فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو مشکلات اقتصادی به‌ویژه در صنعت خودرو مشکلاتی نیستند که مدیران اقتصادی متوجه آن نباشند و عجیب است کسی بگوید در دانشگاه اقتصاد خوانده و اصول اولیه اقتصادی را نداند، درواقع موضوع این است که دولت با وجود کسری بودجه حاضر نیست انضباط مالی داشته باشد. وقتی دولت به انرژی، آب […]

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو مشکلات اقتصادی به‌ویژه در صنعت خودرو مشکلاتی نیستند که مدیران اقتصادی متوجه آن نباشند و عجیب است کسی بگوید در دانشگاه اقتصاد خوانده و اصول اولیه اقتصادی را نداند، درواقع موضوع این است که دولت با وجود کسری بودجه حاضر نیست انضباط مالی داشته باشد. وقتی دولت به انرژی، آب و … یارانه می‌دهد و می‌گوید 30 میلیون نفر را از پرداخت هزینه برق معاف کرده است، انتظار دارید که تورم در کشور کم شود، چطور قرار است این اتفاق بیافتد؟ چه کسی پول این 30 میلیون نفر را پرداخت می‌کند؟ مدیران اقتصادی چطور می‌توانند این اندازه ناآگاه و بی‌اطلاع از همه چیز باشند؟ معنای آن این است که تورم در نیمه دوم سال افزایش قابل توجهی خواهد داشت. آن چیزی که مردم در خرید کالا تجربه می‌کنند نشان می‌دهد تورم بسیار بالاتر از این حرف‌هاست. زمانی‌که افراد برای خرید کالاهای اساسی از قبیل گوشت، مرغ، برنج، مسکن، خودرو یا هر کالایی دیگری اقدام می‌کنند با قیمت‌های بسیار عجیب و غریبی مواجه می‌شوند. دو سال قبل این امکان وجود داشت که در مرکز یا جنوب شهر با 100 یا 200 میلیون تومان خانه خرید، اما حالا همان خانه دو میلیاردی شده و این وضعیت بسیار اسفبار است. اینکه مدیران اقتصادی بر ادامه روش‌های غلط خود اصرار دارند یک دلیل می‌تواند داشته باشد و آن هم وجود رانت و فساد است، وضعیت امروز اقتصاد کشور متاثر از این دو عامل است. در مورد صنعت خودروسازی و تعیین قیمت هم این موضوع صدق می‌کند. شورای رقابت در دوره سه ساله شیوا و 15ساله پژوهان اصرار به این داشته و دارند که قیمت خودرو از چیزی که هست، باید بالاتر باشد. یک ماه پیش آقای شیوا در شورای رقابت بعد از 18 ماه قیمت خودرو را 10 درصد افزایش داد آن هم زمانی‌که تورم کشور طبق آمار بانک مرکزی 40 درصد بود. یعنی براساس این آمار قیمت خودرو باید 70 درصد افزایش پیدا می‌کرد ولی 10 درصد افزایش یافت به این دلیل که آقای شیوا معتقد بود تورم 10 درصد است! صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی در ایران اوایل دهه 80 توسط افرادی پایه‌گذاری شد و آن افراد همچنان پدرخوانده‌های این صنعت محسوب می‌شوند و همچنان هم کاسبی خود را دارند و لازمه ادامه این کاسبی هم رشد قیمت‌هاست. در حال حاضر هیچ قطعه‌ساز جدیدی به دلیل موج منفی‌ای که در این بازار ایجاد شده جرات ورود به این بازار را ندارد. از طرفی این افراد از محل مابه‌التفاوت‌ها قیمت‌ها سودهای کلانی را به دست می‌آورند. اینکه باور کنیم هیچ ماشینی خارج از نوبت جابه‌جا نمی‌شود غیرممکن است. معتقدم وضعیت موجود اتفاقا مطلوب همان گروه فاسد صنعت خودروسازی ایران است که از قطعه‌ساز و مدیردولتی گرفته تا مدیران خودروسازی در این گروه حاضر هستند که اتفاقا پدرخوانده هم دارند.