پس از حمله روسیه به اوکراین، بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا با مشکلات مختلفی که عمدتا ناشی از تامین سوخت فسیلی بود مواجه شدند، همین امر باعث شد تا مقامات این کشورها به دنبال راهی برای تامین مایحتاج صنعتی خود باشند.

پایگاه خبری درآمد نیوزپس از حمله روسیه به اوکراین، بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا با مشکلات مختلفی که عمدتا ناشی از تامین سوخت فسیلی بود مواجه شدند، همین امر باعث شد تا مقامات این کشورها به دنبال راهی برای تامین مایحتاج صنعتی خود باشند.

به گفته اولاف شولز، صدراعظم آلمان، آلمان می‌خواهد سرمایه‌گذاری در مغولستان را برای کمک به تامین مواد خام استراتژیک مهم از جمله مس و خاک‌های کمیاب گسترش دهد.

مغولستان، زمین بازی جدید آلمان برای تامین مواد معدنی

شولز روز جمعه پس از گفتگو با اویون اردن، نخست وزیر مغولستان گفت، کشور آسیای شرقی که بین روسیه و چین قرار دارد، می‌تواند شریک قابل اعتمادی برای آلمان باشد زیرا به دنبال تنوع بخشیدن به تامین‌کنندگان و تضمین دسترسی به مواد مورد نیاز خود در زمینه‌هایی مانند تولید باتری و تراشه است.

شولز در یک کنفرانس خبری مشترک به خبرنگاران گفت: «آنچه در حال حاضر مهم است این است که پروژه‌های بسیار ملموسی شناسایی می‌شوند که در آن همکاری‌ها می‌تواند به پیش برود. همچنین آلمان به دنبال شرکای خوب تجاری در سراسر دنیا می گردد تا به اصطلاح همه تخم مرغ های خود را در یک سبد نگذارد و بتواند رابطه‌های مختلفی را داشته باشد”.

اقتصادهای بزرگی مانند آلمان به‌شدت برای منابع کمیاب رقابت می‌کنند و دسترسی به فلزات و خاک‌های کمیاب برای تغییر اقلیم و دیجیتال آنها بسیار مهم است.

تهاجم ولادیمیر پوتین به اوکراین همچنین زنگ خطری برای آلمان بوده است، آلمانی که در دهه‌های اخیر اتکای زیادی به واردات سوخت‌های فسیلی روسیه ایجاد کرد و اکنون به دنبال تنوع بخشیدن به تامین‌کنندگان مواد مورد نیاز برای حفظ اقتصاد خود است.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، ماه گذشته گفت که کالاهایی مانند لیتیوم و خاک‌های کمیاب به زودی مهم‌تر از نفت و گاز خواهند بود.

او پیش‌بینی کرد که تقاضای اتحادیه اروپا برای خاک‌های کمیاب – که در هر چیزی از موتورهای الکتریکی گرفته تا توربین‌های بادی و وسایل الکترونیکی قابل حمل استفاده می‌شوند – تا سال ۲۰۳۰ پنج برابر افزایش می‌یابد.

وضعیت معدن‌های مغولستان 

مغولستان یکی از ۲۹ کشور در حال توسعه و دارای منابع غنی معدنی بوده و نتایج اکتشافات معدنی انجام شده در این کشور منتج به پیش‌بینی کسب درآمد‌های سرشار از بخش معدن برای این کشور شده است. درحال‌حاضر زغال‌سنگ، مس و طلا سه ماده معدنی اصلی مغولستان است.

تعدادی از معادن طلا از جمله معدن بزرگ بورو وگاتسورت در محدوده ۱۱۰ کیلو متری شمال اولان باتور واقع ومعدن زغال‌سنگ خوت گور که یک معدن روباز است در استان اومنو گووی در ۱۲۰ کیلومتری غرب شهر اولان گوم فعال است.

استان اومنوگووی یکی از مراکز بزرگ معدنی مغولستان و دارای معادن تاوان تولگوی و اویو تولگوی با ظرفیت‌های معدنی بالا است که یکی از منابع مهم تغذیه اقتصاد این کشور هستند.

بر اساس گزارش‌های صندوق بین‌المللی پول بیش از ۷۱درصد از درآمد حاصل از صادرات مواد معدنی مغولستان به این کشور باز می‌گردد. شرکت انرژی مغولستان یکی از شرکت‌های بزرگ معدنی و تولید انرژی است. همچنین بخش دیگری از معادن این کشور در اختیار شرکت مغولی، روسی خین خیانگ و شرکت معدنی اردنت است. شرکت‌های امریکایی-انگلیسی از قبیل ریوتینتو و شرکت‌های کانادایی از قبیل تورکواز، هیل و ریسورسز نیز در این کشور حضور دارند که با سازمان معادن این کشور به‌نام تصدی منابع معدنی قزاقستان تفاهمنامه‌هایی را امضا کرده و فعالند.

از نظر ذخایر زغال‌سنگ مغولستان با داشتن ۱۶۲میلیارد تن زغال‌سنگ و با ۱۷ معدن فعال دهمین کشور زغال‌خیز دنیا است و درحال‌حاضر زغال‌سنگ مهم‌ترین صادرات این کشور است که با توجه به نزدیکی به چین و نیاز این کشور به زغال‌سنگ وارداتی، مردم مغولستان را از نظر اقتصادی به داشتن آینده‌ای پایدار و قوی اقتصادی امیدوار کرده است.

تا ۱۰سال پیش بزرگ‌ترین صادرات مغولستان مس بود و بر اساس داده‌های اکتشافی، این کشور دوازدهمین کشور دارای ذخایر مس است که فقط در بخش جنوبی صحرای گبی تاکنون ذخیره ۳۵ میلیون تن مس خالص شناسایی شده است. ذخایر فراوان معدنی این کشور و نزدیکی آن به بازارهای مصرف آسیایی و سیاست‌های خارجی مناسب این کشور راه را برای خرید و ورود تجهیزات پیشرفته معدنی از کشور‌های اروپایی و امریکایی هموار کرده و بخش معدنی این کشور را توانمند ساخته است.