طبق قانون، فقظ اتباع خارجی می‌توانند در کشور فعالیت شغلی داشته باشند، که دارای روادید کار باشند و روادید حضور، اقامت یا گردشگری برای آن کاربرد ندارد. با هر واحد اقتصادی که از اتباع خارجی فاقد پروانه کار و روادید اشتغال استفاده کند برخورد جدی خواهد شد.

درآمد نیوز – طبق قانون، فقظ اتباع خارجی می‌توانند در کشور فعالیت شغلی داشته باشند، که دارای روادید کار باشند و روادید حضور، اقامت یا گردشگری برای آن کاربرد ندارد. با هر واحد اقتصادی که از اتباع خارجی فاقد پروانه کار و روادید اشتغال استفاده کند برخورد جدی خواهد شد.

آخرین گزارش‌های غیر رسمی منتشر شده از سوی سازمان‌های بین‌المللی حاکی از حضور بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار تبعه افغانستانی در ایران است، بر اساس آخرین گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کمتر از ۱۰ درصد بازار کار ایران در سال‌های ۹۲ تا ۹۴ در اختیار کارگران افغان بوده و قابل توجه است که به رغم افزایش آمار بیکاری در کشور در سال‌های اخیر و مشکل اشتغال بسیاری از جوانان ایرانی که با افزایش نرخ تورم و بالا رفتن هزینه‌های معیشتی خانوار همراه شده، کارگران افغانستانی اغلب در مشاغل ساده و نامرتبط با تحصیلات دانشگاهی فعالیت می‌کنند و در حقیقت فعالیت شغلی آنها در این حرفه‌ها، فرصت‌های شغلی جوانان ایرانی را محدود کرده است.

بیکاری کارگران ایرانی

البته اظهارات وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع خانواده‌های کارگری حاکی است که به رغم افزایش آمار بیکاری در کشور، مشاغل ساده با کمبود گسترده نیروی انسانی روبرو هستند و این کمبود نیرو در کارهای ساده، حاکی از بی رغبتی بیکاران ایرانی برای مشارکت در مشاغل ساده و پیش عملیاتی است.

آخرین آمار رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در سال ۱۳۹۴ منتشر شده، نشان می‌دهد افراد بیکار ایرانی در سال ۹۴، بیش از ۱۰۰ هزار پیشنهاد شغلی برای کار را رد کرده‌اند و همین موضوع نشان می‌دهد افراد جویای کار در ایران بیکاری را به فعالیت در برخی از شغل‌های مورد نیاز کشور، ترجیح می‌دهند.

رشد بیکاری کارگران ایرانی

احمد کرمی ؛‌دبیرکل جامعه اسلامی کارگران درخصوص اینکه با توجه به مهاجرت افغان ها به کشور و بیکاری که در کشور وجود دارد آیا این بیکاری در کشور بیشتر خواهد شد یا خبر؟ اظهارداشت: این نگرانی وجود دارد چرا که کارفرمایان به فکر خویش هستند نه کارگر برای آنها مهم این است که خرج هایشان کم شود با توجه بها ینکه افغان ها فقط یک جای خواب و یک غذا نیاز دارند و کارفرما به صرفش است که کارگر افغانی را استخدام کند تا ایرانی به طور مثال در کارواش ها اگر دقت کنید بیشتر کارگران افغانی هستند و از صاحب کارواش ها بپرسید چرا ایرانی استخدام نمی کنید می گوید که افغان ها فقط جای خواب می خواهند نه حقوق بالا بنابراین کارفرما افغان استخدام می کند.

وی در ادامه درخصوص اینکه قانون کار چه خواهد شد گفت: با توجه به این اتفاقات بهتر است که وزارت کار بازرسی های خود را بیشتر کند تا کارگرایرانی بیکار نماند و همان حداقلی که برای استخدام کارگر اتباع در نظر گرفته شده رعایت شود و کارفرما از این موضوع سو استفاده نکند حال اینکه مرکز شهر باشد یا اطراف شهر کارگاه مهم نیست مهم استفاده از کارگرایرانی است و طبق قانون باید با کارفرمایان متخلف برخورد شود.

افزایش حقوق نباید باعث استخدام اتباع شود

‌دبیرکل جامعه اسلامی کارگران در پایان اظهارداشت: طبق فرمایشات حقوق کارگران ۵۷ درصد افزایش پیدا کرد یعنی کارگری که ۲۵۰۰ درستمزد داشت از ماه آینده ۵۶۰۰ دستمزدش خواهد شد و این نباید مانع شود تا کارفرما تخلف کند و کارگر اتباع به جای ایرانی استخدام کند همه ما به دنبال مطالبات کارگران هستیم .

  • نویسنده : محمدرضا آذین