براساس آمارهای بانک مرکزی، طی یکسال منتهی به شهریور امسال اجاره‌بهای مسکن در شهر تهران ۴۲/۸ درصد و در کل مناطق شهری کشور نیز ۴۵/۷ درصد رشد داشته است.

درآمد نیوز / براساس آمارهای بانک مرکزی، طی یکسال منتهی به شهریور امسال اجاره‌بهای مسکن در شهر تهران ۴۲/۸ درصد و در کل مناطق شهری کشور نیز ۴۵/۷ درصد رشد داشته است.

قابل ذکر است براساس آمارهای رسمی، رشد سالانه ۴۳ تا ۴۶ درصدی اجاره‌بها در یک دهه اخیر اتفاق بی‌سابقه‌ای بوده است.

نرخ تورم سالانه تعمیر و نگهداری مسکن ۴۵.۸ درصد

همچنین هزینه تعمیر و نگهداری ساختمان در تابستان امسال رکورد شکسته است و نرخ تورم سالانه تعمیر و نگهداری مسکن به ۴۵.۸ درصد رسیده است که این عدد در پنج سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

کرایه‌خانه در تابستان کمتر از بهار شد

نرخ تورم نقطه به نقطه اجاره‌بها در تابستان امسال هم ۲۴.۷ درصد بوده است که به معنی آن است که میانگین اجاره‌بها در تابستان امسال ۲۴.۷ درصد نسبت به تابستان پارسال رشد داشته است و البته نرخ اجاره‌بها در تابستان امسال نسبت به بهار ۱۴۰۱ عددی معادل ۴.۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

نگرانی مستاجران از اجاره بها در سال جدید

افزایش تورم، جهش نرخ دلار، رشد بهای ملک در سال گذشته از عواملی هستند که مستاجران را برای اجاره‌بهای سال جدید نگران کرده‌ است.

افزایش بی‌سابقه تورم، جهش‌های نرخ دلار در چند ماه پی در پی، رشد بهای ملک و کاهش قدرت خرید مردم و افت درآمدها از مهمترین عواملی هستند که مستاجران را از همین روزها که در آستانه آغاز فصل جابه جایی‌ها قرار دارند، نگران کرده‌ است.

آخرین گزارش رسمی در بخش اجاره‌ بها نشان می‌دهد که شاخص قیمت ماهیانه، نقطه به نقطه و سالیانه در بهمن ماه ۱۴۰۱ به ترتیب ۲.۳ درصد، ۴۱.۶ درصد و ۳۴.۷ درصد اعلام شد. بررسی وضعیت بازار مسکن کل کشور در ۱۰ ماه گذشته حاکی از آن است که رشد ماهیانه قیمت مسکن در اردیبهشت ۲.۵ درصد، خرداد ۲.۳ درصد، تیرماه ۳.۸ درصد، مردادماه ۲.۸ درصد، شهریورماه ۳.۵ درصد، مهرماه ۶.۱ درصد، آبان ۳.۷ درصد، آذر ۲.۸، دی ۲.۸ و بهمن ۲.۳ درصد بوده است.

همچنین میزان افزایش ماهیانه نرخ اجاره در کل کشور هم در اردیبهشت ۲.۵ درصد، خرداد ۲.۳ درصد، تیر ۳.۸ درصد، مرداد ۲.۹ درصد، شهریور ۳.۵ درصد، مهر ۶.۱ درصد، آبان ۳.۷ درصد، آذر ۲.۸، دی ۲.۸ و بهمن ۲.۳ درصد اعلام شد.

در طول سال‌های فراگیری کرونا دولت بسته حمایتی مستاجران را به اجرا در می‌آورد که مهمترین موضوع این بسته تمدید قراردادها و سقف ۲۵ درصدی افزایش اجاره بها بود اما گویا امسال خبری از بسته حمایتی به نفع مستاجران نیست هر چند که همان سال‌های اجرای این طرح هم، مشاوران املاک مدعی بودند موجران متعهد به این الزامات نبودند و این بسته اهرم اجرایی نداشت.

