از ۱۶ آگوست ۲۰۳۳ اولین سرویس حمل و نقل دریایی بین بندر Ambarli  ترکیه ( استانبول) و بندر سنپترزبورگ روسیه توسط کشتی رانی روسی ACEX برقرار خواهد شد. آن طور که اعلام شده است، ترانزیت تایم این سرویس ۱۴ روز برآورد می شود. گفتنی است در سال ۲۰۲۲، با افزایش ۸۴ درصدی حجم مبادلات بین دو کشور، ترکیه به عنوان دومین شریک تجاری روسیه جایگاه خود را تثبیت کرده است. این در حالی است که پیشتر ترکیه ششمین شریک تجاری روس ها به شمار می رفت.

درآمد نیوز – از ۱۶ آگوست ۲۰۳۳ اولین سرویس حمل و نقل دریایی بین بندر Ambarli  ترکیه ( استانبول) و بندر سنپترزبورگ روسیه توسط کشتی رانی روسی ACEX برقرار خواهد شد. آن طور که اعلام شده است، ترانزیت تایم این سرویس ۱۴ روز برآورد می شود. گفتنی است در سال ۲۰۲۲، با افزایش ۸۴ درصدی حجم مبادلات بین دو کشور، ترکیه به عنوان دومین شریک تجاری روسیه جایگاه خود را تثبیت کرده است. این در حالی است که پیشتر ترکیه ششمین شریک تجاری روس ها به شمار می رفت.

تهدید کشتی های تجاری در دریای سیاه، جهان را به فکر کریدورهای جایگزین انداخته است

پس از هدف قرار گرفتن نفتکش های روسی در دریای سیاه توسط اوکراین و اعلام نمودن این دریا به عنوان منطقه خطر جنگی از ۱ شهریور توسط این کشور، امنیت غذایی جهان با تهدید احتمالی مواجه شده است. در این شرایط، کشورهای مختلف به دنبال گسترش مسیرهای جایگزین صادرات غلات به جای دریای سیاه هستند که آمریکا از جمله آنهاست.

ایالات متحده درصدد معرفی رومانی به عنوان هاب صادرات غلات به اقصی نقاط جهان و همچنین بررسی همه گزینه های موجود برای تامین امنیت مسیرهای صادرات غلات اوکراین است. این رژیم ضمن مذاکره با ترکیه، اوکراین و کشورهای همسایه برای مسیرهای جایگزین، گزینه های نظامی را نیز برای محافظت از کشتی ها مطرح نموده است. براساس آمارهای مطرح شده، اوکراین تا اکتبر سال جاری، ۴ میلیون تن غله در ماه در امتداد رود دانوب صادر خواهد کرد که بیشتر آن ها به بنادر رومانی منتقل و سپس به سایر کشورها انتقال می یابد.

از سوی دیگر روسیه نیز در ماه های گذشته، مذاکرات خود را با ایران جهت ترانزیت محصولات راهبردی از جمله غلات آغاز نموده است. در شرایط کنونی، لازم است تا نهادهای مربوطه در کشور تمرکز اصلی خود را به بهره مندی از این فرصت تاریخی و تثبیت ایران به عنوان هاب ترانزیت غلات و کریدور شمال – جنوب معطوف نمایند. پنجره فرصت مذکور پس از گذشت ۳۲ سال از فروپاشی شوروی، مجددا برای ایران گشوده شده و دائمی نخواهد بود.

اعلان جنگ اوکراین علیه کشتی رانی تجاری روسیه در دریای سیاه طی دو هفته آینده

در روزهای اخیر، نیروهای اوکراینی با استفاده از یک شهپاد (شناور قابل هدایت از راه دور)، نفتکش تجاری روسیه را که Sig نام دارد، در دریای سیاه و در حین حرکت در نزدیکی شبه جزیره کریمه مورد حمله قرار دادند که خسارت سنگینی  را به این کشتی تحمیل کرده است. همچنین اوکراین پس از تهدید مسیر غلات خود توسط روسیه و انهدام زیرساخت های بندری-دریایی خود، اعلام کرد از ۱ شهریور (۲۳ آگوست)، تمامی کشتی های روسی در دریای سیاه، اهداف نظامی مشروع ارتش اوکراین به شمار می روند. منطقه خطر جنگی ذکر شده شامل بنادر اصلی روسیه مانند نووروسیسک، آناپا، گلندژیک، تواپسه، سوچی و تامان است.

دریای سیاه نقشی راهبردی در اقتصاد روسیه دارد. بنادر روسیه در دریای سیاه بیش از ۹۰ درصد از غلات صادراتی این کشور، ۱۵ درصد از کود و بخش قابل توجهی از نفت و فرآورده‌های نفتی آن را صادر می‌کند. به طور مثال، بندر نووروسیسک یک سوم صادرات نفتی روسیه برابر ۵۹ میلیون تن را به خود اختصاص داده است و از طرفی، این بندر جایی است که کانال نفتی کنسرسیوم خط لوله خزر به پایان می رسد و روزانه ۱٫۳ میلیون بشکه نفت قزاقستان را به بازارهای جهانی توزیع می کند.

این فرصت پیش آمده، اهمیت کریدور شمال-جنوب را دوچندان ساخته و نقش ایران را در لجستیک بین‌المللی و تبدیل کشور به هاب محصولات استراتژیکی همچون غذا و غلات برجسته می کند.