درحالی که هم اکنون مرحله دوم یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی قابل برداشت است، اختلاف دولت و مجلس بر سر نحوه جبران هزینه‌های حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد، فاز جدیدی شده است، دولت می‌گوید با توجه به اینکه هنوز زیر ساخت‌های کالابرگ الکترونیکی آماده نیست، کماکان تا شهریور ماه پرداخت یارانه نقدی ادامه پیدا می‌کند، اما مجلس با این موضوع مخالف است.

درآمد نیوز -درحالی که هم اکنون مرحله دوم یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی قابل برداشت است، اختلاف دولت و مجلس بر سر نحوه جبران هزینه‌های حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد، فاز جدیدی شده است، دولت می‌گوید با توجه به اینکه هنوز زیر ساخت‌های کالابرگ الکترونیکی آماده نیست، کماکان تا شهریور ماه پرداخت یارانه نقدی ادامه پیدا می‌کند، اما مجلس با این موضوع مخالف است.

مونا ربیعیان/ بهادری جهرمی سخنگوی دولت با اشاره به بحث عادلانه‌سازی یارانه‌ها، گفت: چندین سال بود که در توزیع یارانه‌ها بی‌مدیریتی و بی‌برنامگی وجود داشت، از سویی دولت سعی کرد این اصلاحات را انجام دهد تا توزیع یارانه‌ها به صورت عادلانه پرداخت شود. همچنین کالا برگ به صورت غیر رسمی در چند استان کشور درحال اجرایی شدن است و تا نهایی نشود یارانه‌ها به همین صورت پرداخت خواهد شد.

سیاست ارز ترجیحی با هدف حمایت از مصرف کنندگان بویژه دهک های پایین درآمدی اتخاذ شد. اما بررسی های آماری نشان می دهد بواسطه وجود مفاسد مختلف در طول زنجیره، یارانه اختصاص داده شده توسط دولت به مقدار مورد انتظار به مصرف کننده نمی رسد. از طرف دیگر به دلیل اعطای یارانه ارزی در ابتدای زنجیره، تقاضای کاذب نیز برای واردات کالاها با ارز ارزان قیمت ایجاد شد که در نهایت نقاط و گلوگاه های زیادی جهت شکل گیری فساد ایجاد می کند که نمونه آن می توان به فسادهای پیش از ورود کالا به کشور و بیش اظهاری در فاکتور محصولات خریداری شده، اشاره کرد.

یکی از موضوعاتی که از سال ۹۷ وارد ادبیات اقتصادی کشور شد، ارز ترجیحی یا ۴۲۰۰ تومانی بود. این عبارت طی سال های گذشته عامل بسیاری از مشکلات کشور شد. در سال گذشته ۱۸ و نیم میلیارد دلار منابع ارزی کشور به کالاهای اساسی یعنی گوشت، مرغ، پروتئین و همچنین برای برخی از اقلام وارداتی برای تولید ، دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص داده شد، به عبارتی هر ساله، حدود ۶۵ میلیارد دلار از منابع کشور به این مسائل اختصاص پیدا کرد که قرار بود در اختیار مردم و قشر ضعیف و متوسط قرار بگیرد که نگرفت.

اگر نظام کلیدی اصلاح نشود دهک های کم درآمد نابود خواهند شد

وحید شقاقی شهری، کارشناس اقتصادی درخصوص اینکه دهک متوسط در حال نابودی است به خبرنگار ما گفت: در اقتصاد ایران سه نظام کلیدی (مالیاتی، بانکی و یارانه ای) است سه نظامی که از اول شاهد ان بودیم و ثروتمندان را ثروتمندتر و فقرا را فقیر تر کرده است در این میان دهک های کم درآمد اوضاع وخیم تری پیدا خواهد کرد.