در حالی که هنوز بیشتر از دو ماه به آغاز فصل جابه جایی مستاجران باقیمانده است اما از اواخر سال گذشته در شرایطی که قیمت دلار به صورت لحظه‌ای افزایش پیدا می‌کرد و این افزایش قیمت‌ها در همین روزها هم دوباره آغاز شده، مستاجران نگران افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در بازار اجاره در سال جدید بودند که قیمت‌های بازار نشان می‌دهد این نگرانی به جا بوده‌ است.

قیمت مسکن و اجاره بها در تهران چگونه کم شود؟

فرید قدیری، کارشناس مسکن در خصوص بازار اجاره بها گفت: بازار اجاره بها یک بازار مصرفی است.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه سالانه ۵۰۰ هزار زوج جدید در کشور داریم که نزدیک به ۱۰۰ هزار زوج متعلق به تهران است که اینها همان خانه اولی‌ها هستند که با توجه به از دست دادن قدرت خرید روانه بازار اجاره مسکن شدند.

این کارشناس مسکن درباره بازار اجاره بها گفت: تا سه سال گذشته اجاره بها بر اساس تورم افزایش پیدا می‌کرد و اما به یکباره این بازار رشد تاریخی پیدا کرد و به رشد میانگین ۵۰ درصدی رسید که این رشد تاریخی برای زوج‌های جوان مشکل آفرین شد.

قدیری با اشاره به وضعیت بازار اجاره بها در سال ۱۴۰۲ گفت: افزایش یا کاهش اجاره بها در سال ۱۴۰۲ به سه عامل بستگی دارد. ۱- تورم عمومی کنترل شود اگر تورم همان ۵۰ درصد باشد اجاره بها نیز به تبعیت از آن افزایش پیدا خواهد کرد همچنین معادلات بازار بستگی به قیمت مسکن و قدرت خرید مردم دارد اگر دولت بتواند قدرت خرید مردم را افزایش دهد و خانه اولی‌ها به فکر خرید خانه باشند تا از بازار اجاره خارج شوند هم می‌تواند روند قیمت اجاره بهار ا کاهش دهد.

وی ادامه داد: اما مورد سوم تولید مسکن در تهران است که از سال ۹۷ در رکود بوده است اگر دولت بتواند رونق ساخت و ساز را در تهران دوباره راه اندازی کند می‌تواند اجاره بها را تعدیل کند.

این کارشناس مسکن در پایان بیان کرد: سیاست گذاری ها باید در دست بازیگران اصلی (خانه اولی‌ها، مستأجران، بساز بفروش ها) قرار گیرد و دولت دخالتی بر بازی نداشته باشند با ساخت و ساز در اطراف تهران نمی‌توان شاهد این باشیم که مردم به سمت اطراف تهران بروند و به تبع قیمت مسکن در تهران با این روش کاهش نمی‌یابد.

رونق تولید با افزایش ساخت و ساز مسکن

بیت الله ستاری، کارشناس بازار مسکن درخصوص وضعیت مسکن در سال ۱۴۰۲ گفت: با توجه به کسری که در بخش مسکن وجود دارد روند افزایشی قیمت ادامه دار خواهد بود؛ از سوی دیگر سال آینده رکودی در مسکن نخواهیم داشت بلکه رونق ساخت و ساز با افزایش قیمت را در این بازار شاهد خواهیم دید.

وی در ادامه در خصوص اینکه مسکن مهر و مسکن ملی نمی‌تواند کسری بازار مسکن را جبران کند گفت: مسکن مهر یا ملی مگر در سال چند واحد تحویل داده می‌شود نهایت ۵۰ هزار واحد در صورتی که صحبت از کسری ۴ میلیونی است که حداقل برای جبرانش باید سالی یک میلیون مسکن تولید تا این کسری برطرف شود با ۶۰ هزار تا مشکلی حل نخواهد شد.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به اینکه آیا بافت‌های فرسوده نمی‌تواند کسری مسکن را جبران کند؟ گفت: بافت‌های فرسوده اصلاً برای تولید نیست بلکه وظایف هر دولتی است که باید مسکن‌های فرسوده را بازسازی کند و بازسازی تولید محسوب نمی‌شود بنابراین افزایش قیمت مسکن در سال آینده خواهیم داشت.

  • نویسنده : محمدرضا آذین