مجمع عمومی عادی سالیانه و مجمع عمومی فوق العاده شرکت پتروشیمی پردیس با حضور بیش از ۸۴ درصد از سهامداران و نمایندگان قانونی صاحبان سهام در پژوهشگاه نیرو تهران برگزار شد.

به گزارش درآمد نیوزبه نقل از روابط عمومی پتروشیمی پردیس، دکتر سیدمحمدرضا میری لواسانی مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس با ارائه گزارش فعالیت ها و دستاوردهای شرکت در سال مالی منتهی به ۳۱ شهریورماه سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: در سال مالی ۱۴۰۲ بیش از دو میلیون و نهصد و نود و سه هزار تن اوره در پتروشیمی پردیس تولید شده است که نسبت به سال مالی ماقبل با ۲ درصد کاهش مواجه شده ایم و دلیل آن نیز قطعی ۹۷ روزه گاز ورودی به شرکت است. این میزان قطعی گاز، ۱۷ روز بیشتر از سال مالی ۱۴۰۱ است، در بخش تولید آمونیاک نیز به همین دلیل کاهش دو درصدی میزان تولید داشته ایم.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ ما ۷۰۴ هزار تن اوره به بخش کشاورزی داخلی اختصاص داده ایم و ۲,۲۹۱,۹۵۱ تن صادرات داشته ایم، این در حالی است که در سال مالی ۱۴۰۱، پردیس ۱,۰۴۸,۹۴۲ تن فروش داخلی و ۲,۱۱۸,۹۸۰ تن فروش صادراتی اوره داشته است، یعنی به عبارتی ما افزایش ۸ درصدی صادرات را تجربه کرده ایم. همچنین فروش صادراتی آمونیاک نیز ۸ درصد رشد داشته و از ۲۵۲ هزار تن در سال مالی ۱۴۰۱ به بیش از ۲۷۱ هزار تن در سال مالی ۱۴۰۲ افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس گفت: در دوره تابستان ما سعی کردیم با گرفتن راندمان تا ۱۰۴ درصد، بخشی از کاهش تولید را جبران کنیم ولی متاسفانه با وجود اینکه از ۱۰ اردیبهشت تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۲ بدون توقف با راندمان بالای ۱۰۲ درصد فعالیت کرده ایم ولی نتوانستیم کاهش تولید ناشی از قطعی گاز زمستانه را جبران کنیم.

دکتر میری لواسانی بیان کرد: با حمایت سهامدار اصلی شرکت، در دو ماه و نیم تابستان امسال، تناژ محصول کمتری به بخش حمایتی داخلی اختصاص یافت و به همین دلیل دولت پذیرفت که بدهی سنوات سال ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۰۱ که ۱۸ هزار میلیارد تومان می باشد را در سامانه دولت به ثبت برساند.

وی درخصوص دلایل عدم تحقق بودجه پیش بینی شده شرکت در سال مالی ۱۴۰۲ اظهار کرد: در سال مالی ۱۴۰۲ قیمت اوره در بازار جهانی با کاهش ۳۷٫۸ درصدی مواجه شد و آمونیاک نیز ۴۰ درصد کاهش قیمت داشت، افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ گاز سوخت و افزایش نرخ گاز خوراک از دیگر دلایل عدم تحقق بودجه پیش بینی شده سال مالی بود، با این وجود نرخ تسعیر ارز در شش ماهه دوم سال مالی یک مقدار به صورت های ریالی ما کمک کرد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس چالش های عمده پیش روی شپدیس را تاثیر پذیری بسیار بالا از قیمت جهانی، محدودیت و قطع بخشی از گاز ورودی در فصل زمستان، افزایش نرخ گاز خوراک از ۵۰٫۰۰۰ به ۷۰٫۰۰۰ ریال، افزایش نرخ گاز سوخت از ۲۰٫۰۰۰ به ۴۰٫۰۰۰ ریال، محدودیت ۲۰ روزه ذخیره سازی اوره و عدم ایفای تعهدات وزارت جهاد کشاورزی به شرکت عنوان نمود و اذعان کرد: راه اندازی سامانه یکپارچه بازرگانی برای اولین بار در ایران، تاسیس شرکت اکتشاف و تولید پارسیان جهت فعالیت در حوزه بالادستی نفت و گاز، موافقت با ساخت انبار ۳۰ هزار تنی در مجتمع و کاهش تخصیص به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از جمله راهکارهای مدیریتی برای کاهش چالش های شرکت پتروشیمی پردیس است.

دکتر میری لواسانی گفت: در سال مالی گذشته پتروشیمی پردیس چهل میلیارد تومان به صورت قدرالسهم شورای راهبردی شرکت های پتروشیمی منطقه پارس جنوبی در جهت ایفای نقش مسئولیت اجتماعی خود هزینه کرده است.

در پایان مجمع صورت‌های مالی شرکت و گزارش فعالیت هیئت مدیره مورد بررسی و تصویب مجمع قرارگرفت و مقرر گردید از سود قابل تقسیم (۴۱۲،۸۰۰ میلیارد ریال)، مبلغ ۱۶۵،۰۰۰میلیارد ریال (به ازای هر سهم ۲۷،۵۰۰ ریال) به صورت خالص به عنوان سود سهام با رعایت مفاد اصلاحیه قانون تجارت بین سهامداران تقسیم و باقی­مانده به حساب سود انباشته نقل به سال مالی بعد منظور گردد.

همچنین موسسه حسابرسی و خدمات مالی حافظ گام به عنوان بازرس قانونی اصلی و حسابرس مستقل و موسسه حسابرسی ایران مشهود به عنوان بازرس علی­البدل شرکت و روزنامه های دنیای اقتصاد و ایران به عنوان روزنامه های کثیرالانتشار جهت درج آگهی‌های شرکت تعیین شدند.

با تصویب مجمع عمومی پتروشیمی پردیس مبلغ ۷۵ میلیارد تومان جهت ایفای مسؤولیت‌های اجتماعی شرکت و انجام امور عام المنفعه اختصاص یافت.