داد از گرانی

وی در ادامه اظهارداشت: این سه نظام بازخوردی است مسولیت باز تولید ثروت ، ماموریت کاهش شکاف طبقاتی و حمایت از دهک های کم درآمد در هر اقتصادی را ایفا می کند و این سه نظام اگر کارآیی نداشته باشد به نفع رانتی ها هست. به طور مثال نظام مالیاتی که به نفع ثروتمندان و به ضرر کارگران و کارمندان تنظیم شده است، نظام بانکی نیز به نفع ثروتمندان و طبقه رانتی و به ضرر تولید و کسب و کارهای خرد است و در نهایت نظام یارانه ای که در همه جای دنیا برای افراد کم درآمد است اما به نفع ثروتمندان و طبقه برخوردار جامعه است و این سه نظام در اقتصاد ایران است به نفع و ثروتمندان و افراد رانتی تنظیم شده است و اگر بخواهیم دهک های کم درآمد در کشور دوباره جان بگیرد نیاز به یک اصلاحات در این نظام است نظامی که تاکنون با وجود نفوذی که در کشور داشته اند نگذاشتند این اصلاحات انجام شود.

کارشناس اقتصادی درخصوص این سه نظام اظهارداشت: مالیات همه جای دنیا از ثروتمندان گرفته می شود و از پایه ها مالیات دریافت می شود اما در ایران کاملا برعکس اعمال می شود، نظام بانکی در دنیا تلاش می کند کسب و کارهای خرد را حمایت کند اما در ایران به دلیل فساد بالای اقتصاد ایران وجود دارد تسهیلات به کسب و کار های خرد پرداخت نمی شود و در نهایت یارانه ای که دهک های پردرآمد ۲۰ برابر یارانه بهره مند می شوند در صورتی که یارانه ها باید برای بنگاه های خرد باشد تا حمایتی شود برای ایجاد امنیت شغلی باشد اما در ایران یارانه های انرژی به جای اینکه به افراد کم درآمد داده شود به افراد پردرامد و خانه دار و خودرودار پرداخت می شود.

وی در بخش دیگر مصاحبه خود از نابودی دهک های متوسط گفت: طبقه متوسط در حال نابودی است و روزانه نحیف می شود و اقتصاد ایران به مرور زمان به دو طبقه تقسیم خواهد شد درصورتی که افتخار هر کشوری این است که طبقه متوسط بزرگی داشته باشد اقتصاد کشوری که طبقه متوسط بزرگ داشته باشد اقتصاد ایده آلی است اما متاسفانه قشر متوسط در حال نحیف شدن است درحال حاضر به دلیل مشکلاتی که در سه نظام اقتصادی وجود دارد طبقه متوسط دهک های سه تا هفت جامعه به سمت دهک های پایین تر سقوط می کند و قدرت خرید مردم روزانه کم و کمتر می شود در این دوران باید انتظار داشت که جنگ طبقاتی را شاهد باشیم جنگی بین افراد فقیر و مرفه جامعه.

اگر از طبقه متوسط حمایت نشود جنگ طبقاتی رخ می دهد

وحید شقاقی شهری در ادامه اظهارداشت: اگر از طبقه متوسط جامعه حمایت نشود در آینده جنگ طبقاتی بین دهک های کم درآمد و مرفه ایجاد می شود اگر اصلاحات ساختاری در سه نظام باز تولید انجام شود این جنگ در دولت سیزدهم رخ خواهد داد.

وی در بخش دیگر از مصاحبه خود از طبقه رانتی و مقابله با آن در دولت سیزدهم گفت: در دولت سیزدهم باید با طبقه رانتی و فساد در کشور مقابله شود و دولت سیزدهم باید یک جنگ اقتصادی داخلی ایجاد کند و طبقه رانتی را نابود کند اما این ها بستگی به نفوذ افراد رانتی در کشور دارد چرا که این افراد ذی نفوذ های دارند اگر دولت سیزدهم بتواند اصلاحات ساختار سه نظام را ایجاد کند و طبقه متوسط را از نحیف شدن نجات دهد می توان امیدوار بود به موتور اقتصادی راه افتادن.

زور ۱۵ میلیون ثروتمند به ۷۰ میلیون نفر میرسد

این کارشناس اقتصادی در ادامه از جنگ تمام عیار طبقه رانتی ها گفت: اگر دولت سیزدهم به دنبال بازنگری باشد جنگ تمام عیاری بین ذی نفعان و ارکان دولت شکل خواهد گرفت اگر چنین اتفاقی رخ ندهد و اصلاحات صورت نگیرد ۱۵ میلیون ثروتمند؛ ۷۰ میلیون نفر را له خواهند کرد باید دید دولت سیزدهم چه افکاری را پیش خواهد رفت.

