کانال سوئز بعنوان یکی از مهمترین معبرهای مواصلاتی در اقتصاد تجاری دنیا با طول تقریبی ۱۶۳ کیلومتر از بندر پورت سعید در سواحل دریای مدیترانه تا شهر سوئز در کرانه دریای سرخ ، مزیتی استراتژیک برای این منطقه و دنیا محسوب می شود.

سهراب بختیار – تحلیل گر اقتصادی

کانال سوئز بعنوان یکی از مهمترین معبرهای مواصلاتی در اقتصاد تجاری دنیا با طول تقریبی ۱۶۳ کیلومتر از بندر پورت سعید در سواحل دریای مدیترانه تا شهر سوئز در کرانه دریای سرخ ، مزیتی استراتژیک برای این منطقه و دنیا محسوب میشود.

این تنگه حیاتی که به گواه تاریخ ایده و مسیر آن توسط فرمانراوی پارسی “داریوش” ۶ قرن قبل از میلاد مسیح پایه ریزی و در حال حاضر مسیری میان بُر برای اتصال جنوب شرق آسیا ،شرق آفریقا و قاره اقیانوسیه به بنادر اروپا و آمریکا میباشد و یکی از منابع ارزی اصلی در کشور بیش از ۱۰۰ میلیون نفری مصر محسوب میشود.

با توجه به موقعیت استراتژیک سواحل مکُران در جنوب شرقی کشور و دسترسی آسان به اقیانوس هند و تحقق رویای راه آهن جنوب به شمال کشور و تقویت بزرگراه ها و خطوط هوایی و توسعه بنادر و در راس آن بندر چابهار میتوانیم فرصتی بی نظیر را برای اقتصاد کشور رقم سازیم .

در واقع با درنظر گرفتن اهمیت سواحل ایرانی دریای عمان در ترانزیت کالا و احتساب پتانسیل های ویژه در منطقه خاورمیانه و اتصال محور جنوب به شمال کشور میتواند جایگزینی مناسب برای کانال سوئز محسوب شود.

با اتصال نهایی خطوط حمل و نقل چابهار به انزلی در آینده ای نزدیک و ادامه مسیر دریای خزر و اتصال به آستاراخان روسیه و راهیابی به دریای سرخ ،شاهد سرازیر شدن کالاهای ترانزیتی به اروپای شرقی ،مرکزی و در نهایت غربی خواهیم بود که به شرط هوشمندی مسئولان !! جایگزین مناسب ذخائر نفتی کشور محسوب و اقتصاد ایران را متحول میسازد.

دوست عزیز و همشهری گرامی جناب آقای مهندس اسلامی وزیر محترم راه و شهرسازی؛ بی شک طرح تکمیل راه آهن چابهار به انزلی با توجه به مزیت های ویژه از جمله نزدیک کردن مسیر و صرفه جویی در زمان در مقایسه با کانال سوئز برای کشورهای مختلف دنیا حائز اهمیت است مسدود شدن این کانال بصورت کامل طی چند روز گذشته نیز نگاه برای حمل ونقل دریایی در دنیا و لزوم عنایت ویژه به این موهم را صد چندان مینماید که اهتمام دولت و وزارتخانه مطبوع را در پیگیری مراحل پایانی این طرح ملّی در فرصت باقیمانده می طلبد و ضمن کسب درآمد ارزی قابل توجه در اقتصاد ،باعث رشد و شکوفایی بخش های مختلف حمل و نقل به عنوان شاخص اصلی توسعه پایدار در کشور میباشد.