (۱۴۰۱) نزدیک به دو برابر گردید.

در شرایطی در شوک قیمت ارز سال ۱۳۹۷، قیمت دلار ۳ برابر گردید که کشور دارای ۱۲۰ میلیارد دلار درآمد ارزی و ۱۰۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی بود.

با وجود افزایش قابل ملاحظه درآمدهای نفتی در سال ۱۴۰۱ شوک قیمت ارز انجام شد.

در سالهای ۱۴۰۱-۱۳۹۷ به اندازه دو برابر ۵۳ سال سلطنت پهلوی، نزدیک به دو برابر یک قرن قاجاریه، یا نزدیک به ۳ برابر جنگ ۸ ساله ارزش پول ملی سقوط پیدا کرد.

شوکهای قیمت ارز به رکن اصلی حکمرانی اقتصادی فاسد و ناکارآمد ایران تبدیل شده است.

مشکل ما اصلا دلار نیست بلکه کاهش ارزش ریال است

« حسین اسدی نیا، کارشناس اقتصادی در خصوص عوامل موثر بر قیمت دلار گفت: «اقتصاد کشور دچار مشکلات ساختاری است و هیچکس منکر این شرایط نیست. این امر را می‌توانیم در ناترازی‌های بانکی، ناترازی‌های بودجه و ناترازی صندوق‌های بازنشستگی ببینیم؛ بنابراین ما در یک روند گسترده شاهد کاهش ارزش ریال هستیم. در واقع مشکل ما اصلا دلار نیست. بلکه کاهش ارزش دلار است. درواقع به جای دلار، هر ارز دیگری را جایگزین کنید، باز هم ریال دچار مشکل کاهشی است، بنابراین مشکل ما داخلی و ناشی از ساختار اقتصاد است. متاسفانه نشانه‌های بهبود شرایط محسوس نیست. مشکلاتی مثل تحریم‌ها و کمبود دلار نیز مزید بر علت شده است.»

وی افزود: «در حال حاضر تورم ما ۵۰ درصدی ارزیابی شده است. با نگاهی به چارت دلار به ریال متوجه می‌شویم از این نوع نوسان‌ها کم نداشتیم. سه ماه پیش دیدیم که دلار از ۶۰ هزارتومان به ۴۴ هزارتومان رسید؛ بنابراین نمی‌توانیم بابت این نوسان‌های مقطعی ابراز خوشحالی و امیدواری کنیم.»

اسدی نیا درباره علل ایجاد نوسان‌ها گفت: «از دید من نوسانی که باعث شود دلار ۵۰ هزار تومانی به دلار ۴۶ هزار تومانی برسد، نسبت به نوسان ۶۰ هزار تومان به ۴۴ هزار تومان، قابل مقایسه نیست. همه مشکلات ما به تورم ۵۰ درصدی و ناترازی‌های بزرگ اقتصادی مرتبط است. وقتی از تورم بالا صحبت می‌کنیم. از کاهش ارزش ریال صحبت می‌کنیم. اگر تصور کنیم که ارزش اقتصادی دلار به ریال چهل هزار تومان باشد، با این تورم ۵۰ درصدی، یعنی در یک سال آینده دلار به سمت افزایش حرکت خواهد کرد. موضوع بسیار ساده است.»

  • نویسنده : آقاگلی