مردم دیگر تحمل بار جدید را ندارند

اردشیر گراروند، جامعه شناس درخصوص صحبت های اخیر درباره سهمیه بندی مواد غذایی به خبرنگار ما گفت: کشور در حال حاضر کشور دچار گرفتاری های زیادی شده است که مارا به ۴۰ سال قبل بازگرداند و این گرفتاری های غذایی در پاییز بیشتر خواهد شد و گرانی ها در فصل بعدی می تواند مردم را گرفتارتر کند.

وی در ادامه اظهار داشت: سهمیه بندی حداقل می تواند مواد غذایی اولیه مردم را تامین کند مانند زمان جنگ که ماهانه هر خانوار به طور مثال ۵ کیلیو روغن داشتند  واگر بیشتر نیاز میشد آزاد خریداری می کند چرا که از فتوای کلان دولت روحانی می توان فهمید در حال حاضر ذخایر ما وضعیت مناسبی ندارد و در یک هفته اخیر نیز قیمت اقلام اساسی مانند مرغ تقریبا دو برابر شده است و این یعنی سفره های مردم کوچک از از قبل شده است به طور کل باید گفت در ۶ ماه دوم سال با مشکلات زیادر رو به رو خواهیم شد.

مردم ایران چالش های بزرگی را تحمل کرده اند

این کارشناس در ادامه چالش های بزرگ خانواده ایرانی را بیان کرد: تا کنون خانواده های ایرانی چالش های بزرگی را تحمل کردند، ۸ سال جنگ، هزینه های ساخت برنامه های موشکی و از همه مهمتر تحمل تحریم هایی که در ان هیچ نقشی ندارند را تحمل کردند در حال حاضر هم می شود گفت که ایرانی ها دیگر تمایل به ازدواج ندارند میل به فرزند اوری هم ندارند با توجه به اینکه برخی خانواده ها هزینه آنها منفی است اساسا خانوار ایرانی دیگر نمی تواند مشکلاتی را تحمل کند و بار جدیدی را بپذیرد.

وی خاطر نشان کرد: اما اگر روند فعلی ادامه پیدا کند نقدینگی، تا پایان سال باز هم نقدینگی افزایش پیدا خواهد کرد که این موضوع در افزایش قیمت ارز، سکه طلا،  خودرو، مسکن و کالا‌ها و مایحتاج ضروری مردم در بازار خود را نشان خواهد داد، بنابراین راهکار کوتاه مدت جلوگیری از به وجود آمدن موج سنگین تورم در نیمه دوم سال احیای برجام و رفع تحریم‌ها است که از طریق آن می‌توان منابع حاصل از فروش نفت را به داخل کشور انتقال داد و جلوی کسری بودجه بیشتر و چاپ پول را گرفت.

مردم دیگر توان مقابل با مشکلات را ندارند

این کارشناس اقتصادی_اجتماعی درخصوص اینکه مردم با وجود این همه مشکل حق اعتراض ندارند گفت: مردم به ناکارآمدی ها اعتراض دارند چرا که این حق نیست چرا که در کل نظام ضد تولید در کشور پیاده می شود و این بی تدبیری ها به این زودی برطرف نخواهد شد اما اگر مردم متوجه شوند که قرار است مشکلاتشان برطرف شود قطعا دست از اعتراض برخواهند داشت اما مردم این مدیریت را در دولت مردها نمی بیند چرا که ایران روز به روز کوچک تر خواهد شد.

وی در ادامه اظهارداشت: دولت رییسی بدون برجام نمی تواند کاری از پیش ببرد با توجه به اینکه آستانه صبر مردم به پایان رسیده است باید اول گشایشی صورت گیرد تا مردم کمی آسوده باشند در غیر این صورت مردم دیگر صبور نخواهند بود.

اردشیر گراروند در پایان راهکار را اینگونه  بیان کرد: تنها راهکار این است که مدیریت جنگ را در پیش بگیریم و مردم را اولویت قرار دهیم.