کارشناس پولی و بانکی گفت: تلاش بانک مرکزی بر این اصل قرار دارد که دسترسی بانک ها را به منابع خود محدود سازد و مانعی برای خلق نقدینگی به وجود آورد.

کارشناس پولی و بانکی گفت: تلاش بانک مرکزی بر این اصل قرار دارد که دسترسی بانک ها را به منابع خود محدود سازد و مانعی برای خلق نقدینگی به وجود آورد.

درآمد نیوز – حجت الله فرزانی، کارشناس پولی و بانکی بانکی در گفت و گو با ایبِنا در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به روند روبه ‌بهبود متغییرهای پولی در ماه‌های گذشته، می‌توان چشم‌انداز مثبتی از وضعیت شاخص‌های پولی در ماه‌های آتی داشت، گفت: رویه بهبود متغییرهای پولی با تحقق کنترل نقدینگی همراه می شود و در صورت ادامه شاهد کندی رشد تورم خواهیم بود. البته تحقق این مسئله به نوع جبران روش کسری بودجه توسط دولت در ادامه سال ربط پیدا می کند. چنانچه دولت در ادامه سال به دنبال سیاست های انقباضی باشد و بحث تسهیلات دهی بانک ها را مدیریت کند، شاید بتوان به ادامه همین روند امید بست، در غیر این صورت ادامه غیرمنطقی بوده و سبب رشد تورم خواهد شد.

این کارشناس پولی وبانکی درباره اقدامات بانک مرکزی در دولت سیزدهم ابراز کرد: تلاش بانک مرکزی در حال حاضر بر این اصل قرار دارد که دسترسی بانک ها را به منابع خود محدود سازد و مانعی برای خلق نقدینگی به وجود آورد. در صورتیکه این مهم اتفاق افتد، تا حدودی بحث تورم از جانب شبکه بانکی دور خواهد شد. البته با توجه به اینکه در حال حاضر نمی توان بر میزان استقلال بانک مرکزی از دولت نظر داد، بنابراین نمی توان مطرح کرد که در زمان کسری بودجه تا چه اندازه مستقل عمل خواهد کرد.

وی دراین خصوص که آیا تنها نهاد اثرگذار بر نقدینگی و تورم بانک مرکزی و نظام بانکی است یا سایر نهادهای اقتصادی دولت هم بر آن تاثیرگذار بوده اند، چنین توضیح داد: سایر بخش های دولت هم در این امر تاثیرگذار هستند زیرا در صورتی که سازمان برنامه و بودجه موفق به تحقق منابع درآمدی نشود و آن را در دسترس دولت قرار ندهد، طبیعتا دولت برای تامین هزینه های عمومی بودجه، استقراض از بانک مرکزی به انحا مختلف چه با واسطه بانک ها و چه بدون واسطه و مستقیم را در دستور کار قرار خواهد داد. این کار به دلیل آنکه سبب خواهد شد نقدینگی از کنترل خارج و بر تورم افزوده شود، خطرآفرین است.

فرزانی پیشنهاد خود را برای مدیریت بهتر نقدینگی و کنترل تورم چنین مطرح کرد: کنترل نقدینگی زمانی امیدوار کننده خواهد بود که دولت ها بتوانند مدیریت هزینه انجام دهند و کسری بودجه را از طرقی غیر از استقراض تامین مالی کنند و از منابع بانک ها و بانک مرکزی استفاده نکنند.